Kaos i skianleggene: - Står i kø hele dagen

– Den moderne skibums er ikke en som har spart opp penger eller jobber som servitør. Det er en som jobber i Facebook, Google eller et annet tech-selskap og har hjemmekontor. De tjener gode penger og står på ski når det passer dem, forteller skiprofil Stian Hagen.

Sist oppdatert: 26. mars 2023 kl 07.00
KJEMPEKØ: Skikjørere må smøre seg med tålmodighet når de skal kjøre med Peak Chair i Whistler. Foto: Stian Hagen
KJEMPEKØ: Skikjørere må smøre seg med tålmodighet når de skal kjøre med Peak Chair i Whistler. Foto: Stian Hagen
Lesetid: 6 minutter

Etter en skireise til Rocky Mountains fant Stian Hagen en kvittering på 1400 kroner i lomma. Han forstå ikke hva han hadde brukt penger på.

– Så kom jeg plutselig på at det var kvitteringen for et halvdagskort i Whistler. 1400 kroner for en halv dag med skikjøring - det er sprøtt, sier Hagen. 

Han er skiguide, skikjører og har bodd i Chamonix i flere tiår. Han er vant med køer og folk, men nå fikk han oppleve amerikanske tilstander - selv om han var i Canada. Mange har kanskje lagt merke til bilder på sosiale medier av voldsomme køer ved amerikanske og kanadiske skianlegg

– Køene er helt enorme. Det er mange hundre mennesker i kø. Kanskje tusen, og du bruker enormt med tid på å stå i kø. Ikke bare for å komme opp i fjellet, men hele dagen står du i kø, sier Hagen.

Forklaringen

Situasjonen med lange køer i både skiheis og på veier i Canada er den samme som i USA. Ifølge Stian Hagen skyldes det de samme mekanismene. De store skistedene samarbeider om et felles heiskort, der Epic Pass er det største.

Epic Pass er et stort selskap med internasjonalt nedslagsfelt. I tillegg til USA og Canada, tilbyr de skipass til skianlegg blant annet i Japan, Østerrike, Sveits, Frankrike og Italia.

– Disse heiskortene, som er et sesongkort, selges tidlig på høsten for en ganske lav pris. Det gjør jo at skistedene sikrer seg inntekter før de vet om de får snø, sier Hagen.

Dermed får skistedene en voldsom økning i antall solgte sesongkort. Prisene på vanlig skikort, kjøpt gjennom sesongen, øker voldsomt. 

EPISKE PRISER: Heiskort-giganten tilbyr ulike alternativer på sine nettsider. Foto: Skjermdump fra Epic Pass.
EPISKE PRISER: Heiskort-giganten tilbyr ulike alternativer på sine nettsider. Foto: Skjermdump fra Epic Pass.

I motsetning til Norge hvor de fleste skistedene priser heiskort likt gjennom sesongen, med unntak av en kjøp tidlig-rabatt for sesongkort, og eventuell rabatt for kjøp av flere skidager samtidig, er prissystemet i USA langt mer intrikat. Epic Pass har allerede lagt ut neste års sesongkort - altså 23/24-sesongen.

For 9677 kroner kan du omtrent kjøre hvor du vil, så mye du vil og når du vil. Det finnes en rekke alternative sesongkort fra Epic-pass som er billigere, hvor du for eksempel ikke kan bruke skianleggene i ferier og høytider.

Enkelt forklart er populære utfartsdager dyrere og ukedager og lavsesong billigere. Men i et land med 331 millioner innbyggere og forholdsmessig få skisteder, er etterspørselen nå større enn tilbudet.  

FRI UTFOLDELSE: Stian Hagen har stått på ski over store deler av verden. Prisene for å kjøre i kanadiske fjellsider syns han er i det stiveste laget.
FRI UTFOLDELSE: Stian Hagen har stått på ski over store deler av verden. Prisene for å kjøre i kanadiske fjellsider syns han er i det stiveste laget.

Dyrere dagskort

Etterhvert som skianleggene konsentrerer seg om å selge flest mulig sesongkort - aller helst før vinteren er et faktum, øker de også prisene på dagskort. 

Hagen har merket en klar endring. 

– For dem som har vært mye på ski i USA er overgangen brutal, og mange lar være å kjøre på ski i anleggene. For dem som er nye på ski er det jo annerledes. De vet jo ikke annet, sier Stian Hagen. 

– Man kan selvsagt se på den nye ordningen som en ny mulighet for dem som i utgangspunktet ikke har råd til å stå på ski. 

Han beskriver kanadiske skikjørere som ekstremt høflige og gode på kø.

– De jobbet beinhardt for at køen skulle gli best mulig. Heiskapasiteten utnyttes til det fulle. Ikke et sete er ledig, sier Stian Hagen. 

Han mener også at skikjøring har blitt så dyrt i USA at det bare er forbeholdt de rike.  

– Du ser det på utstyret. Alle har topp utstyr og de dyre merkene. Du vet at når du må legge ut for ski, klær, heiskort, overnatting og reisen dit, da blir det jo dyrt, sier han. 

Han tipper at en familie må bruke en liten formue på en skiferie. Sånn den amerikanske økonomien er nå, er dette noe svært få kan ta seg råd til.

I Norge og i Frankrike er det jo annerledes. 

– Skikjøringen er nok ikke helt for Hvermansen her heller, men du kan jo se rundt deg i bakken og se at folk stiller med forskjellig utstyr. Noen har mye og andre har mindre, sier Stian Hagen.

PSST! Skal du ha nye ski til påsken? Fri Flyt har testet vinterens beste bakkeski.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KOSTBAR SKIFERIE: Etter en skireise til Rocky Mountains fant Stian Hagen en kvittering på 1400 kroner i lomma. Han forstå ikke hva han hadde brukt penger på.
KOSTBAR SKIFERIE: Etter en skireise til Rocky Mountains fant Stian Hagen en kvittering på 1400 kroner i lomma. Han forstå ikke hva han hadde brukt penger på.

Den nye skibumsen

– Den moderne skibumsen er ikke en som har spart opp penger eller jobber som servitør, det er en som jobber i Facebook, Google eller et annet tech-selskap og har hjemmekontor. De tjener gode penger og står på ski når det passer dem, forteller Hagen.

Han har ingen tro på at heiskortprisene vil synke igjen. 

– I USA er skikjøring en rikmannssport, og mange folk har råd til det.

– Men andre skikjørere som har sett endringen, dropper heiskjøring fullstendig og drar på tur i stedet. Dermed får du et nytt problem. Det kan bli trangt om plassen og fulle parkeringsplasser på de populære turene. 

Den anonyme Instagram-kontoen @epicliftlines med over 54.000 følgere har gjort denne problemstillingen til sin fanesak. I kommentarfeltene raser folk over måten skisentrene drives på. Kontoen belyser flere problemer næringen står i, men den formidler også at det gjøres endringer i bransjen som bedrer situasjonen. 

PSST! Fri Flyt har testet en mengde skiutstyr til ulikt bruk.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Instagramkontoen @epicliftlines engasjerer mange som deler frustrasjonen i skianleggene.
Instagramkontoen @epicliftlines engasjerer mange som deler frustrasjonen i skianleggene.

I en rekke artikler  i The New York Times kommer det frem flere momenter som kan forklare den stadig sterkere strømmen av skikjørere og ikke minst økningen i prisene. Sesongen er kortere, skikjøring øker i popularitet og pandemien har gjort at færre drar til Europa for å stå på ski. Skistedene sliter også med å rekruttere folk til jobber i skiheisene, hotellene og serveringssteder. 

– Et annet problem som oppstår er trafikken. Vanligvis bruker du 2,5 timer fra Vancouver til Whistler. Nå bruker folk 5-6 timer hver vei. Dessuten er det ingen steder å bo. Dermed må du kjøre lange avstander til og fra skianlegget hver måned. 

Fra ulike nyhetsartikler fra lokale, amerikanske aviser kommer det følgende fram:

  • I 2022 var det nesten 61 millioner skikjørerbesøk i USA

  • Epic Pass fra Vail-skistedene, Ikon Pass fra Alterra, Mountain Collective og Indy Pass forklares som hovedårsakene for veksten. 

  • I et skiområde i delstaten Washington signerte 46 360 personer en begjæring som sa at mente administrasjonen av skiområdet var avskyelig, at anstendig behandling av ansatte står i fare og at skiområdene svikter i å levere et produkt som står i stil med betalingen. 

Kommer prisene hit?

Stian Hagen har gjort seg noen tanker om det nye prissystemet, og han frykter ikke at det kan ødelegge Alpene på samme måte. 

– Det er flere fundamentale forskjeller. For det første er det enormt mange små og store skisteder i Alpene. Dermed har du ikke køproblemet. Og for det andre: Er det fullt i en by, kan du alltid kjøre til neste by nede i dalen og overnatte der. 

Epic Pass har blitt forelagt kritikken i denne artikkelen, men har ikke besvart Fri Flyts henvendelse. 

PSST! Fri Flyt har testet de beste toppturskiene for allsidig bruk.

Publisert 21. mars 2023 kl 11.31
Sist oppdatert 26. mars 2023 kl 07.00

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen