DAGENS LØSNING: En tilbringerheis går fra parkeringsplassen og opp til bunnen av Grefsenkleiva. Peer Bakke skulle gjerne ha fått bygd stolheis hele veien opp.
Lesetid: 8 minutter
– Bollene må smake og løypene må være bra preppa. Det må være liv laga og vi må levere på kvalitet for å få dette til å gå rundt, sier Peer Bakke til Fri Flyt.
De opprinnelige planen gikk ut på å bygge stolheis til toppen, samt å utvide Grefsenkleiva i bunnen – slik at det ble sammenhengende kjøring ned til dalstasjonen på Årvoll. Det ville gi 700 meter skikjøring fra topp til bunn.
Etter behandling av det sittende byrådet i Oslo, ser det ut til at det kan komme en ny reguleringsplan på plass en gang i løpet av neste år. Den åpner ikke opp for oppgraderingene Bakke i utgangspunktet hadde ønsket seg, men alternativet er heller bekmørkt:
– For i det hele tatt å eksistere, var det nødvendig å få vedtatt en reguleringsplan. Det går an å ta en omkamp for å forlenge bakken fra Grefsenkleiva helt ned senere. Skiheisene i anlegget stammer fra slutten av 60-tallet, så alt av utstyr er på overtid. Men vi er nødt til å leve kortsiktig for å kunne tenke langsiktig, så vi går for den nedskalerte løsningen, sier Bakke til Fri Flyt.
Forslaget til reguleringsplan er levert til Plan, bygg og anlegg i Oslo kommune. Ifølge Bakke skal den klargjøres for politisk behandling, og vil forhåpentligvis bli vedtatt neste sommer.
I notatet fra idrettsbyråd Omar Gamal (SV) ligger det inne en godkjennelse til å øke anleggets størrelse med drøyt åtte prosent. Det betyr at det ikke blir noen endring av traseen på Trollvann, og heller ingen sammenhengende trasé ned til Årvoll, med stolheis opp til toppen.
– Hvorfor falt dere ned på nettopp denne løsningen?
– Det vi har gitt klarsignal for er en sårt tiltrengt oppgradering, som vil gjøre at skianlegget fortsatt kan driftes til glede for barn og unge i lokalmiljøet. Det mener jeg er god bruk av Marka vår. Likevel tillot vi ikke de opprinnelige planene, fordi de innebar en utvidelse og nedbygging av natur, sier Omar Gamal til Fri Flyt.
I Hemsedal ble det for eksempel holdt åpent helt fram til 21. mai.
For det lille skisenteret på Grefsenkollen, et næranlegg for barne og unge i Oslo Øst, ble ikke sesongen like minneverdig. En av grunnene var at NVE krevde konsesjon for vannuttaket til Trollvann, og det kun var mulig å legge kunstsnø i deler av anlegget den snøsmeltingen rant tilbake til vannet.
– Årets sesong var helt forferdelig, sier Bakke og utydyper:
– Vi mistet 2/3 av inntektene våre på tross av at vær og føre var veldig bra. Vi hadde kun barneområdet vårt i drift, noe som gjorde at de andre ungene som kan stå litt på ski var nødt til å dra andre steder. Det bor 700 000 mennesker i Oslo, og Tryvann har alt sprengt kapasiteten sin. Vi trenger et anlegg med bedre kapasitet og heiser som holder dagens standard, påpeker Bakke.
På lengre sikt har han planer om å bygge ut anlegget i flere etapper, etter at arealet blir regulert med formål som skianlegg.
Han ønsker seg to nye skitrekk på Trollvann, og en 4 seters stolheis fra bunn til topp i anlegget . Totalt anslår han at skisenteret trenger en oppgradering pålydende 40 millioner kroner.¨
Da venter i så fall nye runder med politisk behandling.
– De planene vi har gitt klarsignal til nå, er det vi mener er riktig nivå. Hvis det dukker opp andre behov og forslag i framtida så må vi ta stilling til det når de kommer. Det viktige for SV har hele tida vært å både sikre fortsatt drift av dette viktige nærmiljøanlegget i marka, og samtidig hindre nedbygging av viktig natur, påpeker Gamal.
Kraftig engasjement
Det har vært steile fronter i flere retninger under behandlingen av saken. Det er blant annet tur- og skigåere som har reagert på utvidelse av bakken ned mot Årvoll.
– Den planlagte utvidelsen av Grefsen- og Trollvannskleiva alpinanlegg bør skrotes. Klimaendringene fører til at få åpningsdager blir enda færre framover. Da blir det meningsløst å gjennomføre en utbygging som raserer skog, ødelegger naturstier og griper inn i kulturminner, skrev blant annet Eina Ekeren i en kronikk tidligere i høst.
Bakke har liten tro på at saken vil aktualisere seg nevneverdig i forbindelse med høstens valgkamp. Det til tross for at blant annet Høyre kritiserer byrådets innsats for Oslo-idretten i kraftige ordelag.
– For meg virket det som alle de politiske partiene, med unntak av Miljøpartiet De Grønne, synes dette er bra med tanke på utviklingen av byen. Det har vært noen kritiske røster fra blant annet «Aksjonskomitéen mot utbygging av Grefsenkleiva», Naturvernforbundet og Lillomarkas venner. Det er lett å tro at det er stor motstand mot disse planene lokalt, men jeg mener det er noen få mennesker som går igjen i flere av disse grupperingene, som har klart å få motstanden til å virke stor. Nabolaget og de tilhørende skiklubbene, alle som sokner til skisenteret, har også engasjert seg kraftig i denne saken, sier Bakke og tenker blant annet på fakkeltoget som ble organisert fra Badedammen på Tonsenhagen for å rette søkelyset på anleggets betydning for barn og unge.
Mener arbeidet går for sakte
Arbeidet med å modernisere anlegget har pågått lenge. Det er snart seks og et halvt år siden Arbeidspartiet erklærte sin støtte til utbyggingen blant annet på Årvoll-siden.
Høyre mener det har tatt altfor lang tid å få på plass en ny reguleringsplan for Grefsenkleiva.
– Siden 2017 har i realiteten ingenting skjedd, bortsett fra at Plan og bygningsetaten har blitt tvunget til å legge frem et forslag som verken svarer på behovet til alle ski- og brettentusiaster, eller eierne av skianlegget. For å gjøre anlegget mer snøsikkert i en tid hvor vintrene er lunefulle er det nødvendig med enkelt terrenginngrep i traseen, og det må være mulig å utvide traseen nederst på Årvollsiden slik at det ikke bare blir en transportetappe ned til heisen, sier ordførerkandidat i Oslo Høyre, Anne Lindboe til Fri Flyt.
– Hvordan stiller du deg til å gi barna i denne delen av Oslo et oppgradert, moderne anlegg med større kapasitet på lengre sikt?
– Jeg tror ikke det finnes et mer kortreist alpinanlegg i noen hovedstad i verden. Beliggenheten er helt fantastisk midt mellom Grefsen/Kjelsås og Groruddalen. Derfor har Høyre vært en pådriver for at anlegget skal utvides i mange år, påpeker hun.
– Idrettsfiendtlig konstellasjon
Generelt har idrettspolitikken fått mye oppmerksomhet i valgkampen i Oslo så langt.
Det har blant annet vært strid om utbygging om Campus Ekeberg, men også rulleskianlegg på Kringsjå og asfaltering av eksisterende traseer i Linderudkollen.
Bymiljøetaten har under behandling av noen av disse sakene blant annet henvist til den gjeldende byrådsplattformen, som ikke åpner for utbygging av nye idrettsanlegg i Oslo-marka (med unntak av Huken).
Hvor krevende har det vært å få støtte fra MDG i byrådet for denne utvidelsen, og hvor vanskelig er det å treffe gode politiske løsninger med tanke på anleggets plassering innafor markagrensa og det dere er enige om i forhold til byrådsplattformen?
– Her har byrådet stått sammen om at det trengs en løsning som både gjør at anlegget kan oppgraderes sånn at det fortsatt kan driftes og beholde sin viktige funksjon for nærmiljøet, og samtidig hindrer at vi bygger ned natur, svarer Gamal.
– Oslo skisenter uttaler at dersom reguleringsplanen ikke kommer på plass neste sommer, vil det bli kroken på døra for alpinanlegget. Vil det i så fall være et stort tap for Oslo?
– Hvis Høyre vinner valget kommer ikke dette til å være et problem, men om valgresultatet gir dagens flertall fire nye år ser jeg mørkt på fremtiden til anlegget. Dagens byråd med Arbeiderpartiet, SV og Miljøpartiet, med støtte fra Rødt, er en idrettsfiendtlig konstellasjon som har skapt store problemer for idretten og frivilligheten i Oslo, mener Lindboe.
– Spesielt å høre fra Høyre
SV har fått referert karakteristikkene i sakens anledning av Fri Flyt. Idrettbyråd Omar Gamal svarer på følgende vis på kritikken fra Anne Lindboe.
Han mener Høyre ikke gjorde idretten for mange tjeneste da de satt i byråd i forrige periode.
– Det er mildt sagt spesielt å høre det fra et parti som systematisk nedprioriterte idretten gjennom 18 år da de styrte byen. Siden vi tok over i 2015 har vi investert 6,2 milliarder i idrettsanlegg, en firedobling fra da Høyre styrte. Ikke minst har vi kraftig økt tilskuddene til idretten, spesielt til idrettslag som holder prisene lave og prioriterer inkludering.
Videre viser Gamal til en rekke tiltak for vinteridrett i de to siste periodene, blant annet tilskudd til Big Air i Tryvann vinterpark, støtte til de lokale alpinleggene Jerikobakke, Leirskallen og Sloreåsen og styrking av BUA, som låner ut utstyr gratis.
Så gjenstår det å se om Oslo-politikerne etter hvert kan føre opp «utbygging og nødvendig modernisering av Oslo Skisenter» på den samme lista.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.