Raulandsfjell har slitt økonomisk i flere sesonger, og vært nære å bli lagt ned. Nå er det klart at det blir drift i frikjøringsanlegget i Telemark også til vinteren.
BLIR DRIFT: Raulandsfjell lover drift også denne sesongen. Foto: Vegard Breie
Lesetid: 3 minutter
Raulandsfjell gikk konkurs i 2017, men har siden 2018 vært i drift igjen. Men de økonomiske problemene har fortsett for skianlegget, som i forkant av kommende sesong også måtte begi seg ut på et større vedlikeholdsarbeid.
Det gjorde at styreleder og majoritetseier Ivar Magnesen sa det var høyst usikkert om det ble drift i skianlegget, som er en slags pudder- og frikjøringsfavoritt for mange Fri Flyt-lesere, 2020-2021-sesongen.
– Det er frustrerende, dette. Vi vet at anlegget er populært, men vi klarer ikke å hente inn penger. Vi har prøvd mange muligheter gjennom årene, sa Magnesen til Fri Flyt i fjor.
Nå er det imidlertid klart at det faktisk blir drift i skianlegget til vinteren. Det er flere årsaker til at skianlegget kan love drift fremover, blant annet en god sommer et en utfordrende koronaperiode, i tillegg til støtte fra ulike hold.
– Vi har mange gode skivenner som setter pris på at skianlegget er oppe, sier Magnesen til Fri Flyt fredag formiddag.
– Løsningen er at vi har fått en økonomi som gjør at vi kan klare vedlikeholde, og vi har fått finansiert vedlikeholde. Den var en vaier som var det tøffeste løftet. Det er så stor engangssum. Vedlikeholdet av heisen har også kommet på plass. Det finnes alternative måter å gjøre det på som ikke er fullt så dyre. Vi har funnet samarbeidspartnere. Men generelt er det er mange som vil hjelpe oss, sier Magnesen.
Reddet av sommeren
Særlig sommeren var altså viktig for Raulandsfjell.
– Vi har funnet måter å drive på nå som gjør at vi kan ha lavere kostnader som gjør at det blir en dårligere vinter. Vi har fått resten av stedet til å gå på bra på sommer og høst. Vi er like gode på sommeren nå. Det er med på at vi klarer oss om vinteren. Mange steder er det motsatt, men vi har klart å få opp sommerdriften så bra at vi kan drive hele året.
– Nei, per i dag er det ingen nye eiere, så det er støtte vi har fått. Vinje kommune vurderer om de skal være med på eierskap i skianlegget, sier Magnesen.
– Det har vært oppe i kommunestyret, og det er en sak på gang nå. De vurderer å gå inn i skiheiser, som også betyr Rauland og Vierli da, men de jobber med å se på muligheter. Men sånne prosesser tar litt tid.
Han hadde også håpet å investere i snøkanoner, men har skrinlagt det foreløpig.
– Vi håper på god natursnø.
– Og med bare natursnø er det vel vanskelig å si når dere åpner?
– Ja, vi åpner når snøen kommer. Forhåpentligvis før jul.
I naboanleggene Vierli og Rauland blir det derimot et redusert tilbud i førstnevnte til vinteren, som skal la fire heiser stå.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.