/ Stryn

Satser alt på Stryn

Lørdag åpner (forhåpentligvis) Stryn. Tar du turen – se etter en slank Seth Morrison-kloning med bredt pannebånd og utpreget Skjåk-dialekt. Idar Aaboen har satset alt han har på sommerskisenteret.

Sist oppdatert: 20. mai 2015 kl 08.00
GODT KJENT: Første sommeren Idar Aaboen jobbet på Stryn var han 14 år gammel. Foto: Emil Eriksson
GODT KJENT: Første sommeren Idar Aaboen jobbet på Stryn var han 14 år gammel. Foto: Emil Eriksson
Lesetid: 5 minutter

STRYN SOMMERSKISENTER skiftet hender i vinter. Hendene som holder i anlegget nå, kjenner heisene på breen bedre enn de fleste.

Første gang Idar Aaboen (45) dro t-krok var han 14 år. Han er vokst opp så langt nord i Skjåk du kan komme. Om du kommer sørfra, på vei til Stryn, er det tre-fire kilometer forbi der det står «Aaboen» langs veien.  Faren dro ham ut i fjellet sommer som vinter.

– Da var det å få sekken på og ut og gå og gå. Stryn og Skjåk har utrolig fine turmuligheter.

Grotli var det nærmeste skisenteret. Han fikk sin første heisjobb der.

– Der gjorde jeg alt: Dro kroker, leide ut ski, solgte dagskort, sier Aaboen.

Sommeren 1989 var den første han jobbet på Stryn. Det året var det rekordmye snø.

– Jeg tror det åpnet 11-12 juli. Jeg satt i breheisen hele sommeren. Etterhvert ble det tråkking om natta og, så da var det heis om dagen og maskin om natta.

Siden var han der hver sommer fram til 2002. Om du var der på den tida, og husker en Fiat Ritmo Abarth 130 TS som lå og stanget bak deg på vei opp til senteret – da er det Idar du husker.

– På én sommer kunne jeg slite ut flere sett bremser og dekk. Det var vel ikke all kjøringa dra den gang man er like stolt av.

På vinterne har han jobbet på Geilo, Stryn (vinter), og Kvitfjell.

– Visste du at at det var det her du ville drive med da du var ung?

– Ønsket var å ta en utdanning. Men så begynte jeg å jobbe og tjene penger. Og så fikk man ikke tenkt seg om før det hadde gått noen år. Det er jo mer enn en jobb, også. Det er en livsstil.

LES OGSÅ: Endelig sommersnø på Stryn! 

DRØMMEN. I gode år var det 5 halfpiper på breen, og sesong ut i september. De siste årene har vært preget av skiftende eie-og drive-forhold. Antall halfpiper: Null. Etter mange års fravær, kom Aaboen tilbake til Stryn som driftssjef i 2013.

– Hvorfor?

– Det var savnet etter Stryn. Miljøet, stemningen og naturen.

– Jeg trodde du jobba døgnet rundt?

– Jo. Men kanskje det er det jeg liker og. At det skjer noe. Og når heisen går og folk er glade, når du vet at du leverer et bra produkt – da er det godt å være på Stryn.

– Hvor lenge har du drømt å kjøpe Stryn?

– Da jeg jobbet på Kvitfjell i 2001, var vi en gjeng som snakka om at det hadde vært artig. Men prisen som ble forlangt den gang, tilsa ikke det.

– Hvor mye ga du for Stryn?

Idar smiler.

– Kunne man kjøpt en stor leilighet i Oslo for det?

– Nei. Så for noen er det kanskje ikke mye penger. Men for meg … Jeg satser veldig mye på at dette skal gå.

– Hva gjorde du da du fikk tilslaget?

– Da lurte jeg på hva jeg hadde gjort. Men hadde jeg ikke gjort dette nå, hadde jeg angret all min skapte dag.

– Hva er det egentlig du har kjøpt?

– Bygningene, heisene og en tråkkemaskin. Men først og fremst har jeg kjøpt meg ubeskrivelig mye arbeid.

PÅ ET VANLIG SKISENTER kan du drive vedlikehold hele sommeren. Når sesongen kommer, kan du skru på bryteren og starte opp. Stryn er ikke vanlig: Det er to mil inn på skuter om vinteren og hele anlegget går på aggregat.

– Alle veit at har du en motor som står går, har du en motor som kan ryke, sier Aaboen.

I år med mye snø, tar det lang tid før det er forsvarlig å åpne veien. I år med lite snø, blir sesongen kort.

– Hvor kort sesong kan du tåle? Fire uker?

– Da skal alt klaffe. Mye folk og lite utgifter. Mange vil nok være uenige, men jeg tror at breen kommer tilbake. Jeg har satset mye på at det blir såpass med snø at breen vokser igjen.

– Hva er visjonen?

Jeg har sett på ulike modeller for breheisen. Da jeg kom tilbake i 2013, var mastene ødelagt på grunn av uvøren behandling. Å få nye master, men beholde de faste konstruksjonene vil koste rundt en million. Jeg har også sett på tautrekk, men også der koster det med innkjøp, godkjenning og drift. Den store drømmen vil vært å få folk tørrskodd helt til toppen.

– Gondol?

– Ja. En rimelig en. Hvis du regner på hvor mange busser som passerer hver dag, og hvor mange passasjerer det er i hver buss ... Jeg tror det er muligheter. Ellers ville jeg ikke gjort dette.

HVIS DU DRAR TIL STRYN I ÅR, se etter en slank Seth Morrison-kloning med bredt pannebånd og utpreget Skjåk-dialekt. Trolig ser du ham ikke på Folven. Han står oppe på senteret og jobber, dag og natt.

– Du har jobbet på Stryn siden 89. Er det annerledes, nå som du eier sjøl?

– Jeg har alltid ivret for Stryn. Jeg er ikke noe mindre ivrig nå.

PS! På grunn av havari på snøfresen som brøyter veien opp til skisenteret er åpningen utsatt til tidligst lørdag!

Publisert 20. mai 2015 kl 08.00
Sist oppdatert 20. mai 2015 kl 08.00

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen