JULISNØ: Lane McMillan nyter en fersk halvmeter julipudder over Lago del Inca i Portillo. Foto: Øystein Bjelland
Lesetid: 9 minutter
– Fokk! Nokken har vært her. Døren e dirket opp.
Både Martin og jeg blir helt paffe.
– De har stjålet sekken med alle klærne mine, og skredutstyret, kom det fra Martin.
– Alle klærne?
– Alle.
En uke tidligere fant jeg meg selv sittende på et fly i retning Santiago, Chile. Masteroppgaven var levert, masterkortet var dratt, og det aller siste studielånet var kommet på konto. Det var sommer. Hjemme var sogndølingene allerede i gang med å sensurere stisykling på Kaupanger, og få tenkte på vinter. Martin Johannessen, som var inspirert nok til å be sjefen sin om ytterligere en måned fri etter et halvt år på loffen, satt ved siden av meg.
– Vennligst sett mobiltelefoner og annet elektronisk utstyr i flightmode.
Flyvertinnen snakket over høyttaleranlegget.
– Eg har ikkje flightmode uansett.
Martin lo litt for seg selv. Han har de senere årene utviklet en slags fobi mot høyteknologiske hjelpemidler, og har av samme årsak valgt seg ut en mobiltelefon av god årgang.
– Ikkje har eg med lader heller, men batteriet pleier å vare nesten en måned. Eg glømte å lade an før vi dro då. I den hektiske perioden som ledet opp til turen hadde jeg hatt lite tid til forberedelser. Det ble etter hvert tydelig at Martin hadde forberedt seg like lite, om ikke mindre.
PRIMA: Martin Johannessen på vei ned en av de mange rennene rundt Portillo. Til tross for noen banditter er skikjøringen i Chile upåklagelig.
Etter seriøse mistanker om at vi var blitt bortført på vei fra flyplassen i Santiago, plukket vi opp vårt hjem for den neste måneden. Ordet «diskret» var tydeligvis ikke i ordforrådet til Wicked Campers. I stedet ble vi presentert for «The Mystery Machine», gjort kjent av selveste Scooby Doo. The Mystery Machine, heretter Mysteriemaskinen, hadde taktelt, slitte sommerdekk og en lakkeringsjobb som skrek vestlending i den internasjonale betydningen. Det skulle ikke være noen tvil om at det her var turister på tur. Uten å tenke for mye over det satt vi snuten mot turens første destinasjon: Portillo.
Siden det ennå var tidlig på sesongen, og årets første snøfall hadde kommet til de sentrale Andesfjellene, var dette et naturlig sted å begynne. Portillo befinner seg på grensen mellom Chile og Argentina, og er det eldste skianlegget på den sørlige halvkule. Med umiddelbar nærhet til Aconcagua (6961 moh), Sør-Amerikas høyeste fjell, er de sentrale Andesfjellene verdens høyeste fjellområde utenfor Himalaya. Dette tiltrekker folk fra nær og fjern, og følgelig var mang en amerikansk skiproff å se rundt i anlegget. Til tross for Portillos nokså luksuriøse atmosfære, klarte vi å opprettholde lav levestandard på parkeringsplassen.
– Eg kjennar høyden litt.
Martin hostet i det han sparket stegjernene inn i den harde snøen, på vei opp turens første prosjekt: Super C-rennen. Super C kan nåes fra anlegget, men er allikevel seriøs i sin fulle forstand. Turen opp innebærer om lag 700 høydemeter opp et bratt rennesystem, med obligatorisk travers over «Kjøttkverna» - en utsatt passasje med døden til følge om noe skulle skli. Heldigvis var skredfaren fraværende denne julidagen sør for Ekvator, og i stedet for snøprofiler fikk vi god bruk for stegjern og isøks. Martin måtte omsider se seg slått av mangel på oksygen i luften, og undertegnede fortsatte videre opp alene. Med uttopping på nesten 4000 meter over havet, var utsikten fantastisk. Den mørkeblå fargen i Lago Del Inca ga en vakker kontrast til snøkledde Aconcagua. Der nede satt fiffen komfortabelt og spiste treretters på en av fjellets dyre restauranter. Her oppe var stemningen en annen. Jeg satte de nervøse førstesvingene i 50 grader bratt knallhard kalksnø. 1500 høydemeter med presise svinger senere sto jeg på bunnen og kjente på melkesyren i lårene. Det var deilig å kjøre ski midt på sommeren!
LANGE LINJER: Super C couloir i Portillo byr på om lag 1500 høydemeter med nydelig bratt rennekjøring. Fra toppen kan man se Aconcagua (6961moh); som er det høyeste fjellet i verden utenfor Himalaya.
– Fokk! Nokken har vært her. Døren e dirket opp.
Vi sto utenfor supermarkedet i landsbyen Los Andes. Klokken hadde akkurat passert seks på ettermiddagen, og mørket falt på. Flere hadde tidligere advart oss mot hyppige bilinnbrudd i Chile, men vi hadde ikke tatt våre forhåndsregler. Ting som soveposer og dunjakker forsvant i dette nokså skjebnesvangre øyeblikket. I etterpåklokskapens lys er det forståelig at en stakkars fattig innbruddstyv valgte seg ut selveste Mysteriemaskinen som offer for kveldens raid. I tillegg til å være aldri så lite selvlysende, ble det også etter hvert klart at hvem som helst kunne klart å bryte seg inn denne bilen med en spiseskje.
– De har stjålet sekken med alle klærne mine, og skredutstyret, kom det fra Martin.
– Alle klærne?
– Alle.
Martin så litt bleik ut der han sto. I et høyst vellykket forsøk på å reise fast’n’light hadde Martin nemlig grammet det meste. Bagasjen hans begrenset seg i full grad til skiutstyr og en turbukse. Så da tyven snappet med seg det første han fant, som dessverre viste seg å være Martin sin sekk, var det ikke så mye igjen. Etter noen dager med dyre telefonsamtaler til forsikringsagenter, fikk vi erstattet det mest nødvendige. Neste storm skulle treffe litt lenger sør, så vi satte snuten mot Nevados de Chillán.
Chile er svært variert, og består av intet mindre enn fem klimasoner. Vi hadde tydeligvis havnet i en våt en, og mens regnet trengte inn gjennom teltduken, så lavet snøen ned i fjellene. Heldigvis for oss er Nevados de Chillán et av få steder i Sør-Amerika med skogskjøring, og vi fikk mange fine pudderdager blant trær og varme kilder. Én dag på vei til fjells plukket vi opp en haiker. Dette til tross for at vi fast bestemt hadde sagt at vi skulle unngå slike ting etter innbruddet. Fyren vi plukket opp var en kanadisk snowboarder med navnet Lane McMillan. Lane var på tur alene, men hadde vært i området tidligere, og hadde dessuten noen kule prosjekter han ville gjøre. Lane var ganske fornøyd med å treffe folk med skredsøkere, og vi var ganske fornøyde med å finne noen som hadde vært i området før. Så vi bestemte oss for å dra på tur sammen.
Det første prosjektet var den 3185 meter høye Volcan Chillan Nuevo. Etter mange timer i stiv kuling kom vi oss til toppen. Utsikten ned i krateret var spektakulær, og lukten av svovel var absolutt tilstede. Ettersom min erfaring med vulkaner var fraværende frem til akkurat dette øyeblikket, slo det meg ikke at svovellukt kanskje kunne være et faresignal. Med vår norske naivitet, og totale mangel på spanskkunnskaper, hadde vi ikke fått med oss at hele vulkanen var på gul alarm. To dager etter kom et lite utbrudd, og to uker senere gikk hele toppen i lufta. Heldigvis for oss var vi lykkelig uvitende på dette tidspunktet, og alle var enige om at det var en fin tur.
OPPTUR: Lane McMillan og Martin Johannessen i toppstøtet mot Volcan Nevados de Chillan (3212 moh), som ligger på grensen mellom Chile og Argentina. Denne vulkanen var heldigvis langt mindre aktiv enn sin nabo Volcan Chillan Nuevo. De argentinske Andesfjellene kan sees i bakgrunnen.
Det neste prosjektet var Volcan Nevados de Chillan (3212 moh). Volcan Chillan Nuevos langt mer utilgjengelige, og heldigvis mindre aktive søsken. Verken kart eller turbeskrivelse var å oppdrive, og vi fikk testet navigasjonskunnskapene i en labyrint av vulkansk morene. Det ble en lang tur, og etter 2700 høydemetre sto vi på toppen. Utsikten over Chile i vest og Argentina i øst var helt fantastisk. Vi la nedkjøringen via krateret. Lane ble fort en god venn, og flyttet like gjerne inn i Mysteriemaskinen. Ettersom han også bodde i bilen hjemme i Canada, hadde han ingen innsigelser mot levestandarden. Vi holdt et kort råd om hvor vi skulle dra videre, og bestemte oss for å besøke Las Lenâs i Argentina, som bare var en dags kjøretur unna. Vi gledet oss til biff og rødvin.
– Eh, det kan se ut som passet e stengt.
– Stengt?
– Ka gjør vi då?
– Vi får vel kjøre rundt då.
Det var i dette øyeblikket vi innså at dagens kjøreinnsats var forgjeves, og vår 8-timers kjøretur brått var forvandlet til et tre dagers rally. Uten å tenke så nøye gjennom alternativene våre, kjørte vi videre. Ferden vår tok oss rundt en 930 kilometer lang omvei, over et 3000 meter høyt pass og på en motorvei som plutselig tok slutt og ble til en grusvei. Etter tre dager kom vi slitne frem til Las Lenâs. Det var nå en uke igjen av turen.
– Eh, det ser ut som det kommer en ny storm. En stor en. Det ble stille. I løpet av rallyet vårt hadde vi vært uten forbindelse til omverdenen, og hadde totalt gått glipp av at et stort stormsystem var på vei mot Andesfjellene.
– Det ser ut som at det treffer i morgen.
Alle visste hva det betydde. Det tidligere nevnte 3000 meter høye passet, det beryktede Paso Los Libertadores, som er hovedfartsåren mellom Chile og Argentina, stenges vanligvis ved slike snøfall. Sist gang var det stengt i to uker, og med under én uke igjen til flyet vårt hjem fra Santiago, hadde vi ikke noe valg. Vi måtte snu.
Stemningen ble betraktelig lettet da vi krysset grensen tilbake til Chile, ytterligere én dags kjøring senere. Vi var nå tilbake i Portillo. Sulteforet på skikjøring var vi nå klare til å snø ned. Og det var det vi gjorde. I løpet av de neste dagene kom det nærmere halvannen meter knusktørr nysnø, etterfulgt av sol. Terreng som hadde vært hardt og uforsonlig ved første besøk, var nå omvandlet til deilige renner og spines dekket av puddersnø. Det smakte ekstra godt at veien til Portillo var stengt, og at vi var på riktig
side av bommen. Blakke og solbrente satt vi oss på flyet hjem. Martin sin mobil var tom for strøm.
– Neste gang tror eg kanskje at eg skal spandere på meg et ekstra kolli. Det hadde vært greit å ha nokke å bytte til no.
Jeg var enig.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.