I likhet med flere av landets 15 største skianlegg kan Oslo Vinterpark se tilbake på en god sesong. Tidligere i år halverte de prisen for sesongkort, og mottok tidvis kritikk for å fortsette med dyre dagskort.
Nå viser tall fra Alpinanleggenes Landsforening (ALF) at Oslo-anlegget hadde en økning på 27 prosent - mest av alle i landet. Etter å ha omsatt for 34 millioner kroner i 2014/2015-sesongen, økte tallet til 43 millioner kroner i 2015/2016.
De er dermed det femte største anlegget i Norge basert på inntekt fra heiskort. Til sammen har skianleggene solgt heiskort for over en milliard norske kroner i 2015/2016.
– Det er naturligvis veldig hyggelig å konstatere at heiskort-salget og besøket til bransjen har fortsatt å øke, etter i fjor som også var en svært god sesong sier generalsekretær ALF i Norge, Camilla Sylling Clausen i en pressemelding.
Der går det frem at de 15 største skianleggene i Norge sammen økte inntekten med 5%. Det betyr også at Trysil, som i fjor satte omsetningsrekord, økte ytterligere - fra 200 millioner kroner i fjor til 207 millioner kroner i år.
– Vi ser økning i trafikk fra flere av utenlandsmarkedene deriblant Sverige, Danmark, Tyskland og England. Det har blitt billigere å feriere i Norge, og for de store destinasjonene som Alpinco (Hafjell og Kvitfjell), SkiStar (Hemsedal og Trysil), og flere av de 15 største alpinanleggene, har dette gjort gode utslag på omsetningen, sier Sylling Clausen.
Anlegget som tapte mest inntekt er Voss, med 15 prosent nedgang, som nå er i gang med et nytt gondolprosjekt.
Her er omsetningen til de 15 største anleggene i Norge: