TRØNDERKVALITET: Den beste skogskjøringa i Midt-Norge finner du i Hovden i Oppdal - på begge sider av heisen. Einar Vik setter spor i dyp snø i skogen mellom de upreparerte løypene Storstugguløypa og Bjerkeløypa. Foto: Martin I. Dalen
Lesetid: 8 minutter
De lange og klassiske offpistturene fra skiheiser i Norge ender gjerne langt unna nærmeste dalstasjon. Dermed er en eller annen pudderbuss, taxi, sykkel eller svigermor ei forutsetning for å komme seg hjem. Eventuelt motsatt; du må stake og tråkke i tre kvarter, muligens med feller og ustabile gåbindinger, for å komme til toppen av herlighetene. Og om du verken må gå i topp eller bunnen, må du ofte ta tre heiser til topps og stå og skli mellom alle tre.
Men hva med det stikk motsatte? Offpistturene som du kan «lappe» som det så fint heter, altså kjøre laps, eller runder på norsk. Runde etter runde med fet skikjøring, på steder hvor du glatt samler 10 000 nedover-høydemeter og oppunder 30 turer på en effektiv dag.
Vi har leita oss fram til Norges mest effektive offpist, basert på kriteriene:
1. En heis. 2. Ikke ta av seg skiene noe sted eller legge på fell. 3. Minimalt med krefter trengs for å komme seg til og fra. Maks noen stavtak og litt jabbing. På blankis og med medvind er det ikke være nødvendig med fiskebein for å nå disse stedene.
Det følgende er rett og slett de 10 skiheisene i Norge hvor den feteste kjøringa også er den lettest tilgjengelige.
Ja, kjøringa i Hodlekveskogen er fantastisk, og ja, det er praktisk med puddertaxi. Men i blant vil man jo bare øse på med turer. Da er Rindabotn din venn. Blant vennene dine kan du også telle alle de som hver høst er med på dugnad for å tynne skogen. Inne i skogen ski høyre finnes det ulike klipper og naturlige formasjoner som byr på moro. Men den virkelig artige kjøringa får du om du i bekkedalene langt ski høyre som går under ulike Thailand-inspirerte navn.
2. Oppdal - Sør-Trønderlag
HEIS: Hovdenexpressen TYPE: Stolheis med utløsbare klemmer HØYDE, TOPPSTASJON: 1125 moh. HØYDEFORSKJELL: 534 meter
VEST FOR HEISEN: På skikjørers hyre for løypene finner du glissen skog i bratt terreng, inkludert de kjente karstykkene Stortrappa og Litjtrappa. All kjøringa ender på transportløype nummer 44. ØST FOR HEISEN: Skikjørers venstre byr på to løyper som ikke prepareres i umiddelbar nærhet; Storstugguløypa og Bjerkeløypa. Disse – og områdene mellom - byr på ypperlig skogskjøring. Lenger øst nner du Paradiset, Oppdals bratteste og mest dramatiske frikjøringsområde. All kjøringa ender på transportløype nummer 31, som går tilbake til heisen.
BONUS 1: Vangsheisen 2, T-krok, 493 høydemeter. Store frikjøringsområder i umiddelbar nærhet på begge sider av heisen (øst og vest). Ved å stake ut til begge sidene finner man fin kjøring etter få stavtak. Bekkdalen på skikjørers venstre for løypa har morsomt terreng og muligheter for klippehopp.
BONUS 2: Ådalsheisen, T-krok, 315 meter. På skikjørers umiddelbare høyre for heistraseen finner du det bratte Ådalsfjeset med sine mange klipper og flate landinger. Enda lenger bort nner du den legendariske Pessrenna. På motsatt side, på den andre siden av løypa, ligger det slakere og enklere NTNU-henget, som har kjempe fin cruising. Alt nås ved å kjøre nedoverbakke fra toppen av heisen, og alt ender på transportløyper som går tilbake til Ådalen, eller rett ved dalstasjonen. Kjøringa ligger over tregrensa.
Svært få skisentre kan by på et Norgescup-heng rett ut fra heisen, men på Lemonsjøen trenger du ikke engang stake for å komme deg til de legendariske Skavlein. På de to store klippebåndene har den lokale klubben arrangert norgescup i frikjøring, og skal du ha noe som helst å komme med blant de lokale kjørerne, må du gjøre salto på begge. Her er det mulig å velge alt fra ingen dropp og opp til svære avsatser som når 10-metersmerket.
Etter Skavlein kan du cruise rett inn i terrengparken. På den andre siden av heisen, skikjørers høyre, er det morsom cruising, om mulig enda lettere tilgjengelig. Denne kjøringa ender på transportløypa.
Bonussenter #2
Stordalen: Det kryr av gode skisentre på Sunnmøre. Stordalen er knall og du slipper ferge om du kommer fra Ålesund.
I Rauland har de tre skisentre som har fordelt oppgavene veldig godt mellom seg: Vierli er i Norgestoppen på park, Rauland skisenter er rettet mot familier. Og Rauland alpinsenter? Det har slagordet «Brattere. Tøffere. Gøyere». Og det kan vi skrive under på.
Ski høyre anbefales. Holder du deg nær heisen, blir det svært effektiv kjøring. Vi du ha flere klipper, trekk lengre ski høyre – men du trenger fortsatt ikke ta av skiene. Svingen til heisen gjør at du tross noe travers kommer ned ganske nærme bunnen av heisen.
Det er umulig å unngå å legge merke til de fristende – og bratte - linjene like inntil heistraseen. Joda, det er litt tett skog nederst, men i bratta byr Raudalen på fabelaktig kjøring når forholdene er fine.
Å komme seg til og fra linjene på skikjørers høyre for skålheisen koster omtrent to kalorier per tur, og treffer du blink i den øverste delen vanker det putekjøring av ypperste merke.
Den andre av to anbefalte heiser som heter Parallellen. Aner vi et mønster? Ta den som ligger til høyre sett nedenfra, siden den går lengst. På vei opp vil du da ha «Kula» på høyre hånd. En utfortrasé hugget ut for hånd av én mann.
Mens du står og tenker på hvor mye jobb det har vært, blir du avbrutt av alle de lokale som hamrer ut klipper og drops. Det kommer et helt tog av dem. Ta heisen til topps og leik deg ned heistraseen cirka hundre meter før du holder hardt til venstre. Snart er du tatt igjen av toget – hold følge som best du kan.
Kroken har 180 grader med frikjøring delt opp av Slalomløypa nordover og Turistløypa nord-øst nedom Krokelvdalen. Skikjørers venstre for Slalomløypa er Lunheimsiden, en slak flanke som ender gradvis blir brattere og går over til skogskjøring og bekkedaler når du krysser tregrensa. Man kan enten holde høyden tilbake til heisen eller kjøre helt ned og ta buss tilbake. Den øvre flanken har en tendens til å skli inn i skogen, så pass på at snøen er stabil.
Mellom Slalomløypa og Turistløypa er det rolig skogskjøring med en liten hit her og der. Om man holder høyden til kjørers høyre fra toppen kommer man til ca. 200 høydemeter brattere frikjøringsterreng som kalles Djevelberget. Terrenget blir gradvis hissigere jo lengre inn i dalen du legger linja og det finnes klipper og hits for store og små. Fra bunn kommer man inn til Turistløypa igjen.
Vassfjellets legendariske toppheis (nylig oppgradert fra skålheis) er 27 grader på det bratteste, og innimellom grantrærne på skikjørers høyre for heisen nner du et knippe fete, bratte linjer.
Lenger oppe er skogen åpnere, med deilig cruising på begge sider. Det er her folkehøgskolen på Rødde drar på når elevene på linja Freeride Japan skal forberede seg på japansk pow. Fra toppen av heisen når du den gode kjøringa uten staking, og på dager med hardt føre og riktig vindretning kommer du deg tilbake uten staking også.
Bonussenter #3
Siplo: Her er noen sentrale fakta om dette skisenteret ved Høyanger: Skrålengde: 688 meter. Det er kort, tenker du. Javel. Høydeforskjell: 272 meter. Det gir en gjennomsnittlig helling på 23.3 grader. Effektivt? Ja. Mye kjøring å ta av ski venstre.
9. Voss Resort - Hordaland
HEIS: Bavallsekspressen TYPE: Stolheis med utløsbare klemmer HØYDE, TOPPSTASJON: 810 moh. HØYDEFORSKJELL: 532 meter
Den beste kjøringa i nærliggende Myrkdalen krever mange heiser og staking hjem. Skal du til Bodegaen og tilliggende herligheter på Voss, må du ta en skokk med heiser på. Men vi vil jo effektiv kjøring. I Hordaland finner du den ganske rett under Bavallsekspressen. Øverst har du mange valgmuligheter og ulike klipper å leike på. Lenger nedover gjelder heistraseen eller noen glenner det kan være vanskelig å finne.
HEIS: Hollvin Ekspress TYPE: Stolheis med utløsbare klemmer HØYDE, TOPPSTASJON: 1100 moh. HØYDEFORSKJELL: 450 meter
Den mest effektive kjøringa i Hemsedal finner du i Gummiskogen. Nei ... Tulla! Om du er frista til å dra videre opp i anlegget, vit at skogskjøringa under den første stolheisen du tar er i særklasse den mest effektive offpisten du får i Hemsedal. Det er hit Kaj Zackrisson søker seg for å kjøre seg i form og ha det artig. I blant er det helt rett å følge i svenske farvann.
11. Strandafjellet, Møre og Romsdal
HEIS: Roaldsheisa TYPE: Telemix (gondol og stolheis) HØYDE, TOPPSTASJON: 1062 moh. HØYDEFORSKJELL: 618 meter
Den råeste kjøringa som Stranda er viden kjent for, må du ta t-kroken på toppen for å nå. Men fra landets mest moderne heis – med Heis-Norges største høydeforskjell - når du også store frikjøringsområder. På skikjørere venstre (øst for heisen) finner du store områder med deilig cruising i glissen skog. Alle turene ender på løypa tilbake til dalstasjonen. På skikjørets høyre kan du også velge flott cruising, men brattere alternativer fins langs ryggen som følger fallinja. Alt selvsagt sammen med med Skiheis-Norges neste utsikt.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.