Må kjøre halve stolheiser: – Det er en kjempeutfordring for oss nå
Alpinanleggenes Landsforening håper Folkehelseinstituttet gjør unntak fra kravet om et sete mellom gjestene i stolheis til vinteren, og vil fylle opp stolheisene for å unngå køproblemer.
FULLE HEISER: Camilla Sylling Clausen i ALF håper de kan få lov til å kjøre fulle stolheiser i vinter. Her fra Kvitfjell. Foto: Anders Holtet / Alpinco
Lesetid: 4 minutter
Da skianleggene ble åpnet opp etter den første smittebølgen av koronavirsuet Covid-19 denne våren, måtte skiheisene kjøre med minst et sete mellom hver gjest.
Når skisesongen nå starter for sesongen, håper Alpinanleggenes Landsforening (ALF) at helsemyndighetene vil skrote kravet. Årsaken er frykt for lange og kaotiske køsituasjoner.
– Det er en kjempeutfordring for oss nå. Vi er redde for at avstand i heisene skyver utfordringer til køen, hvor det også er krevende å jobbe med en meter avstand, særlig på sidene. Vi ser også at det blir økonomisk krevende for skianlegget å kjøre heiser med halv kapasitet, og kan bli krevende for gjester å følge om hvem man kan sitte med, og hvor man kan ha avstand, sier generalsekretær i ALF, Camilla Sylling Clausen til Fri Flyt.
Sylling Clausen har brukt sommeren og høsten på å få gode løsninger for vinteren sammen en gruppe styremedlemmer i ALF, kommunelegene i Hemsedal og Trysil, helsemyndighetene og NHO Reiseliv.
I forrige uke arrangerte ALF også et seminar, hvor det blant annet ble stilt spørsmål ved kapasiteten i stolheisene. ALF er for ordens skyld bransjeorganisasjonen for 210 skianlegg i Norge.
Singelkøer forsvinner
I køen ligger det også an til at singelkøene fjernes, slik at man i mindre grad plaserers med folk som ikke er i ditt eget reisefølge.
– Vi er ikke ferdige med dette arbeidet, og håper vi kan komme frem til avgjørelsen at vi kan sitte ved siden av hverandre i heisen. Det er stort sett eksponeringstid på under 10 minutter, vi er ute i fri luft og jobber nå med å få en analyse om at heisturen ikke utgjør smittefare.
I Alpene har flere av landene påbud eller anbefaling om bruk av munnbind. I Norge har man foreløpig konkludert med at bruken av munnbind ikke kan kompensere for avstand. Det er derfor foreløpig ikke en dialog om å bruke munnbind i skiheis enda.
Under seminaret ble det også reist spørsmål med hvorfor man kan stå nære hverandre på trikk og buss, men ikke skiheis.
– Det er fordi kollektivtransport har dispensasjon fordi den er ansett som samfunnskritisk. Folk er avhengige av å komme til jobb, skole også videre, sier Sylling Clausen, som beskriver det som viktig å få til en god løsning på dette før vinteren.
– Vi har bestemt oss for å være realistisk optimistiske. Vi må håpe at nordmenn vil ut på ski oftere og på flere steder enn før. At det blir en hjemmemarked-boom. Vi vil gi tilbake til vinteren til våre norske gjester.
– Hvor mye kan nordmenn kompensere for tapet av utenlandske gjester?
– Det er vanskelig å spå, fordi vi har endret aktivitetsmønster i reising. Vi håper fler legger feriene til norske fjell. Men vi har også en mulighet i ukedagene fordi vi har hjemmestudier og hjemmekontor som gjør at vi kan være mer fleksible. Vi håper også på økt rekruttering til næranlegg. Mange er ikke så avhengig av klokka nå, og vi har jo sett i sommer at folk ønsker å være aktive så det er bra. Men i de store fjelldestinasjonene som er helt avhengig av utenlandstrafikk, er det helt klart svært utfordrende. Nordmenn alene kan ikke kompensere for trafikken som skulle kommet over stengte grenser, det er helt klart.
Hun sier ALF først og fremst har måttet samle medlemmene foran den kommende, utfordrende skisesongen.
– Vi så at etter sommeren blir det en vinter med korona i år. Da måtte vi samle medlemmene og gi dem gode svar. Vi ser at mange sitter og lurer på om de skal kjøpe sesongkort. Vi har ikke alle svarene, det er det helsemyndighetene som bestemmer. Men vi skal få gitt så gode svar. Og sørge for at alpinanleggene skal kjøre under samme regelverk og samme forutsetninger.
Hun sier vi likevel må være klar over at det vil komme ulike regler i ulike kommuner, fordi det er kommunelegen som er ansvaret for smittesituasjonen i kommunen.
– Hva er felles kjøreregler?
– Du skal ikke komme på ski hvis du har vært eller er syk. Du kan ikke kjøre ski i karantene. Det har det vært misforståelse med tidligere i år. Vi må være nøye med renhold. Restauranter og varmestuer og afterski kjører etter bransjenormene. Men det blir ikke noen vanlig afterski på Stavkrona i år, men de kommer med et nytt konsept i vinter
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.