Sauda vil investere 66 millioner i gondol: – Tar et divisjonssteg opp
Sauda vil investere over 60 millioner kroner i ny gondol til Djuvsbotn, og drømmer også om gondol til det populære toppturfjellet Ravnafjellet. – Vil løfte Sauda flere hakk, sier lokal frikjører.
SATSER: Sauda har skyhøye ambisjoner, og vil bygge gondol til over 60 millioner kroner. Det vil gi enkel og lengre tilgang til frikjøringsområder som dette. Foto: Per Inge Fjellheim
Lesetid: 4 minutter
De siste årene har Sauda jobbet med ambisiøse gondolplaner i skisenteret. Det innebærer en gondol til Djuvsbotn, som tar skifolk og andre til 550 moh.
Det skal gi lengre skisesong, og enkel tilgang frikjøringsområder. I tillegg drømmer de om gondol til toppen av Ravnafjell – et populært fjell for toppturer, enkelt tilgjengelig fra toppen av skisenteret.
Den første gondolen vil koste rundt 66 millioner kroner. Den siste er anslått å koste rundt 75 millioner kroner, men skal være på et svært tidlig stadie. Det er altså Djuvsbotn-gondolen det nå satses for fullt på. Allerede er det kommet inn 10 millioner kroner fra lokalt næringsliv og privatpersoner i gaver som en form for crowdfunding.
Det er selskapet Sauda Vekst som jobber med å finanisere planene, i samarbeid med grunneiere og skianlegget. Sistnevnte har i lengre tid planlagt stolheis, men planene skal altså ha endret seg til gondol.
– Det jeg tenker er det at det er vesensforskjell mellom stolheis og gondol. En stolheis er en alpinistheis, mens en gondol er for alle. Den er en universell, sier daglig leder i Sauda Vekst, Inge Løyning til Fri Flyt.
– Wow-effekt
Han er blant de som jobber hardest med å realisere gondolplanene i bygda. Men selve gondolen skal eies av et ideelt aksjeselskap, blant annet med lokale og privat næringsliv. Skisenteret skal deretter leie gondolen av selskapet, slik blant annet Grefsenkleiva i Oslo gjør av kommunen.
En av årsakene til planene er en ny plan fra kommunen om å bygge 1000 hytter i Sauda, slik at de for alvor skal ta opp kampen med hytteområder som Røldal og Sirdal. I tillegg gjør en ny vei reisetiden betydelig kortere fra blant annet Stavanger.
– Du må ha wow-effekten, slik at du får gjort noe med hyttesalget. Det krever en nyhet, og gondolen blir et viktig signal, sier Løyning.
Han ser for seg at de lokale bidragene vil havne på rundt 12 millioner kroner, før de etterhvert vil spørre kommunen, i tillegg til fond og stiftelser fra blant annet sparebanker om midler. Til sammen skal summen altså bli 66 millioner kroner.
Dessuten skal hyttene bygges tett inntil gondolen, og tomteprisene vil øke fordi skianlegget blir mer attraktivt. En del av midlene fra tomtesalget skal da bidra til å finanisere gondolen.
– Det er jo også 1350 hytter her fra før. Det begynner å bli mange hytter, så her er det snakk om at kommunen investerer. De millionene blir småtteri, sier Løyning.
– Bra område
De har kontaktet flere av de største gondolselskapene i verden, som Leitner og Doppelmayr. Gondolen skal ha kapasitet på 800 personer i timen. De ser for seg at Djuvsbotn blir en samlingsplass for aktivitet. Det er blant annet der langrennsløypene starter. I tillegg er det også mulig å ta skiheisen videre opp.
Akkurat sistnevnte er et viktig poeng for skikjørere. Heisen i Sauda åpner ofgte seint, og stenger tidlig, fordi det er for lite snø nederst i skianlegget. Med gondolen kan du fraktes opp, og ta heisen videre opp. Dermed blir sesongen lengre.
– Det vil være en fordel først og fremst for både skisenter, tilreisende og lokale. Det er et vanvittig bra område fra Djuvsbotn og heisene som går derfra. Det er mye fine, slake nedkjøringer til frikjøring som er fint for familier og hyttefolk. Det er kort vei fra heisen, sier lokal frikjører Trond Carsten Øye.
Han er lærer ved park- og frikjøringslinja i Sauda, som han mener vil nye godt av en gondol.
– Fordelen i Sauda, vil jeg si, er at du har mye små fine, korte linjer og fine dropp. Du får vanvittig mengdekjøring på ski uten at du trenger å gå noe særlig. Det er et Mekka for å bli en god frikjører. Det er styrken i anlegget, sier Øye.
Vil løfte Sauda
Både Øye og Løyning mener gondolen vil løfte Sauda flere hakk.
– Tankesettet er også at vi at vi ikke er i konkurranse med Røldal og Sirdal, men vi tar et divisjonssteg over. Vi tror jeg på at folk vil velge plasser som vil satse.
Løyning sier de nå også jobber med å sikre at det faktisk er liv laget for gondolen, og et behov for den. Det innebærer at det er nødt til å være aktivitet både sommer og vinter.
Det er altså Djuvsbotn det nå jobbes konkret med, mens Ravnafjell ligger lenger fram i tid. Ravnafjell vil isåfall være en større gondol, slik man ser på blant annet Loen.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.