Lokker verdenseliten med gigantisk pengepremie

Vågå Freeride bryter med Norwegian Freeride Series, og satser på sitt eget invitational-konsept. Der kan de love en pengepremie få kan matche.

Sist oppdatert: 19. august 2015 kl 14.29
DRAPÅKARER: Hans Petter Bakke (blå bukse t.v.) arrangerer Vågå Freeride sammen med Daniel Gangsø. Nå tar de konseptet et steg videre. Foto: Tore Meirik
DRAPÅKARER: Hans Petter Bakke (blå bukse t.v.) arrangerer Vågå Freeride sammen med Daniel Gangsø. Nå tar de konseptet et steg videre. Foto: Tore Meirik
Lesetid: 4 minutter

– Folk, i dagens samfunn, vil se spektakulære ting. Det er det vi har lyst til å gi dem. Vi vil invitere de mest profilerte utøverne i verden, sammen med flere ikke fullt så kjente utøvere som vi selv mener er gode. For de beste blir det mye mer interessant å delta når pengepremien er på 100.000 kroner, sier arrangør Daniel Gangsø i Vågå Freeride.

I fjor avholdt han, sammen med Hans Petter Bakke, den første frikjørings-konkurransen i Vågå. Da var de en del av Norwegian Freeride Series (NFC), og i tillegg en del av kvalifiseringen til Freeride World Tour (FWT). Nå bryter de med konseptet for å gå sin egen vei. Ifølge Gangsø vil de invitere 30 kjørere, hvor fem eller seks av plassene blir holdt av til lokale kjørere. I tillegg vil noen av plassene bli gitt ved en kvalifiseringsrunde. Det er Gangsø selv, sammen med Bakke og Torgrim Vole som skal ta ut kjørerne. 

Gangsø håper man vil få en total premiepott på 250.000 kroner fordelt på herre- og dameklassen. Han bekrefter likevel at førstepremien på 100.000 kroner er sikret.

– Vi vil gi de lokale talentene noe å strekke seg etter. Flere av de unge talentene her i bygda hadde mulighet til å havne blant topp ti i fjor, og da er man på et nivå som er litt skummelt. Ingenting negativt til freeridecupen, men det skal ikke være slik at man bare kan dukke opp her. Det skal være high end, og man må virkelig kunne kjøre ski for å delta, forklarer Gansø.

Saken fortsetter under bildet.

bakke
bakke

PÅDRIVER: Daniel Gangsø er sammen med Hans Petter Bakke (bildet) primus motorer for prosjektet. Foto: Tore Meirik

Vil få et stort publikum

Etter det Fri Flyt kjenner til har ingen frikjørings-konkurranser i verden en høyere førstepremie. Budsjettrammen for arrangementet er så langt på mellom 500.000-600.000 kroner.

Å fronte frikjøring for et større publikum er høyt prioritert hos Gangsø og Bakke.

– Frikjøringsarrangement har et mye større potensial til å nå ut i internasjonal sammenheng. For å gjøre det er vi nødt til å ha de beste kjørerne, og vi har allerede mange på blokka som vil være med.

Han vil foreløpig ikke bekrefte noen navn til konkurransen. Forøvrig skal Dennis Risvoll fra nettopp Vågå kjøre FWT i 2015/2016, og vil være selvskreven dersom han ikke skal kjøre i Alaska.

Hemmelighetsfulle planer

I fjor gikk konkurransen på Lemonsjøen med upåklagelig føre.

– Hvilke planer har dere for facen i år?

– Det kommer til å skje en god del ting med facen uten at vi vil gå mer inn på det enda, sier en hemmelighetsfull medarrangør Hans Petter Bakke.

Vågå Freeride vil bli avholdt 18-19. mars 2016. Da er det samtidig av FWT-konkurranse i Alaska. Dermed blir noen kjørere eksludert fra listen, uten at det skremmer Gansø.

– Vi tenker at vi holder på datoen. I Alaska er det plass til bare noen få kjørere, og da er det fremdeles 10-12 igjen av FWT-kjørerne som er aktuelle. I tillegg er det også mange erfarne og gode utøvere som vi vil prøve å få med, forteller arrangøren.

Saken fortsetter under bildet.

vaagaaa
vaagaaa

ARRANGØRKLUBBEN: Noen av de lokale kjørerne i Trollhøe Høkker´s. Foto: Tore Meirik

Vil vokse

– Hvilke ambisjoner har dere for konseptet på sikt?

– Målet er å bli en virkelig stor, internasjonal konkurranse. Dette skal være noe folk og kjørere ønske å bli invitert til, og vi håper at vi etterhvert kommer dit. Det vi har fanget opp i miljøet er at det ikke er mange, store konkurranser i Norge- og alle skikjørere, som andre mennesker, er interesserte i å tjene penger. I tillegg vil vi at dette skal bli en happening for bygda, sier Gangsø.

Han sammeligner det med Røldal Freeride Challenge.

– Det skal være noe mer enn bare en konkurranse, og det må skje hvert år. For å få det til er man avhengig av gode kjørere.

Publisert 19. august 2015 kl 14.29
Sist oppdatert 19. august 2015 kl 14.29
annonse

Relaterte artikler

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen