SNUOPERASJON: Daglig leder Ole Christian Mork har ledet SNØ gjennom tøffe tider og store endringer for å sikre skisenterets fremtid. Foto: Fredrik Ouren Jostad
Lesetid: 4 minutter
Skihallen på Lørenskog har vært gjennom noen tunge år siden oppstarten. I 2023 endte SNØ med et underskudd på hele 125 millioner kroner, en betydelig økning fra 97 millioner året før. Men ifølge daglig leder Ole Christian Mork er det grunn til optimisme.
– Vi vil nok gå litt i minus, men jeg tror nok underskuddet aldri vil gå så lavt som det har vært nå. Hvis alt går etter planen med nesten 100 000 gjester, er målsettingen å levere et underskudd som aldri har vært så lavt. Det kan høres defensivt ut, men for oss handler det om å komme så nært null som mulig, sier Mork.
Ny strategi
Tidligere forsøkte SNØ å være alt for alle – samtidig. Dette har ledelsen nå justert på, etter de introduserte «klubbsesong» for høsten.
De siste to månedene av året viste betydelig vekst i besøkstallene. SNØ-sjefen dokumenterer en økning på 40 prosent i november og 80 prosent i desember, sammenlignet med tilsvarende periode i 2023.
– Vi var ærlige med barnefamiliene: «Det er noen måneder nå i høst hvor noen av verdens beste alpinister, snowboardere og freeskikjørere, samt mange klubber og lag, trener i parken og bakken. Kanskje dere kan komme litt senere?» Det ble faktisk veldig godt mottatt, forklarer Mork.
Resultatet av den nye «klubbsesongen» har vært positivt i følge SNØ-sjefen, som melder om besøk av over 65 000 betalende gjester i fjor.
Skisenteret har tresifrede millionunderskudd. Etter kraftig nedbemanning skal mer spissing av tilbudet endre fargen på regnskapstallene.
– Grepet kompenserte for både omsetning og besøk bedre enn jeg hadde fryktet. Så det ble faktisk litt flere gjester og litt høyere omsetning. Det var et spennende grep å ta, og jeg var skikkelig spent. Jeg var sinnssykt nervøs da vi gjorde det, sier Mork.
Årets store mål er å nå 100 000 gjester, med en langsiktig plan om å etablere seg på 110 000. Mork tror det er realistisk:
– Kanskje ikke neste år, men året etter kan vi nå målet. Vi har aldri hatt så mange bookede eventer som nå. I julen var det masse turister her – vi snakket omtrent ikke norsk én eneste dag!
– Kan man si at dere har hatt litt flaks med mildværet også? – Ja, det er helt åpenbart at det er litt væravhengig. Det har vi også lært. Det gjør oss litt sårbare i andre enden, men sånn er det bare. Du får ikke gjort så mye med været. Vi må bare prøve å drive business uansett. Men klart, når det er dårlig vær ute eller lite snø, kommer flere folk hit.
Flere roller, mindre stab
Som en del av strategien for å redusere kostnader har SNØ kraftig nedbemannet siden oppstarten.
Fra å ha hele 75 ansatte i åpningsåret, er de nå nede på 15 faste medarbeidere. Dette betyr at hver enkelt må dekke flere oppgaver, noe Mork omtaler som en «Swiss Army knife»-tilnærming.
– Alle må kunne gjøre flere oppgaver. De som tråkker, sitter også i heisen, og han som sitter på kontoret, var på redningsøvelse i går, men systemet er lagt opp sånn at vi fint håndterer 100 000 gjester med dagens bemanning, forklarer han.
En annen avgjørende faktor for å bedre økonomien er energieffektivisering. Mork forklarer:
– Vi jager kostnader i hver eneste krik og krok. For eksempel åpner vi alle dørene når kuldegradene ute når et visst punkt, slik at kjøleanlegget reduserer yteevnen. Vi skrur av lys og skjermer når de ikke er i bruk. Nå i vinter åpner vi ikke anlegget før klokken tre på ettermiddagen for å kjøre ett skift i stedet for to.
Med minusgradene har anlegget også åpnet dørene for å eksperimentere med en utvidet utebakke:
– Det hadde vært gøy å være den første høståpne parken i 2025, sier SNØ-sjefen.
– Er det noen tiltak som ikke har gitt forventet effekt? – Vi skulle gjerne hatt 100 000 gjester allerede. Sånn sett har vi ikke fått ut hele potensialet i de ulike segmentene. Det er ingen enkeltfaktorer som har sviktet, men den generelle forventningen om flere besøkende har ikke helt innfridd. Vi har ikke truffet «bullseye» på alt og ting tar nok litt lenger tid enn forventet.
Vår fotojournalist Sigurd har en sterk lidenskap for alt som involverer fart og visuelle uttrykk. Han er en ivrig frikjører og terrengsyklist, og setter alltid pris på en stor backflip – både foran og bak kameraet. Har du en idé eller et tips til en sak du tror Sigurd vil være interessert i? Send gjerne en e-post:
Racingski, eller racing slalåmski, er lettere og mer anvendelige enn storslalåmski. Her er 10 grunner til å velge denne type ski. Samtidig gir vi deg tips til hvilke ski du kan velge.
Mange kjenner til randosporet langs Wyller, men søker du skogens ro, er det et annet spor du skal gå.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.