Ny stolheis i Trysil
Seks-seters Leitner-stolheis med utløsbare klemmer
Lengde: 1309 meter
Høydeforskjell: 286 meter
Kapasitet: 2800 pers/time
Oppvarma seter
Vindboble
Pris: 52 millioner kroner
Total investering: 94 millioner kroner
Skistar blar opp totalt 94 millioner kroner til sin nye heis foran kommende sesong. Nå er det riktignok bare 52 av disse millionene som går til selve heisen, men også nytt kunstsnøanlegg i hele heisens lengde bidrar i kostnadene. Den nye Skihytta-heisen starter ved parkeringa ved det Bamsetrekket, og går opp til samme avstigning som Toppekspressen.
– Bedre skikjøring
– Med varme i setene og vindboble blir dette Norges mest moderne skiheis, sier driftssjef i Skistar Trysil, Jan Linstad, til Fri Flyt.
Selv om heisen ikke åpner nye skiområder på Trysilfjellet, lover han likevel at den gir mer og bedre skikjøring. Den nye heisen erstatter St. Olav-trekket og Parallellen, begge disse t-krokene ble bygd tidlig på 80-tallet.
– Vi bygger om løypene og har fått fjerna to t-krokheiser som sto i veien slik at vi ikke fikk lagt løypa ordentlig i fallinja, men det har vi ordna nå. Og det blir nytt kunstsnøanlegg i hele nyheisens lengde, sier Linstad.
GLEDER SEG TIL SESONGSTART: Driftssjef i Skistar Trysil, Jan Linstad. Foto: Ola Mattsson
Åpner 18. november
Trysil planlegger å åpne heisene 18. november, og selv om den nye heisen er klar til den datoen, er det ikke helt sikkert at den åpner.
– Vi konsentrerer oss om å åpne Høgegga og Turistsenteret først, men det kna jo hende vi blir frista til å starte nyheisen med en gang!
PS! Det ligger en stor haug med sommerlagret snø i Trysil, men den kommer kun langrennsløpere til gode.
Andre nyheter i norske alpinanlegg:
Oppdal: Nytt kunstsnøanlegg helt til topps i Vangslia og nye snøkanoner i Stølen
Myrkdalen: Ny lodge med skiutleie og sportsbutikk
Norefjell: Nytt kunstsnøanlegg skal tredoble kapasiteten
Kirkerud: Ny barnebakke, nytt barnebånd, nye snøkanoner, nytt lysanlegg og planering av løypene
Hemsedal: Ny lodge med 600 sengeplasser
Hvilke norske skisenter-nyheter har vi glemt? Skriv i kommentarfeltet eller send en mail til nett@friflyt.no!