Denne sesongen økte heiskortomsetningen med 9,2 prosent sammenlignet med forrige sesong skriver Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner i en pressemelding til Fri Flyt. Bransjen oppsummerer med at den totale omsetningen for vintersesongen endte på 1,95 milliarder kroner. Justert med en prisstigning på fem prosent, reflekterer dette en volumøkning på drøye fire prosent.
Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner
Bransjeforeningen Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner representerer 220 alpinanlegg og syv av de største destinasjonsselskapene i fjellene, som til sammen står for 99 % av heiskortsalget i Norge.
Denne sesongen starter vinteren tidlig med kulde. Dette ga gode forhold for snøproduksjon og en svært tidlig sesongåpning for alpinanleggene. Jevnt over holdt vinteren seg med gode værforhold og et jevnt påfyll av natursnø hos de aller fleste.
Generalsekretær for Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner, Camilla Sylling Clausen, sier at denne økningen de opplever gir viktige ringvirkninger for alpinnæringen og samfunnet.
– De mindre, ideelle og bynære alpinanleggene representerer en stor del av medlemsmassen vår, og som idrettsarenaer understreker de alpinanleggets betydning for rekruttering, folkehelse, samhold og inkludering i lokalmiljøer over hele landet, sier Sylling Clausen.
Økt tilstrømning fra utlandet
Hos de større alpindestinasjonene har bransjen sett tydelige tegn på økt tilstrømning av utenlandske gjester fra nærmarkedene, særlig Sverige, Danmark og England står det i pressemeldingen fra Norske alpinanlegg i fjelldestinasjoner.
Etter tiår med store investeringer hos enkeltaktører, oppleves Norges alpindestinasjoner nå som stadig mer attraktive, moderne, godt utviklede reisemål, som tiltrekker seg flere og nye gjester hver vinter.
Godt hjulpet av fokus på «ekte vinter» og snøsikkerheten i Norge – i tillegg til valutafordeler, har Norge nå virkelig tatt opp konkurransen med familiereisemålene i Alpene. Norsk vinter oppleves som eksotisk, og snø og alpint reiseliv har blitt en ettertraktet eksportvare.
– Det er virkelig moro å se den gode utviklingen, og fokuset til alle som jobber for å utvikle vintersesongen i Norge til å bli et foretrukkent reisemål for aktive ferier, sier Sylling Clausen.
Videre forteller hun at de ser en tydelig dreining nå som gir en forsterkning av Norge som merkevare for aktive familier med flere generasjoner som vil på ski.
– Nå ser vi frem til å jobbe med ringvirkningene av at Norge endelig har fått et alpint VM i Narvik i 2029. Sammen med Norges Skiforbund, reiselivsaktører, og alle som jobber for å fremme alpine aktiviteter, skal vi fortsette å bygge næringen, og spre skiglede og inspirere til en aktiv livsstil, avslutter Sylling Clausen.