NYTT OMRÅDE: Kvitfjell åpner denne vinteren et nytt frikjøringsområde, øst for Varden. Foto: Odd Stensrud
Lesetid: 3 minutter
Når Kvitfjell åpner anlegget denne sesongen blir det med et helt nytt, 200 mål stort frikjøringsområde, øst for Varden.
– Det er nordøstvendt, så det er pudder og tørrsnø til langt ute i april. Det faller osså mye snø. Det er godt egna for løssnø og frikjøring, sier daglig leder i Alpinco, som eier Kvitfjell, Odd Stensrud.
De har brukt det siste halvåret på å gjøre klart området, som vil gi circa to kilometer med frikjøring fra topp til bunn. I tillegg er området om lag 200-400 meter bredt.
Det er tre år siden Kvitfjell bygde stolheis på Varden, som omtales som «Kvitfjells nye fjellside». Det nye frikjøringsområdet ligger øst for stolheisen, og det er bygd tilfartsløyper av området som tar deg tilbake til heisen.
– Det vi har gjort i selve området er at vi har hogd ut mye skog. Det er store åpninger mellom, men det står igjen klynger av trær. Vi tar også vekk stubber, slik at det blir jevnt underlag. Da trenger det ikke mye snø. Vi ha også mulighet til å preppe, slik at du kan få en såle, sier Stensrud.
– Der har de Blue Sky Basin som er tilrettelagt på den måten. Vi var der en pudderdag, og fikk ideen om å lage noe i litt mindre skala. Et helt eget område som er tilrettelagt for sikker frikjøring.
Kvitfjell har også gjort noe tilsvarende før, da de tynnet ut skogen både på østsiden og vestsiden.
– Det har vært veldig populære områder. Det ser vi når det har snødd. Det blir fort oppkjørt.
– Hvor mye har dette kostet?
– Det er egentlig en rimelig investering. Hogsten finansierer seg selv nesten, med at du kan selge tømmer. Kostnaden for oss er tilfartsløypene inn og ut, og rydding. Vi bruker nok en million omtrent, men det er rimelig investering. Du får det igjen med økt tilbud for frikjøring og offpiste. Vi mener det er vel anvendt.
Variert terreng
– Hva slags skikjøring gir det nye området?
– Selve området, kan ha en helling som tilsvarer rødt ned til grønt. Det er veldig kupert terreng, slik at du har naturlige terrengformasjoner som vi vil utnytte. Det er mange kuler og naturlige dalsøkk i terrenget, som gjør at det blir et variert terreng, sier Stensrud, og fortsetter:
– Da kan du kjøre vanlig offpist, men også hopp og kuleløyper. Det er et stort område, så det blir ikke så fort oppkjørt. Jeg har veldig tro på at med en god snøvinter, kan det bli et godt offpist-tilbud, og mange som vil få øynene opp for det.
– Har Kvitfjell økt etterspørsel etter frikjøring?
– Kvitfjell ligger ganske nært Lillehammer, og etterhvert Oslo. Mange tar turen over dagen for å stå på ski. Vi ser at når det har snødd myer og en pudderda, kommer det folk som vil kjøre utenfor løypene. Det har vært en økende trend. Vi ser også at det er et stort miljø lokalt som driver med det. Det er bra vi kan tilrettelegge for det.
– Det blir veldig spennende. Vi har jo gjort noe tilsvarende før, så vi har to områder både øst og vest hvor vi har tynnet gjennom skogen to steder. Det har vært veldig populære områder. Det ser vi når det har snødd. Det blir fort oppkjørt.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.