/ Oslo

Den dagen St. Hanshaugen ble St. Moritz

Fnuggene som har bøttet ned skaper unike muligheter for puddersvinger innenfor ring 2.

Sist oppdatert: 18. januar 2024 kl 13.00
pudder i oslo
FLERE FORSØK: Med forsøk på full fart flere ganger ble det til slutt nok svinger til å kalle det en OK skidag. Foto: Eivind Eidslott.
Lesetid: 2 minutter

Det er en merkelig følelse å klikke seg inn i skibindingene to meter utenfor egen inngangsdør. For denne inngangsdøren befinner seg nemlig ikke utenfor en enebolig i Oppdal, Valdres eller Tromsø.

Nei, dette er en felles inngangsdør i et større leilighetskompleks på St. Hanshaugen, innenfor ring 2 i Oslo.

Uansett, skiene var på og den lille ferden mot det som kan karakteriseres som kortreist pudder var i gang.

pudder i oslo
KORTREIST: Første gang med brede ski ned General Birchs gate. Foto: Eivind Eidslott.

Nokså ukjente "Idioten" er en mindre haug på den mer kjente St. Hanshaugen. Området kunne for første gang på ekstremt lenge by på dyp og tørr snø.

på "Idioten" finnes det hverken gondol, stolheis, T-krok, Poma-heis eller skibånd. Derfor ble det booting oppover denne bakken hvor ingen skulle tru at nokon kunne boote.

pudder i oslo
BOOTING: Et urealistisk syn midt i Oslo. Foto: Eivind Eidslott.

Toppen er nådd. Skiene tas på og støvler strammes.

Første sving: Litt liten fart på grunn av meget fraværende unnarenn.

Andre sving: Fortsatt litt liten fart på grunn av første sving.

Konklusjon: Etter et par vurderinger og taktikk-endringer må det prøves igjen. Kanskje det er best å sette kun en sving?

pudder i oslo
MOTVIND: Oslos mangel på lengre bakker ble den største utfordringen. Foto: Eivind Eidslott.
Glassheis i Arendal
Les også

Ved mangel på motorisert fremdrift ble de cirka 25 høydemeterne gått for egen maskin, igjen og igjen.

Bussene stoppet. T-banene. Togene. Flyene. Men beina mine gikk. Det var endelig tid for å boote i Oslo.

Med endret tankegang ble det kun en sving per tur. Likevel: Hver tur og hver sving var verdt det.

Med maksimal frekvens under stakingen på flaten før bakken, ble det mulig å oppnå en maksimal toppfart på omtrent 20 km/t. Ikke veldig imponerende, men nok fart til denne ene svingen.

Som fastboende på St. Hanshaugen i over 20 år har jeg aldri opplevd noe lignende.

Å sette en puddersving – kun 36 meter fra husveggen – bør jeg vel kanskje ikke bli vant til?

SENTRALT: Et slik snøfall fortjener vi vel hver vinter? Foto: Eivind Eidslott.
SENTRALT: Et slik snøfall fortjener vi vel hver vinter? Foto: Eivind Eidslott.
LES OGSÅ
Lille Alaska ligger på Hurum.
mann som kjører brett i pudder om kvelden
Publisert 18. januar 2024 kl 10.50
Sist oppdatert 18. januar 2024 kl 13.00

Relaterte artikler

DAGENS LØSNING: En tilbringerheis går fra parkeringsplassen og opp til bunnen av Grefsenkleiva. Peer Bakke skulle gjerne ha fått bygd stolheis hele veien opp.
Politisk uenighet rundt utbygging

Valget kan avgjøre fremtiden til denne skibakken

GJENBRUK: Kunstner og snowskater Camilla Grythe på tur til Tryvann 4. mai - nesten fire uker etter sesongavslutningen i Oslo-anlegget. Foto: Kenneth Erlandsen
Anleggene stenger, men snøen ligger der

Vil ha Skimore Oslo til å utvide sesongen: – Absurd

Se video fra railjam i Tryvann med LTC

Se video: Line Traveling Circus showet i Oslo

PARKENTUSIAST: Eirik Zahl Slora er sportssjef på Wang Romerrike Freeski/Snowboard, og en ivrig jibber. Foto: Fredrik Ouren Jostad
Slik er tidligparken i Tryvann

– Det er en veldig trendy park

TRYVANN: Lørdag åpner Skimore Oslo fra Tryvann-siden av anlegget. Foto: Kristoffer Kippernes
Tryvann åpner oslovinteren

– Det likner på vinter!

SAMME PRIS: Oslo Vinterpark fortsetter med sesongkortprisene som i fjor. Her er daglig leder Espen Bengtson. Foto: Anders Holtet
Skimore har låst strømprisen

– Vi er heldige

Peer Bakke Oslo Skisenter Grefsenkleiva Trollvann Grefsenkollen
Reduserer utbyggingen kraftig

Slik kan nye Oslo skisenter bli

Ståle Sandbech gjør en backside air i superpipen på åpningsdagen av Wyller Arena i Oslo
Se film fra Wyller Arena

Nå er superpipen i Wyller tilbake

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen