Høyesterett opprettholder dommen til Agder lagmannsrett der en da 17 år gammel alpinist ble idømt 18 dagers fengsel og 75 000 kroner i oppreising til en jente han skadet i en påkjørsel.
Les mer: Dømt til fengsel for råkjøring
Ifølge Høyesterett innebærer forsvarlig opptreden i alpinbakken at en alpinist må kjøre kontrollert og tilpasse kjøringen til forholdene, slik at alpinisten ikke utsetter noen for unødvendig risiko.
– En slik dom minner folk på ansvaret de har når de kjører i alpinanlegg, og det er positivt, sier Jan Linstad i SkiStar Trysil.
Fri Flyt tok en prat med driftssjefen i Trysil for å høre hva de tenker om dommen og hvilke konsekvenser den får for måten de kommuniserer med alpinistene om deres ansvar i anlegget.
Hvilke konsekvenser får denne Høyesterettsdommen for hvordan dere kommuniserer til alpingjestene i Trysil om hvilket ansvar de har når de kjører i bakkene?
– Vi har kommunisert og fortsetter å kommunisere alpinvettreglene til våre gjester. Dette er felles «kjøreregler» utarbeidet av bransjeforeningen Alpinanleggenes Landsforening. Dette er en egen folder, vi har det på alpinguiden/løypekartet og som oppslag på en del heisbuer. Se fakta nederst i saken
Har dere hatt noen liknende hendelser i Trysil?
– Ikke helt sammenliknbare, vi har dog hatt påkjørsler på grunn av uaktsom kjøring, men uten slike alvorlige konsekvenser.
Hvor ofte skjer det at folk blir påkjørt av "råkjørere" i bakkene hos dere?
– Ikke ofte, men selvsagt skjer det ulykker og sammenstøt uten at det skyldes bevisst råkjøring.
Synes dere det er bra at Høyesterett med denne dommen nå gir alpinistene et tydeligere ansvar?
– Om en leser skivettreglene har det alltid vært tydelig der, men en slik dom minner folk på ansvaret og det er positivt.
Les også: Norges mest komplette skisentre
Saken fortsetter under
Dette er saken
Saken som var oppe i Høyesterett i forrige uke dreier seg om en gutt, som da han var 17 år gammel kjørte på og skadet en da 8 år gammel jente i Gautefall skisenter i 2017. Jenta knuste lårbeinet, leggen og kneet, og måtte opereres flere ganger for skadene.
Gutten anket dommen om 18 dager betinget fengsel og 75 000 kroner i oppreising til jenta.
Høyesterett opprettholdt straffen fra Agder lagmannsrett, og argumenterte med at gutten viste dårlig dømmekraft. At gutten er en erfaren alpinist og likevel kjørte utfor henget i stor fart uten å ha tilstrekkelig oversikt over situasjonen i bakken, ble vektlagt som et markert brudd på alpinvettreglene av førstvoterende Cecilie Østensen Berglund da Høyesterett behandlet saken tidligere denne måneden.
Dette skrev Østensen Berglund i sin redegjørelse:
«Når A ikke bremset ned, men i stedet kjørte i svært høy hastighet over hengkanten til tross for at han ikke hadde oversikt over situasjonen, representerer dette et markert brudd på alpinvettreglene og på hva som er forsvarlig opptreden i alpinbakken. Jeg bemerker at to vitner, som var erfarne alpinister, umiddelbart reagerte på adferden. (...) Selv om barn som utgangspunkt har et mindre realistisk forhold til risiko og en svakere forståelse av mulige konsekvenser av en handling, mener jeg det ikke foreligger en slik ungdommelig ubetenksomhet som innebærer at oppreisningserstatning ikke bør tilkjennes. Jeg peker her på at A er en erfaren skiløper som på ulykkesdagen nærmet seg myndighetsalder.»
Les også: 12-åring døde etter skiulykke på Sjusjøen
Generalsekretær og daglig leder Camilla Sylling Clausen i Alpinanleggenes Landsforening var en av de som skrev innlegg til Høyesterettssaken. Hun representerer 200 norske anlegg, og er glad for at Høyesterett med dette har avklart hvor ansvaret ligger.
– Det som var viktig for oss og for våre 200 medlemmer som driver alpinanlegg i Norge i denne saken, var å få en avklaring i forhold til aktsomhetsnormen - altså hvilket ansvar som påhviler utøveren av alpin skisport, sier Sylling Clausen til rett24.no.
Angår ikke bare alpinanlegg
Det er første gang siden 1989 at Høyesterett behandlet alpinkjøring. Også den gang gjaldt saken en tenåring som hadde kjørt på og skadet et yngre barn.
Dommen er imidlertid den fjerde på bare ett år som omhandler objektivt ansvar og risiko forbundet med fritidsaktiviteter. De andre dommene gjaldt en rideulykke der et ridesenter ble kjent ansvarlige for skade voldt av dyr, et treningssenter der en spinningsykkel knakk, og en organisert RIB-tur under et utdrikningslag.
Interessert i alpinanlegg? Se vår TV-serie Skipatruljen
10 REGLER FOR ALPINE SKILØPERE OG SNOWBOARDERE
1. ANSVAR FOR Å UNNGÅ SKADE
Du må forholde deg slik at du ikke skader deg seg selv eller andre.
2. AVPASS FARTEN ETTER FORHOLDENE
Du må kjøre kontrollert og avpasse fart og kjøremåte etter ferdighet, terreng, føreforhold og trafikk
3. VIKEPLIKT
Kommer du bakfra (ovenfra), har du ansvaret for å unngå kollisjon.
4. FORBIKJØRING/ UTFORKJØRING
Det er forbudt å kjøre rett utfor unntatt under organisert trening. Kjører du forbi en annen skiløper/ snowboarder, må du gi vedkommende tilstrekkelig plass for så vel kontrollerte som ukontrollerte bevegelser.
5. STARTE, KJØRE INN I ELLER SVINGE OPPOVER I NEDFARTEN
Kjører du inn i eller svinger du oppover i en nedfart, må du påse at dette skjer uten fare for deg selv eller andre. Det samme gjelder for kjøring etter stans.
6. STOPP I NEDFARTEN
Stopp ikke opp eller sitt på trange eller uoversiktlige steder.
7. TIL FOTS I NEDFARTEN
Er du til fots, må du kun benytte ytterkantene av bakken.
8. SKISTOPPERE/FANGREMME
Skistoppere / fangremmer er påbudt. Kontroller at bindingene er riktig innstilt
9. RESPEKTER SKILT
Følg skilting, merking og anvisninger.
10. HJELP TIL VED ULYKKER
Ved skader har enhver plikt til å hjelpe. Vitner og medvirkende plikter å oppgi personalia.
Det er forbudt å oppholde seg i alpinanlegget utenfor åpningstid. Dette kan medføre livsfare da det pågår anleggsarbeid med snøproduksjon og preparering.
Alpin skikjøring er forbundet med en viss fare. Rusmidler og skikjøring passer ikke sammen Overtredelse av skivettreglene kan medføre bortvisning fra anlegget.
(Kilde: http://www.alpinanleggene.no/)