/ Oppdal

Bygger ekspressheis hit

Rådmannen i Oppdal gir klarsignal til stolheisen som kan bli en av Norges råeste i sitt slag.

Sist oppdatert: 1. mars 2019 kl 15.30
INGEN STAKING: Med den nye heisen som er planlagt i Oppdal blir det temmelig heftige frikjøringsområdet Skarsemsbekkdalen svært enkelt tilgjengelig. Foto: Tore Meirik
INGEN STAKING: Med den nye heisen som er planlagt i Oppdal blir det temmelig heftige frikjøringsområdet Skarsemsbekkdalen svært enkelt tilgjengelig. Foto: Tore Meirik
Lesetid: 2 minutter

Planer om å bygge stolheis til toppen av Vangshøa i Oppdal har vært en del av Oppdal skisenters planer helt siden 80-tallet, men eierne har aldri kommet gang med byggingen. Nå har skisenteret søkt kommunen om de nødvendige unntakene fra reguleringsplanen for å sette opp heisen, som skal starte samme sted som dagens Solheis, men gå helt til topps på Vangshøa. Rådmannen i Oppdal er positiv, og anbefaler politikerne å gi skisenteret tommel opp. En forutsetning for skisenterets satsing på ny heis var at de også fikk større arealer til parkeringsplass, noe som gikk i boks etter at en av grunneierne i Vangslia gikk med på å avstå grunn til parkering i stedet for hyttefelt.

NY HEIS I VANGSLIA: heisen er planlagt i Vangslia, først langs den eksisterende stolheisen (G) og videre til topps på Vangshøa.
NY HEIS I VANGSLIA: heisen er planlagt i Vangslia, først langs den eksisterende stolheisen (G) og videre til topps på Vangshøa.

Dette betyr at heisen gir svært enkel tilgang til områdene vest for Vangslia – med offpistturer som tidligere krevde en god del gåing i motbakke, særlig etter at den korte toppheisen ble avviklet foran forrige vinter. Også Skarbekkdalen blir betydelig enklere tilgjengelig fra toppen av Vangshøa.

Les guiden til Oppdals frikjøringsmuligheter her! 

Dagens Solheis, som altså går opp til tregrensa, ble bygd i 1987, og heisen med faste klemmer bruker hele 12 minutter opp de 309 høydemetrene. Ifølge lokalavisa Opp skal den planlagte nye ekspressheisen bruke fem minutter på samme distanse, og 8,5 minutter helt opp på Vangshøa. Opp dit blir den totale høydeforskjellen omtrent 660 meter. Den gamle stolheisen, som altså heter Solheisen, skal rives, og erstattes med nyheisen. De får mellomavstigning på dagens toppstasjon, og skal etter planen fortsette i nordvestlig retning mot Vangshøa.

TILGJENGELIG: Skarbekkdalen krever en del staking for å nås i dag, men med den nye heisen er det kun nedoverbakke for å få med seg dette her. Foto: Martin Innerdal Dalen
TILGJENGELIG: Skarbekkdalen krever en del staking for å nås i dag, men med den nye heisen er det kun nedoverbakke for å få med seg dette her. Foto: Martin Innerdal Dalen
Publisert 1. mars 2019 kl 15.30
Sist oppdatert 1. mars 2019 kl 15.30

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen