TOPPSTASJON: Den nye ekspresstolheisen i Oppdal går opp til like under toppen av Vangshøa. Derfra er tilgangen svært enkel til store offpistområder. Foto: Tore Meirik
Lesetid: 3 minutter
– Vi er i rute med bygginga. Overdragelsen er 15. desember, så da er Vangsliaexpressen vår, sier driftssjef i Oppdal skisenter, Arnulf Erdal, til Fri Flyt.
Det betyr at skisenteret må starte sesongen med t-krokheisen fra 70-tallet – planen er åpning midt i november. Men før jul skal det Erdal mener blir Skandinavias råeste skiheis åpne.
– Det fins ingen slik ekspressheis i Norge med samme lengde, høydeforskjell og den typen mellomavstigning. Og ingen i Skandinavia som gir tilgang til like store og varierte skiområder, hevder driftssjefen, og legger til:
– Jeg har jobbet med dette i ti år, og det er skikkelig stas å snart være i mål.
– Heisen gir enkel tilgang til en del skumle skredområder. Hvilke nye utfordringer skaper det for dere?
– Juridisk sett ingen. Det er allerede slik at vi må stoppe Håkerexpressen ved faregrad 4 eller høyere, og slik blir det også for den nye heisen. Det har med ansattes sikkerhet og gjøre. Ut over det er ansvaret det samme – vårt ansvar er begrenset til de preparerte løypene, og offpistkjøring foregår på eget ansvar. Men det er klart at vi vil ikke at folk skal havne i skred, så vi skal selvsagt informere og opplyse om farene forbundet med å ferdes utenfor løypene, sier Erdal.
Første del av den nye heisen åpnet allerede forrige sesong. Men den heisen erstattet den gamle og trege Solheisen, og ga ikke tilgang til nytt skiterreng. Slik blir det ikke med byggetrinn to, hvor toppstasjonen altså er plassert på et platå like under toppen av Vangshøa (1 365 moh).
Totalt er heisen 2 175 meter lang, omtrent 630 høydemeter, og turen opp vil ta 8,5 minutter. Til sammenligning brukte den gamle Solheisen over 12 minutter på to en brøkdel av distansen.
Den nye løypa vil gå i vestlig retning mot den eksisterende løypa, og møte denne omtrent 50 meter øst for avstigningen på den lengste t-krokheisen. Det blir ikke bygd kunstsnøanlegg i dette området, men Erdal er ikke bekymret for snøforholdene.
– Den nye løypa ligger høyt, og på et sted som samler mye snø. Selv under den elendige snøvinteren i fjor var det mer en nok snø der oppe til å lage løypa, og åpne den tidlig og stenge sent, sier han.
Erdal vil ikke avsløre hvor mye penger Oppdal skisenter har brukt på investeringene i den nye heisen, som også inkluderer utvidelse av parkeringsplassen, og bygging av anleggsvei og kabelgrøfter. Finansieringen er gjort ved hjelp av blant annet salg av hyttetomter.
– Det er en miks av tomtesalg og drift. Målet er jo at flere hyttefolk og den nye heisen skal sørge for mer folk i Oppdal at investeringen lønner seg, sier driftssjefen.
Oppdal skisenter har de siste årene hatt omsetning som langt overgår salg av heiskort. I 2018 omsatte selskapet for hele 66 millioner kroner – heiskortsalg er godt under halvparten av dette, og mesteparten av resten kommer fra tomtesalg, hovedsakelig i området mellom Håkerexpressen og Vangsheisen.
Både den gamle toppheisen og den gamle skålheisen i Vangslia er for øvrig avviklet.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.