STORE PLANER: I bakgrunnen ser du den bratte Fjellsiden og noe av kjøringen i Saudasvingen. Foto: Thomas Kleiven
Lesetid: 6 minutter
– Vi har spennende ting på gang, sier daglig leder Oddvar Bratteteig til Fri Flyt. Han gleder seg til vinteren, selv om det fortsatt er sensommer til fjells.
Egentlig gikk tidsfristen for den nye reguleringsplanen ut forrige uke, men så kom Statsforvalteren på banen og ville utsette fristen ytterligere en måned. Årsak: ferietid. Dermed må Røldal Skisenter og Håradalen Utvikling vente noen uker til.
– Det har jo kommet en del innspill, men ikke mer enn man kan forvente. Jeg tror dette ser veldig lovende ut, sier Oddvar Bratteig.
Bratteig-navnet er tett frosset sammen med Røldal Skisenter, hvor han har styringen. I tillegg er han daglig leder for Hårdalaen Utvikling som skal utvikle hele destinasjonen.
Snøhullet Røldal ligger rett ved Europaveg 134 i Ullensvang kommune. En gang sent på 90-tallet begynte det plutselig å gå gjetord om et skianlegg hvor snødybdene var uanstendig dype og hvor du kunne reversere deg fram til hissig skiterreng med en neve stavtak. Røldal Freeride Challenge ble etter hvert en realitet og resten er frigjøringshistorie.
Nå vil Røldal Skisenter AS bygge enda mer ut.
Vil tilgjengeliggjøre mer
Første trinn av utbyggingen er estimert til 156 millioner kroner.
– For det skal vi bygge skiheiser, leiligheter og utvikle hyttefelt.Røldal skal bli en enda bedre destinasjon for familiene, sier Oddvar.
Kjerneområdet for utbyggingen er det flatere partiet mellom europavegen og de bratte fjellsidene hvor du finner Djevelrenna og Saudasvingen.
– Og når jeg sier Saudasvingen til en Fri Flyt-leser forstår du hva det betyr, sier Brattetig retorisk.
– Da får vi åpnet kolossale, nye frikjøringsområder. Vi ser for oss en tallerkenheis og eventuelt en ny stolheis som kobler det nye familieområdet sammen med stolheisen som per i dag er bunnstasjonen i anlegget, forklarer Bratteteig.
I dag står frikjørerne i en slags skvis. Skal de traversere tilbake, slik at de når inn til stolheisen, eller skal de la seg friste av de mange frikjøringsmulighetene og peke skituppene mot blant annet Sudasvingen eller eventuelt den bratte og eksponerte Djevelrenna. I så fall er de avhengig av skyss med egen bil eller taxi.
Hver vår pågår frikjøring i verdensklasse i de bratte fjellsidene i Røldal, og ingen steder i landet får mer snø. Tidlig på vinteren gjelder det å treffe med været, for å nyte godbitene trenger du god sikt.
Frikjøringens makt
– Hva betyr frikjørerne for Røldal?
– Frikjørerne er viktige for Røldal. Det betyr egentlig veldig mye. Ikke fordi det legger så mye penger igjen, men fordi de er gode ambassadører og fordi frikjørere også blir familiefolk som drar med seg unger og familie til fjells, sier Oddvar Bratteteig.
– Frikjørerne har markedsført Røldal godt for oss, og ettersom du når så mye terreng fra skiheisene kommer de stadig tilbake, sier han.
Oddvar tror frikjørerne vil dra stor nytte av utbyggingene som ligger implisitt i den nye reguleringsplanen.
Rett ut av heisen, for eksempel. Hvilken som helst av heisene i Røldal skisenter, er det flere dekar med hvite flater. Nok urørt snø til en landsdel av frikjørere til lårene blir sure.
Saudasvingen, beibi
– Vi håper på første spadetak sommeren 2024. Da vil vi nok bygge både heis og leiligheter parallelt, sier Oddvar Bratteteig.
Røldal Skisenter AS kan se tilbake på en meget god sesong. Du må tilbake til 2017 for å finne tilsvarende tall. Omsetningen er drøye 15 millioner og med et overskudd før skatt på 2,1 millioner gir selskapet anledning til å satse.
– Vi er godt fornøyd med sesongen. Jeg tror vi har gjort kloke vurderinger og vi har en stab som gjør en utrolig innsats.
Fram mot vinteren er Bratteteig innstilt på å være langt mer offensiv med snøproduksjon. Med en fastprisavtale på strøm fra Ullensvang kommune i baklomma på scooterdressen, er kostnadsbildet noe helt annet enn rekordprisene i fjor.
– Da var vi veldig restriktive, men i år vil vi produsere mer snø tidlig på vinteren hvis vi ser det kan framskynde åpningen, sier Bratteteig til Fri Flyt.
Daglig leder i Røldal skisenter fikk sjokk da han åpnet strømregningen for juli. Prisen for to frysebokser, utelys, noen webcamera og et par PC-er havnet til slutt på 54.563 kroner.
Positiv
Joakim Kleppe fra Stavanger har logget hundrevis av skidager de siste 25 årene, sammen med kjæresten Tonje Padøy. Som aktive frikjørere kjenner de Røldal som sine egne skibukselommer - også i notorisk flatt lys. Nå er de familiefolk, men fortsatt ivrige.
– Jeg ser positivt på en slik utbygging, forteller Joakim i en melding til Fri Flyt.
Han er ikke redd for at det blir oppkjørt.
– De aktuelle områdene blir kjørt opp rimelig fort allerede. Eksplosiv vekst i antall hytter og leiligheter, åpent i ukedagene og hjemmekontor gjør at det blir rimelig sporete innen lunsj på godværsdager. Selv i en midtuke, sier han.
Slik vant Dennis Risvoll Røldal Freeride Challenge 2022. Her ser du hjelmkamera- og zoomvinkel fra målområdet.
Mer trafikksikkert
Han mener at en eventuell utbygging vil utgjøre noen forskjeller.
– Du slipper å gå opp langs veien, bli hentet med bil eller haike. Trafikksikkerhets- og logistikkmessig bra! Jeg er jo også av den skolen som synes at oppkjørt løssnø er noe av det kjekkeste føret som finnes, særlig når det ikke er så bratt, forklarer han med henvisning til Saudasvingen.
– Om man ønsker uspora snø er det jo uendelig med muligheter for de som orker å gå opp for egen maskin andre steder. Kjører man i eller i umiddelbar nærhet til et skianlegg må man tåle at det blir oppkjørt fortere, mener Joakim.
Flere i skredutsatt terreng
Han har ser andre ulemper med tilgjengeliggjøring av mer skiterreng.
– Baksiden av medaljen med å åpne dette området er at terskelen for å kjøre i skredutsatt terreng blir lavere - også for skikjørere uten erfaring og forutsetninger for å gjøre gode sikkerhetsvurderinger.
Om man ikke er kjent i området og ukritisk følger spor risikerer man jo å havne i ganske mye mer komplekst terreng enn hovednedfarten i Saudasvingen. Dette er dog ikke et nytt problem som ny heis fører med seg, selv om det muligens vil øke i omfang når flere vil kjører der, sier Joakim Kleppe.
Ikke bekymret
Det er selskapet Skred AS som har kartlagt hele det nye området hvor utbyggingen skal skje. Oddvar Bratteteig forteller at en slik skredutredning er en forutsetning for i det hele tatt kunne søke om omregulering.
– Hva tenker dere om at en eventuell utbygging tilgjengeliggjør skredutsatt terreng i enda større grad?
– Vi vet jo at flere kommer til å kjøre der. Vi bygger ikke ut for å øke frikjøringsområdet, det er jo heller en konsekvens. Vi kommer til å intensivere skredvarslingen vår og gjøre det vi kan for at alle kan ta trygge vurderinger.
Bratteteig ser dog en endring adferden blant frikjørerne i Røldal.
– De siste årene ser vi en klar endring. Frikjørerne er mer forsiktige og de lytter til skredvarslene. Folk kjører jo allerede i områdene vi snakker om. Jeg tror ikke en økning vil ha mye å si i et risikobilde, sier Bratteteig.
Andreas Fausko la i vår ut på en over 100 mil lang sykkeltur med ski. Se video av den tredje episoden i serien der han kjører ned Tredjerenna i Røldal.
– Vi vet at det er mange som sliter der ute, det er harde tider. Vi ønsker at kveldskjøringen skal være for alle, sier Oddvar Bratteteig i Røldal Skisenter.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.