Kommersiell direktør for SNØ har vært med siden dag én i skihallen. Han forteller om den tunge oppstarten og sin egen tro på videre utvikling av anlegget.
– Jeg er ikke tvil i min sjel. Det kommer til å funke, men tar bare litt mer tid enn man først antok. Vi ser jo nå mot høsten at det renner inn masse bedriftshenvendelser, sier kommersiell direktør Ole Christian Mork.
SNØ er Norges første og fortsatt eneste innendørshall som tilbyr muligheter for vintersportsaktiviteter.
Selv om hallen til daglig blir hyppig brukt av ivrige skikjørere, langrennsløpere og snowboardere, har ikke de første årene vært enkle for det nyetablerte skianlegget.
Allerede to måneder etter åpningen av skihallen måtte SNØ stenge anlegget på ubestemt tid.
I flere måneder var hallen helt tom for gjester.
Da samfunnet begynte å sakte men sikkert ta seg opp igjen, kunne de åpne dørene igjen den 3. juni 2020.
Men det gikk ikke knirkefritt videre herfra heller.
Etterhvert som viruset blusset opp igjen måtte anlegget stenge enda en gang på høsten og holde dørene lukket gjennom hele 2020/21 vinteren.
Som en konsekvens av mange måneders nedstengning gikk ikke oppstartsfasen smertefritt for anlegget, og da regnskapstallene for SNØ Oslo AS etter det første året var klare, kunne anlegget vise til et driftsresultat på minus 68,1 millioner kroner.
Kommersiell direktør for SNØ Ole Christian Mork er ikke bekymret for de tidligere driftstallene og ser fremover mot lysere tider for skihallen på Lørenskog.
– Det kunne jo kanskje ikke blitt en verre start enn med den pandemien. Vi skulle alle ønske det hadde gått bedre, men det får vi ikke gjort noe med i dag, sier Mork.
Videre forteller han at han er 100 prosent sikker på at det vil bli en mer positiv utvikling fremover.
En gravelsykkel er perfekt for allsidige norske syklister, fordi den er like god til landeveissykling og bikepacking som lange turer på grusveier i marka. Dette er nå blitt syklene "alle" vil ha. Les helt nye tester fra 2024, i tillegg til mer enn 40 andre sykler i vårt arkiv!
I følge årsregnskapet til Brønnøysundregisteret fikk selskapet SNØ Oslo AS et underskuddsresultat på 97 millioner kroner i 2022.
Siden oppstarten av skihallen har de tapt 230 millioner kroner, det skriver E24.
Kostnadene har vært preget av høye strømpriser og høy rente på gjelden.
Selskapet jobber med å få ned kostnadene. De rundt 25 ansatte i skihallen vil ikke bli direkte påvirket, ifølge Katharina Hernæs, styreleder i Snø Oslo og sjef for eiendomsselskapet Snøbyen, som eier Snø Oslo.
– Men vi må helt klart jobbe mer effektivt og bedre, for at flere kan oppleve skihallen, sier hun til E24.
Hun tok over som sjef i mai og har fått i oppgave å rydde opp etter den tunge oppstarten.
Våre eksperter har testet 1000 par ski gjennom 20 år. Søk og filtrer blant skityper, merker og testvinnere her.
Håper på vekst
– Hvor mye skal til for at dere ser en positiv utvikling?
– Trafikktallene er jo veldig bra på høsten, men de tallene vi har på den tiden er helt urealistiske å ha hele året. Man kan jo legge på noen hundre hver dag i begge deler av sesongen, målet er å bli mer relevant og strekke sesongene enda lenger, forteller Mork.
Jumpyard trampolinepark - en del av prosjektet Snøbyen.
Inne i «kaldsonen» tilbyr de også muligheter for isklatring.
Sammenlignet med samme periode i fjor er økningen på antall gjester i skihallen 20%.
Mork forteller at han tror mye skyldes flere turister på grunn av det nye hotellet til Thon med forbindelse til innendørshallen.
Med mange parkeringsplasser, togforbindelse og den beliggenheten tett på E6, opplever Mork det enkelt for gjester å komme seg til anlegget.
– Jeg vil si skihallen har perfekt beliggenhet. Ikke for langt til Gardermoen, togstasjon rett ved og motorvei tett inntil. Dette gjør det enkelt å komme seg dit.
Mellom Oslo S og Lørenskog stasjon er det snaue ni minutter med tog, fra stasjonen og bort til anlegget går du på 9 minutter i følge Google maps.
– Man kan godt si at det er litt galskap det vi holder på med, men jeg synes det er sjukt kul galskap, sier Mork.
Han mener «galskapen» er viktig for idrettsmiljøet og videreutvikling av ski- og brettsportene.
– Det er kultur, og det har blitt en del av vår skiarv. At vi har en skihall i Norge har bare tatt det et steg videre ved at det er tilgjengelig hele året.
– Det er ikke annet enn spektakulært, sier Mork.
Skihaller har vært en ting i andre land gjennom mange år.
Skihallene lenger ned i Europa har ofte flere gjester enn SNØ Oslo.
Mork forteller hvorfor han tror det er slik.
– Noen av disse skihallene nede i Europa har fått det til veldig bra! Det som skiller oss betraktelig fra dem er årstidene i Norge. De har liksom ikke noen andre muligheter, da det er sommer nesten hele året.
I følge styreleder Katharina Hærnes har vinteren i Norge vært såpass god at folk har gått på ski andre steder.
– Her i Norge burde vi bruke det som en styrke for å utvikle skisporten enda mer og bevare den norske skikulturen. Vi burde egentlig være glad for at vi har vår, sommer, høst og vinter, mener Mork.
Vintersovepose? Tresesongs? Eller kanskje en superlett sovepose som tar minimalt med plass i sekken? Les tester av soveposer for ulike temperaturer, både dun og syntet.
De ønsker å være den foretrukne treningsarenaen for ivrige alpinister, langrennsløpere, freeskiere og snowboardere, men også for folk som tester skiene for første gang.
– Jeg håper folk ser på det som trygt når de kommer hit, det er jo tilnærmet likt føre hver gang. Og det er et bra sted å være uansett hvor mye du har stått på ski eller om det er første gang.
– Og det er jo sånn at... Uten at man skal snakke om klima og lignende, så er det tydelig at det skjer ting ute i verden, så da gjør jo en skihall veldig mye dersom vintersesongen blir kortere, sier Mork.
SNØ alpinløype
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.