TIL SALGS: Aktiven skiheis på Kvamskogen er lagt ut for salg. Foto: Aktiven Skiheis AS
Lesetid: 4 minutter
– Jeg har jo slitt med denne siden jeg begynte å bygge tidlig på 80-tallet. Den første heisen var oppe og gikk 12. januar i 1986, forteller Kolbjørn Steine til Fri Flyt.
Og forrige uke var det nok for 75-åringen, som annonserte at Aktiven Skiheis AS er til salgs.
Nå håper han noen vil kjøpe heisen og satse på anlegget og området, slik han selv har gjort i en halv mannsalder.
– Jeg vil bare selge til noen som er seriøse med tanke på å drifte det videre. Er de kreative kan de tjene penger på det. Det er galskap å legge ned. Det er godt vedlikeholdt, men jeg gidder ikke mer.
Steine vil imidlertid ikke si noe om hva anlegget er verdt.
Rekkefølgekrav stopper alle planer
Bakgrunnen for at han nå velger å selge er sammensatt. Han føler han har jobbet i motbakke i mer enn 30 år.
Da han startet opp på 80-tallet hadde han også hytter og leilgheter, butikk og café nær heisen, men bankkrisen på slutten av 80-tallet og starten av 90-tallet gjorde at han solgte skiheisen.
De nye eierne gikk imidlertid konkurs etter fem år og han fikk kjøpe heisen tilbake billig.
Siden har han satset hardt gjennom bygging av varmestue, lavvo, scene, leiligheter, kjøp av eiendom og har lagt infrastruktur.
På toppen av heisen kjøpte han 70 mål for å bygge zipline til sommertiden, mens like ved heisen kjøpte han eiendom til å bygge 25 hytter.
Men alle planer og drømmer har stoppet i et rekkefølgekrav hos kommunen. I kommunedelplanen til Kvam Herad er det krav om at fylkesveien mellom NAF Kro & Camping og Aktiven må sikres med en to kilometer lang gang- og sykkelvei, før det kan bygges noe nytt.
Det har gjort at det er blitt stillstand i utviklingen i området.
Må bytte deler for en million
På Kvamskogen kan vintrene vært høyst varierende og dårlige vintre merkes godt. Ifølge proff.no hadde Aktiven Skiheis AS positivt driftsresultat i både 2017 og 2018, mens i 2019 og 2020 var det negativt.
Sesongen 2019/20 var i utgangspunktet god, men så rammet koronapandemien.
– Jeg stengte heisen den syvende mars i 2020. Da var det et godt år også, men så var det slutt.
Siden har ikke heisen vært åpen. Steine fikk bare 14 000 kroner i koronastøtte til heisen fra staten, og siden har det hopet seg opp med utgifter.
Anlegget har tre heiser og et barnetrekk, men heisene er gamle, og da krever myndighetene at alle boltene byttes ut.
– Det koster 1 million. Kommunen vil støtte med 200 000, men da gjenstår det jo 800 000.
I tiden anlegget har stått uten drift har de faste utgiftene (uten lønn) vært på 42 000, men med rekordpriser på strøm økte utgiftene med 20 000.
Flotte forhold, men ingen drift
– Det er jo litt rart å legge det ned, sier Steine, før han legger til.
– Det har vært et styr uten like.
– Er det mulig å drive heisen og tjene penger?
– Det er ikke noe å lure på, men det må være noen som kan investere litt penger i anlegget. Jeg vil ha skikkelige folk som er interessert i å drive. Jeg kan hjelpe, sønnen min har sagt at han kan hjelpe også. De får ikke bare kjøpe heisen, de må se selve prosjektet. De må ikke kjøpe hele området, men alt som hører med heisen.
– Hvordan var det med besøkende før dere måtte stoppe driften?
– Det var mye folk. Jeg har god kapasitet, men det er forholdsvis korte heiser. Jeg har et kjempetrekk for barn. Det er et flott familietrekk og alle var positive. Men nå er de vel ikke så blide. Nå er det en meter snø og flotte forhold, men ingen drift.
Steine sier det er noen som har ringt om anlegget, men foreløpig er det ingenting som har materialisert seg.
Dersom han ikke har fått solgt heisen til sesongstart 2022/23 blir den demontert, slik han er pliktig til i følge med loven.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.