– Vi har brukt høsten på å rydde, hogge trær og brent ned. Det gjør at vi trenger mindre snø for å kunne bruke den planlagte facen, sier arrangør av Høkkers Invitational, Daniel Gangsø.
5. april i år starter den andre utgaven av den noe oppsiktsvekkende frikjøringskonkurransen på Lemonsjøen i Vågå. I fjor var det den konkurransen med soleklart høyest førstepremie, med 100.000 kroner til vinneren av herreklassen.
Konkurransen skulle opprinnelig gå i en face som ble et bygget hopp og andre elementer. Dessverre var ikke forholdene tilstede, og hele konkurransen ble flytta til Skavlein og parken. Nå har gjengen i Vågå tatt grep for å øke sannsynligheten for å få kjørt der det er planlagt.
Her finner du alle våre andre saker fra skianlegget Lemonsjøen.
GAMMEL KJENNING: Torgrim Vole er blant de som har jobbet hardt for å sikre årets face. Foto: Daniel Gangsø
Det har blant annet resultert i 30 mann med motorsag som har jobbet dugnad i lang tid.
– Vi har også funnet ut at vi bygger elementene når snøen kommer. På den måten kan vi bedre planlegge utganger og landinger. Det går vi snart i gang med, sier Gangsø, og supplerer:
– Dessuten har vi beisa hoppet vi bygget i fjor etter klager fra hytte-folket som mente det så stygt ut. Det har ikke så mye å si for skikjøringa, men det ser vanvittig fint ut nå, ler Gangsø.
Tidligere denne sesongen meldte Fri Flyt at konkurransen på Lemonsjøen hadde signert sponsorkontrakter som sikrer arrangementet for tre år fram i tid.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
VIL GJENNOMFØRE: Fjorårets konkurranse ble kjørt her. I år håper arrangøren det blir annerledes. Foto: Olav Standal Tangen
– Er det krise for konkurransen dersom facen ikke blir brukt i år?
– Jeg vil vel ikke gå så langt som å kalle det en krise. Det er jo vær og forhold vi ikke får gjort noe med, og der det gikk i fjor er en god plan B for å sikre gjennomføring. Men vi håper jo selvsagt vi kan bruke den vi har planlagt.
I fjor var det Robert André Ruud og Hedvig Wessel som stakk av med de gjeve førsteplassene. Det gjorde at Ruud innkasserte 100.000 kroner, mens Wessel stakk av med 25.000 kroner. Ifølge Gangsø vil det bli like klasser og premier i år.
– I sum per deltaker blir det likt. Vi har omtrent en fjerdedel deltakere i kvinneklassen, og har funnet ut at det er best å kjøre det slik vi gjorde det i fjor, forteller arrangøren.
Følg med på friflyt.no utover vinteren for å se hvilke kjørere som skal kjøre årets konkurranse på Lemonsjøen.