/ Oslo

Vil ha t-bane helt til Tryvann

Bystyret i Oslo ber nå byrådet om å se på mulighetene for å forlenge Holmenkollbanen helt til Tryvannshøyden.

Sist oppdatert: 30. november 2016 kl 09.48
TBANE: Vil det bli mulig å nyte nysnøen i Tryvann med kollektivtrafikk? Foto: Oslo Vinterpark
TBANE: Vil det bli mulig å nyte nysnøen i Tryvann med kollektivtrafikk? Foto: Oslo Vinterpark
Lesetid: 2 minutter

– Da saken om forlengelse av Frognerseterbanen ble tatt opp for 10 år siden, ble blant annet kundegrunnlaget vurdert som for dårlig da saken kom til behandling i 2008. Siden har det skjedd mye, både med hensyn til befolkningsøkning og ikke minst med hensyn til friluftsaktiviteter og tilbud i Tryvann-området, sier nestleder i Byutviklingskomiteen, Camilla Wilhelmsen (Frp) til Akersposten

Nå ber hun Byrådet utrede mulighetene for å forlenge t-banen fra Frognerseteren til Tryvann. Det betyr isåfall at Oslo Vinterpark, som ligger på Tryvann, vil få kollektivtransport helt til skibakkene starter.

– Det vil være svært positivt for våre gjester og de som besøker Oslo. Ikke bare for salg av heiskort og besøk i klatreparken, men også fordi det gir tilgang til Marka. Det er ingen tvil, uten at vi er veldig aktive i prosjektet, at det vil ha en positiv effekt, sier daglig leder i Oslo Vinterpark, Espen Bengston til Fri Flyt.

Han forteller at de har hatt møte med Vestre Aker FrP, som har tatt initiativ til utbyggingen.

– Det vil kreve enormt stor politisk velvilje å få til, men jeg er imponert over langt de har kommet i prosessen. Vi er selvfølgelig meget positive, understreker Bengston.

Oslo Vinterpark har hatt stor suksess med reduserte sesongkort-priser, og åpnet skianlegget allerede i november i år. I tillegg har Oslo hatt en befolkningsvekst på nærmere 20 prosent de siste ti årene. 

– Økende fortetting langs hele banen, gir også et større kundegrunnlag. Besøket til de utvidede aktivitetene rundt Oslo Vinterpark og Oslo Sommerpark er noe helt annet i dag enn for ti år siden, sier Wilhelmsen.

Bilveiene opp til skianlegget er tidsvis på bristepunktet, og er Vestre Aker FrP mener det er feil at biltrafikken skal frakte Oslo-borgere ut i naturen.

– Miljømessig er det også helt forkastelig. Med stasjon på Tryvann kan vi gi et tilbud som gir en effektiv adkomst til Marka. Uten store inngrep kan man for eksempel følge den gamle traseen frem til den gamle Sporvognhytta, som ble brukt da Tryvannstårnet ble bygget, sier styremedlem Arne E. Boysen til samme avis.

Publisert 30. november 2016 kl 09.48
Sist oppdatert 30. november 2016 kl 09.48

Relaterte artikler

GJENBRUK: Kunstner og snowskater Camilla Grythe på tur til Tryvann 4. mai - nesten fire uker etter sesongavslutningen i Oslo-anlegget. Foto: Kenneth Erlandsen
Anleggene stenger, men snøen ligger der

Vil ha Skimore Oslo til å utvide sesongen: – Absurd

Se video fra railjam i Tryvann med LTC

Se video: Line Traveling Circus showet i Oslo

PARKENTUSIAST: Eirik Zahl Slora er sportssjef på Wang Romerrike Freeski/Snowboard, og en ivrig jibber. Foto: Fredrik Ouren Jostad
Slik er tidligparken i Tryvann

– Det er en veldig trendy park

TRYVANN: Lørdag åpner Skimore Oslo fra Tryvann-siden av anlegget. Foto: Kristoffer Kippernes
Tryvann åpner oslovinteren

– Det likner på vinter!

SAMME PRIS: Oslo Vinterpark fortsetter med sesongkortprisene som i fjor. Her er daglig leder Espen Bengtson. Foto: Anders Holtet
Skimore har låst strømprisen

– Vi er heldige

Peer Bakke Oslo Skisenter Grefsenkleiva Trollvann Grefsenkollen
Reduserer utbyggingen kraftig

Slik kan nye Oslo skisenter bli

Ståle Sandbech gjør en backside air i superpipen på åpningsdagen av Wyller Arena i Oslo
Se film fra Wyller Arena

Nå er superpipen i Wyller tilbake

Oslo skisenter
Snø og kulde i hovedstaden

Nå åpner skianleggene i Oslo

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen