UT AV MØRKET: Krossobanen på Rjukan ble bygget for å løfte arbeiderne opp i lyset. I bakgrunnen: Gaustatoppen. Foto: Anki Grøthe
Lesetid: 5 minutter
Termometeret på dashboardet viser først -18. Vi kjører langsmed et ikke helt igjennfrosset navn, nede i en skyggefull dal.
Så vipper det opp til -14. Det begynner å bli langsomt mere levelig. Kanskje blir det bedre når vi blir løftet opp i sola. Vi er nemlig på vei til Rjukan for litt heisbasert skikjøring.
Ikke i Gausta senter.
Heller ikke via kabelbanen inne i fjellet til Gaustatoppen.
Nei, vi skal ta Nord-Europas eldste gondol i sitt slag.
Om du slår opp på «gondol» i ordboka, finner du dette:
gondol m1 (fra italiensk av eldre italiensk ‘gynge’)
1 lang, smal venetiansk robåt
2 rom, kurv under luftskip eller ballong; rom, kurv i svevebane eller karusell
Akkurat nå er det ikke helt ulikt Venezia på Rjukan. Det er rått og kaldt. Men vi skal altså verken ut i robåt eller luftskip, selv om det siste hadde vært fett.
I Norge brukes gondol om to ulike type heiser. Den ene er såkalte eggheiser – som for alle tekniske formål er lik en stolheis – der du sitter inne i en liten lukket kabin. Slike heiser finnes i skisenterne på:
Ofte bygges disse som såkalte telemix-heiser. Det vil si at man kan veksle mellom å sette på stolheiser og små kabiner. I Oppdal, for eksempel, kjører de samme heis med stoler på vinteren og små kabiner om sommeren.
Men det edleste og artigste – slik vi kjenner det fra for eksempel Chamonix – er å kjøre ski fra gondoler som overhodet ikke er designet for skikjøring.
De har vi faktisk noen av i Norge.
– Sitter du i en gondol, er du på kollisjonskurs med ideen om norsk natur, skrev Gaute Brochmann i Morgenbladet for ikke lenge siden.
Well, akkurat nå er vi på vei fra skyggen i Krosso i Rjukan med kurs for sola oppe på Gvepseborg, 883 moh. Og vi er vel mer på en reise gjennom norsk, vernet historie enn på krasjkurs med naturen (med mindre du regner trær og busker). Krossobanen er vernet av Riksantikvaren og vil fylle 100 år i 2028. Den ble bygd for at arbeiderne skulle komme seg opp i sola. I dag brukes den oftest av de mange hytteeierne på Gvepseborg, men også som utgangspunkt for skiturer, sykkelturer og aking.
Og ski? Joda, på veien opp ser vi at det har vært noen her dagen før, så den mest åpenbare linjen er ganske sporet opp.
Men i dag er vi aleine om å ha med ski i heisen.
Fri Flyt har kjørt ski fra endel av gondolene i Norge, men på langt nær alle. Så vi ringer en som har tatt samtlige.
Bjørn Norberg har 40 års erfaring med taubaner, jobbet 27 år i Taubanetilsynet, og i 2020 ga han og kona Perly ut boka «Taubaner i Norge».
– Har du en favoritt blant gondolene?
– Den mest spektaulære er den i Loen. Nr. 2, det må bli den i Åndalsnes, den skiller seg ut, sier Norberg til Fri Flyt.
Per i dag er det sju gondoler i drift i Norge som er åpen for publikum. Norbergs favoritter er to av de nyeste – Loen Skylift åpnet i 2017, mens Romsdalsbanen åpnet i 2021.
I tillegg finnes det en rekke gondoler som ikke er offentlig tilgjengelige. De fleste av disse er eid av Forsvaret og Telenor.
Krossobanen
Sted: Rjukan
Høydemeter: 491
Byggeår: 1928
Er det skikjøring der? Ja, men det er trangt og blir fort oppkjørt. Også endel busk og stein. For entusiaster.
Er det andre aktiviteter som er vel så artig? Hyttetur, aking, sykling.
– Hva med gonolene som ikke er offentlige, er det noen spesielt fine der?
– Høgnakken, den er spektakulær. Den er eid av Forsvaret.
– Hvor er vi i landet da?
– Du er i Nordland, sør for Bodø, mellom Bodø og Glomfjord.
– Jeg har kjørt forbi der, men ikke sett heisen?
– Ja, du ser den ikke så lett fra veien.
– Hva med den i Ny-Ålesund på Svalbard, har du tatt den?
– Ja, jeg var med å bygge den, så den er jeg godt kjent med. Den er solid bygd, ettersom det var fare for ising.
Gondolplaner
Her er noen av de mange gondoler som er foreslått eller igangsatt i Norge. Noen er i kategori luftslott, andre ikke. For ordens skyld: At vi lister de her, betyr ikke at vi i Fri Flyt er for eller imot de enkelte prosjektene.
Odda: Til toppen av Rossnoss (1407 moh).
Mosjøen: Over Vefsna og opp til Øyfjellet (818 moh)
Sauda: I skisenteret, opp til Djuvbotn (550 moh)
Trondheim: Til Våttakammen i Bymarka
Geilo: Kabinheis fra togstasjonen over Geilotoppen til Havsdalen. Det har også være planer om gondol fra Kikuttoppen til sentrum
Nesbyen: Fra Nesbyen sentrum til Nesfjellet skisenter
Sula på Sunnmøre: Fra Devoldfabrikken til Sulafjellet
Drammen: Fra Konnerud til Marienlyst
Aurland: Opp til fjellet Prest (1478 moh)
Her på Gvepseborg, høyt over Rjukan er det mest fare for isende kinn. Kulda og sola har også herjet litt med snøen, i tillegg har skikjørerne som var her dagen før sporet den mest åpenbare linja.
Øverst er det ikke lov å kjøre i selve gondoltraseen, siden du risikerer å krasje med gondolen. Det er også en ganske frisk klippe og noen gjerder du eventuelt må navigere. Dermed har man grovt sett to mulige nedfarter:
Ski venstre: Følg mastetraséen, eventuelt kan du ta inn i gondoltraséen etterhvert, etter masta.
Ski høyre: Følg akebakken Ryes vei som går i 21 serpentinsvinger ned. Gjør avstikkere når du ser muligheten.
Ulriksbanen
Høydemeter: 563
Sted: Bergen
Byggeår: 1961, oppgradert 2021
Er det skikjøring der? Ja, i gode snøår. Teknisk sett kan du ta deg helt ned på framsiden, men vi anbefaler egentlig maks å kjøre halvveis og gå opp igjen. Om du vil ha lengre turer, se vest og nord for heisen. Les mer om skikjørinfg i Bergen på friflyt.no
Er det andre aktiviteter som er vel så artig? Fjellski, fjellløping.
Vi tar mange turer og kjører vekselvis sporet snø i traséen, eller leiker oss med å kutte svingene i akebakken og tråkle oss gjennom tildels artig og tildels grapsete skogskjøring.
Lista er lang over steder i Norge hvor det i dag verserer gondolplaner. Det er alt fra midt i Drammen, til i skisenteret på Geilo til opp til et fjell rett ved Odda. Flere har blitt interessert etter nyåpningene i Loen og Åndalsnes. Men planer har det vært mange av de siste 50 årene.
Kabelbaner i Norge
Fløibanen: Bergen, bygd 1918
Gaustabanen: Gaustatoppen, bygd 1958, åpnet for turisme i 2010
Høyanger II: Bygd 1938, eid av Statkraft, ikke åpen for publikum
– Da jeg jobbet i Taubanetilsynet, fantes det planer om gondol til Preikestolen og Galdhøpiggen, og det har vært flere ideer i Trondheim, Oslo og Drammen. Men jeg har ikke hørt noe om at det har blitt noe ut av, sier Norberg.
Fjellheisen
Høydemeter: 359
Sted: Tromsø sentrum
Byggeår: 1961, ny bane 2016
Er det skikjøring der? Ja! Ganske lett å finne, span fra heisen. Se etter godt voksne lokale snowboardere. I gode snøår er det åpenbart den gondolen i Norge (som ikke ligger i skianlegg) som har best kjøring.
Er det andre aktiviteter som er vel så artig? Se ut over byen!
Nye gondoler er og blir – ofte med rette – omstridt.
Da er det tryggere å utforske litt vernet arv fra industrien.
Bare se opp for trær og busker.
Gondol Varden
Høydemeter: Vel ...
Sted: Kvitfjell
Byggeår: 2017
Er det skikjøring der? Tja, egentlig ikke. Denne ligger i skisenteret, men den er kun laget for å forbinde ulike deler av anlegget (Vestsiden og Varden).
Er det andre aktiviteter som er vel så artig? Ta de andre heisene, kanskje?
Romsdalsgondolen
Høydemeter: 690
Sted: Åndalsnes
Byggeår: 2021
Er det skikjøring der? Nei. Ikke superaktuelt utgangspunkt for ski i Romsdalen.
Er det andre aktiviteter som er vel så artig? Eventuelt som lettere del av retur fra Romsdalseggen. Hvor ærefull den returen blir, strides de lærde om.
Loen Skylift
Høydemeter: 990
Sted: Nordfjord
Byggeår: 2017
Er det skikjøring der? Ja, perfekt som utgangspunkt for topptur! Du kan også kjøre framsida og baksida til Oppstryn.Se egne saker og filmer på friflyt.no
Er det andre aktiviteter som er vel så artig? Luftsport, aking.
Voss gondol
Høydemeter: 750
Sted: Voss
Byggeår: 2019, erstattet tidligere gondol Hangursbanen
Er det skikjøring der? Ikke direkte fra gondolen, Men den løfter deg rett fra sentrum til skianlegget, prøv Bavallen og Hangurstrekket.
Er det andre aktiviteter som er vel så artig? Lese debatten fra byggestriden.
Lukkede totausbaner
Totausbaner (gondoler) som ikke er åpne for offentligheten. Dette er banene som er operative per 2021. I tillegg finnes det mange som er nedlagt de siste tiårene.
Zeppelinfjellet: Ny-Ålesund, Svalbard - Norsk Polarinstitutt
Lærdalselva: Krysser elva for fiske - P. S. Hjermann
Jonsknuten: Kongsberg - Telenor Infra AS
Vega: Gullvågsfjellet, Helgeland - Telenor Infra AS
Håfjell: Nordland - Telenor Norge
Jerkum: Laksefjorden, Finnmark - Telenor Norge
Kilder: Wikipedia, Taubanetilsynet, Morgenbladet, «Taubaner i Norge» (Norberg, Museumsforlaget (2020))
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.