DRØMMER OM SKISENTER HER: Svenske Per Tore Berg planlegger kjempe-alpinanlegg i dette området i Bøverdalen, og mener prosjektet er i ferd med å komme ett steg nærmere realisering – selv om mye fortsatt gjenstår. Arkivfoto: Tore Meirik
Lesetid: 2 minutter
Nyskridugrove er en bekkedal som når fra toppen av Galdhøpiggen sommerskisenter. Turen er på over 1 600 høydemeter, men krever en lang biltur for transport tilbake til skisenteret på Vesljuvbrean. Men med den prosjekterte gondolbanen i Bøverdalen – som vil få Norges soleklart største høydeforskjell – blir Nyskridugrove, Storbreen og området rundt enkelt tilgjengelig fra skiheis hele året.
Optimist
– Vi er i forhandlinger med grunneiere, og jeg oppfatter prosessen som positiv. Målet er å få en avklaring på om vi kan jobbe videre med prosjektet, og det målet er innen rekkevidde. Lom kommune er positiv, og begge parter har lagt mye ressurser i dette, sier initiativtaker Per Tore Berg, som for øvrig også eier overnattingsanlegget Storhaugen gård i Bøverdalen.
Planen er to gondoler fra Bøverdalen og opp på henholdsvis Kjelen (2 223 moh) og Juvasshøe (1 894 moh). Høydeforskjellen fra laveste til høyeste punkt i alpinanlegget er hele 1 714 meter. Til sammenligning har Norefjell skisenter Norges største høydeforskjell i dag, med litt over 1000 meter.
– Mer enn nok snø
Men planene – som har eksistert i over femten år, men ble sist lagt fram for Lom kommune i desember 2018 – har møtt motstand lokalt. Et av argumentene er at Lom er blant Norges mest nedbørsfattige områder, men det bekymrer ikke Per Tore Berg.
– Vi skal bygge i Bøverdalen, ikke Lom. Vi har gjort en rekke målinger med meteorologisk institutt, som viser at det er mer enn nok snø, og mye mer enn i Lom. Planen er helårsdrift, med skisesong fra november til 17. mai. Dermed vil anlegget under normale forhold avløse sommerskisenteret, sier Berg.
1,5 mrd
Han understreker også at Lom og Bøverdalen er godt rustet for å ta imot turister, men bare sommerstid.
– Om vinteren står mange hoteller og overnattingssteder tomme. Det ønsker vi å gjøre noe med.
Ifølge lokalavisa GD må det til investeringer på halvannen milliard kroner for å realisere alpinanlegget, og Berg sier han allerede har dialog med mulige investorer.
– Så snart prosjektet er avklart med grunneiere kan vi gå videre og jobbe med blant annet forprosjektering, arealplanlegging og finansiering, sier han.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.