Den planlagte utbyggingen av Oslo Skisenter har vært diskutert i flere år. I et nytt forslag kuttes utbyggingen av skianlegget med drøyt 30 prosent - langt unna det skianlegget først så for seg.
TOPPEN AV OSLO SKISENTER: Peer Bakke på toppen av Grefsenkleiva, med Groruddalen i bakgrunnen. Foto: Erlend Sande
Lesetid: 3 minutter
– Med disse skissene kan vi gjøre forholdene bedre for barnefamilier, men ikke idretten. Men vi blir i alle fall regulert, slik at vi kan gå i gang med oppgraderinger. Det er det viktigste, sier daglig leder i Oslo Skisenter, Peer Bakke til Aftenposten.
Allerede for 7-8 år siden ble det vedtatt av Oslo Skisenter, som ligger på Grefsenkollen i Oslo, nord for Sinsen og Storo, med dalstasjoner på Årvoll i Groruddalen og ved Trollvann overfor Kjelsås, skulle få en ny reguleringsplan.
De siste årene har derimot planene blitt gjenstand for en større, offentlig debatt. Særlig fordi utbyggingen av skianlegget går innenfor markagrensa. Tidligere har forøvrig både Kirkerud og Skimore Oslo (Tryvann og Wyller) gjennomført lignende oppgraderinger.
Nå ser det derimot ut til å gå mot en løsning som kraftig reduserer de opprinnelige planene.
I det nye forslaget, som altså er sendt til bystyret, er bakken i Grefsenkleiva utvidet til bunnen og får et nytt driftsbygg. Det kan også lages en ny stolheis. Ifølge Aftenposten blir da området utvidet rundt åtte prosent.
Opprinnelig ville skianlegget utvide med 38,5 prosent - eller 48 prosent dersom man tar med stolheistraseen i Grefsenkleiva.
Det blir altså ingen endring av traseet på Trollvann. Heller ingen lang, sammenhengende trasé ned til Årvoll - hvor det også er parkering.
Skianlegget er forøvrig eid av Oslo kommune, men driftes altså av Oslo Skisenter - eller i realiteten Peer Bakke. Skianlegget har ikke blitt fornyet siden slutten av 60-tallet.
Da Fri Flyt snakket med Bakke i fjor sa han at skianleggets fremtid avhenger av disse planene:
– Vi får eller ikke får en reguleringsplan som vi må forholde oss til. Hvis det ikke kommer på plass noe som gir fornuftig utviklingsmuligheter med den situasjonen vi er i nå med klimaendringer og krav til kvalitet i alpinanlegg, er det klart at vi ikke har livets rett om noen år, sa Bakke til Fri Flyt.
– Dette er en mulighet til å oppgradere og gjøre anlegget sikrere, slik at de kan drive videre. Og det er vanskelig å gjøre uten å knekke en kvist. Det er selv naturvernerne enige i, sier byråd Omar Gamal (SV) til Aftenposten.
Ifølge avisen vil blant annet MDG jobbe for at skianlegget heller ikke skal få utvides de åtte planlagte prosentene.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.