Skisenteret SNØ hadde 125 millioner kroner i underskudd i fjor. Foto: Achieved Media
Lesetid: 8 minutter
Det innendørs skisenteret SNØ i Lørenskog har slitt tungt siden oppstarten. Da Fri Flyt snakket med Ole Christian Mork i fjor på denne tiden av året var det fortsatt optimisme å spore. Ikke nok med det, han var «100 prosent sikker på at det vil bli en mer positiv utvikling fremover.»
Det var selvsagt umulig for ham på det tidspunktet å vite at årsresultatet for 2023 skulle bli hele 125 millioner kroner i underskudd. En kraftig forverring fra de 97 millioner kronene som sto i minus året før.
– Du fortalte at du hadde trua fordi det «rant inn med bedriftshenvendelser» på høsten. Hvordan er ståa nå?
– Jeg er like optimistisk som i fjor. Det jevne tilsiget fra bedrifter i høstsesongen har økt årlig. I fjor sommer åpnet Thon Hotel SNØ i nabobygget og det gir en god effekt. Thon har et voldsomt apparat på bedriftsmarkedet, og mye etterspørsel hos oss kommer i kjølvannet av det.
– Hva er planen deres for å sikre overlevelse? Skal dere skrelle ned eller oppgradere?
–Det siste året har vi skrelt ned noe voldsomt på kostnadssiden. Vi har gått ned fra 26 til 15 ansatte. Åpningsåret var vi faktisk helt oppe i 75. I arbeidshverdagen betyr det færre ansatte at alle må gjøre veldig mye forskjellig. Som daglig leder går jeg med en tommestokk i den ene lomma og en mikrofon i den andre.
Små tweeks i strømforbruk
Høye renter og strømpriser har de ikke kunnet gjøre så mye med, men de har fått til å redusere energiforbruket.
– Det handler blant annet om hvordan vi kjører kjølesystemet vårt på optimalt vis, når på døgnet vi lager snøen og å slå av alt lys på natta. En rekke slike små tweeks bidrar til et mest mulig effektivt strømforbruk, forklarer Mork.
Noen stuer vekk ski og brett uten videre omtanke når sesongen er over. Det kan bli dyrt.
Han peker på at de nå har kommet til et punkt hvor det ikke er så mye mer å hente på å kutte mer i kostnadene.
– Nå må vi rette blikket mer mot topplinja. Hvordan kan vi gi et så godt tilbud som mulig til de forskjellige målgruppene? Det vi har lært er at vi ikke kan gi et fullgodt tilbud samtidig til bedrifter, mosjonister, toppidrettsutøvere og barnefamilier samtidig. For å være relevante til enhver tid vil vi spisse arenaen mot ulike segmenter gjennom året. Det har ikke fungert å prøve å tilpasse oss alle typer brukere hele tiden, opplyser daglig leder.
Et eksempel på en slik spissing er at de fra i år mellom 19. august og 10. november i alpinbakken har det de kaller «klubbsesong». (Parken og langrennsløypen holder åpent som normalt gjennom hele året.)
Hvis du vil komme med familien din og ha tilgang til hele alpinbakken må du rett og slett komme senere på høsten.
– Vi vil jo helst unngå at en familie med barn som har gledet seg til å prøve senteret, kommer midt opp i en porttrening for et landslag, sier Mork.
Han legger til at de har begynt litt forsiktig med denne inndelingen i går for å teste det ut.
Vi skal tilbake til en augustdag i Bø i Telemark, 1998. Da verdenseliten av brettsportutøvere lekte på en kunstig surfebølge i Sommarland og etterfesten på studentkroa ble en kveld for historiebøkene.
Økt etterspørsel fra klubber
– I de tre månedene klubbsesongen varer, er vi tydelige på at store deler av alpinbakken er satt av til folk som trener i en klubb. Ingen kommer til SNØ uten å få stått på ski. Det er alltid plass. Men i tre måneder så er alpinbakken prioritert til utøvere fra lag og klubber som vil trene. Etterspørselen fra klubbene øker for hvert år, spesielt på alpint. Vi merker også stadig mer interesse fra utlandet.
Andre deler av året vil senteret fremstå mer som en funpark med diverse tilbud i is og snø.
– Vi må greie å selge inn kuldegrader og snø til kundegrupper som ikke er så vant med dette. Da kan noe å lokke med være for eksempel iglooer, snøslott med sklier og isskulpturering. Hvilke aktiviteter som vil være i kald sone er vi aldri helt sikre på, men en mulighet kan for eksempel være skøytebane, sier Mork.
– Stemmer det at dere har kjøpt inn rails for jibberne, og er dette en del av en strategi for å nå nye målgrupper?
Fri Flyt tester skiutstyr gjennom hele sesongen. Hold deg oppdatert om støvler, klær og annet utstyr til skikjøring.
Høy terskel for enkelte å ta på ski
Blant målgruppene til SNØ er turister, gjerne fra andre land. Det var disse som skulle fylle anlegget mellom april og august. Men dette har ikke slått til i tilstrekkelig grad til å løfte økonomien.
– Hva gjør dere for å få turistene inn på SNØ?
– Thon som nasjonal kjede har samarbeidet med oss. I tillegg bruker vi Visit Oslo som kanal for å nå turister som kanskje står i byen og lurer på hva de skal finne på. Det er jo ganske kult for en familie fra California å kunne komme hit og stå på ski i juli. For andre er kanskje terskelen for å ta på seg ski for høy, og da vil vi tilrettelegge for andre aktiviteter. Vi lærer stadig mer om produktet vårt og hva det er kundene vil ha.
– Ja, hva er det kundene vil ha?
– Vi har jo en vegg for isklatring med økser og stegjern, som er veldig populær, men den tar ikke 150 mennesker. Så vi har lagt opp til noen teambuildingsaktiviteter som for eksempel skyskyting, curling og, faktisk, rumpeakebrett der mange kan delta samtidig. I likhet med svømmehallen har vi masse kapasitet på dagtid, og da kan vi ta i mot bedrifter som kanskje har en times pause til rådighet. Da rekker de ikke stå på ski, men kan benytte seg av noen av våre andre tilbud.
– Poenget er at arealene vil tilpasses etter hvilken sesong vi er i. Når det er turistsesong er det ingen vits i å satse på løyper med røde og blå porter. Vi må bruke snøflaten til noe som genererer inntekt av den målgruppa som er der til enhver tid.
Tusen SFO-barn i bakkene
– Hvordan er etterspørselen etter kurs?
– Vi er ikke på Trysil-eller hafjellsnivå, men etterspørselen er god. Tidligere fulgte vi syklusen for utendørssesongen, men nå har vi prøvd å begynne sesongen tidligere. De fleste deltagerne er folk som begynner helt på scratch, gjerne andre- eller tredjegenerasjons innvandrere. Det er veldig gøy at vi på denne måten kan bidra til integrering i norsk kultur og samfunn. Vi har også et opplegg knyttet til SFO i samarbeid med Lørenskog kommune og Aksel Lund Svindal. Siden vi startet har nesten tusen barn vært gjennom denne ordningen, som er et spleiselag mellom oss og kommunen. Det har vært viktig at dette ikke skal koste barna noe, slik at alle kan bli med uavhengig av hvilken økonomisk situasjon familien deres har, forklarer Mork.
Mork opplyser at besøkstallet de siste to årene har ligget på rundt 75 000 personer.
– Prognosene tyder på at vi kommer til å få omtrent samme tall i inneværende år. Vi var veldig spente på hvordan grepet med klubbsesong ville slå ut, men det er fortsatt for tidlig å si. På sikt tror vi dette er veien å gå fordi det blir lettere å være tydelige i markedsføringen.
– Hvor mange besøkende bør dere ha for å begynne å tjene penger?
Guider og tips til prepping av alpinski og tilpassing av skiutstyr. Sliping av stålkanter og voksing skiene kan du gjøre selv. Her lærer du også å stille inn både alpinbindinger og toppturbindinger.
Effekt av dårlige vintere
Det er eiendomsselskapet Snøbyen som eier SNØ. De største investorene er Olav Selvaag og Stein Erik Hagens Canica AS.
– Har du inntrykk av at eiernes tålmodighet begynner å ta slutt?
– Jeg opplever at de har ønske om at vi skal få det til. Eierne har jo vært ute en vinternatt før og de vet at ting tar tid. Nå ser de at vi har tatt grep på kostnadssiden og jeg opplever at vi har ro til å jobbe for at SNØ skal lykkes. Samtidig ønsker jo også vi som arbeider med dette å få dette til å fungere økonomisk så fort som mulig. Det skal være skibakke her, og vi må få det til!
Hvis senteret skal overleve mener Mork det innen sesongen 2026/2027 bør ha passert 100 000 årlige besøkende med god margin, uten å at kostnadsbasen endres.
– Det er ikke helt umulig å få til. Husk at vi har ikke holdt på å i så veldig mange år ennå. Bak oss har vi to gode utendørsvintere, men vinteren 2022 var det stusselige forhold ute. Da hadde vi en periode med noen sinnssykt gode besøkstall.
– Så dårlige vintere er gode nyheter for dere?
– Isolert sett er det nok bra for våre besøkstall, men vi er jo også veldig glade i skikkelige vintre. Dessuten, hvis vi bare får dårlige skivintere i årene som kommer, risikerer vi også at folk blir dritt lei og kutter ut fullstendig å stå på ski. I så fall er en slik utvikling svært negativ også for vårt innendørssenter, sier Mork.
Denne saken er skrevet av
Trond Ola Tilseth
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.