Snøskuter-basert frikjøring i Canada

Hva Nikolai Schirmer lærte fra trekvarts sesong på ski med snøskuter i Canada

Sist oppdatert: 3. januar 2019 kl 01.00
VINTERLAND: Denne uka kom det to meter snø, vi fikk nyte det i fred mens resten av Sea To Sky's filmteam var i Japan. Foto: Bård Basberg
VINTERLAND: Denne uka kom det to meter snø, vi fikk nyte det i fred mens resten av Sea To Sky's filmteam var i Japan. Foto: Bård Basberg
Lesetid: 16 minutter

DEN ENESTE LYSKILDEN PÅ GÅRDSPLASSEN kommer fra kjøkkenvinduet i andre etasje. De to barna til huseieren står spent der oppe og ser på. En venn av familien klemte for to uker siden litt for hardt på gassen, slik at snøskuteren tok fart opp lasterampen og fløy over hele pick-up trucken, med henne hengende etter i stillingen de som driver med hopp på motoriserte kjøretøy gjerne kaller «superman». Før hun traff bakken foran trucken ga hun imidlertid slipp på styret, og knakk hofta i sammenstøtet.

CLUTCHEN I SNØSKUTERNE ER TRINNLØS. To kjegleformede hjul skaper en v, med drivbeltet liggende i bunnen av den. Ved at hjulene drives nærmere eller lengre fra hverandre flytter drivbeltet seg opp og ned langs den voksende eller krympende v-en, med samme effekt som når man kobler mellom tannhjul med ulik radius i en tradisjonell clutch, men uten å måtte gire mellom forskjellige tannhjul. På fjellet er dette praktisk fordi man kontrollerer, eller holder seg fast i, snøskuteren med begge hender (avhengig av ferdighetsnivå), mens man fordeler vekt ved å stå med begge beina på en av sidene av skuteren slik at en eventuell plassering av en girskifter ved foten (som på en motorsykkel) ikke hadde fungert. Den trinnløse clutchen gjør at man kan gjøre de ørsmå justeringene i akselerasjon og vektfordeling som får skuteren rett opp bakker man måtte brukt både en og to switchbacker på om man hadde vært på feller. Med 800 kubikk motor, og et karosseri som er laget i så lett metall at når det tar fyr brenner det helt opp, akselererer man fra 0-160 på få sekunder, kun ved å legge høyre håndflate lett mot gassen.

Allerede abonnent?  
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,

Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per
måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per
måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per
måned

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.

På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen