Tre grunneiere i Hemsedal vil bygge inntil 50 nye hytter inntil skianlegget. Utbyggingen vil også skje i et populært frikjøringsområde ved Kjelhovda i Hemsedal.
HYTTEFELT: Slik ser grunneierne for seg at hyttefeltet vil se ut på vintertid. Her ser du Kjelterne, som du kan kjøre ned mot på ski. Foto: Puls arkitekter
Lesetid: 4 minutter
Hytteutbyggingen ved Kjelhovda er nå i planleggingsfasen, og skal opp til politisk vurdering allerede neste måned.
Dersom utbyggingen blir vedtatt etter en høringsrunde, vil det bety at deler av frikjøringsområdet i Hemsedal blir delvis ødelagt.
Det er grunneierne Olav Holde, Åge Haga og Kjetil Tuv som gjennom Puls arkitekter AS har utarbeidet en planbeskrivelse. Den behandles nå i Hemsedal kommune, og skal behandles politisk i løpet av november.
Hytteområdet er på 147 dekar, og kan få inntil 50 hytter. Utbyggingen skjer helt inntil grensa til skisenteret, og vil også gå inn i den nederste delen av frikjøringsområdet. Området, som heter Kjelhovda, er altså ikke en del av skisenteret sin tomt, men brukes hyppig av skikjørere.
Ifølge Jørgen Aamot, tindevegleder og tidligere lokalpolitiker i Hemsedal, er skiområdet ofte brukt som et lavterskeltilbud for frikjøring. Mange kjører inn til heisen igjen, men du kan også fortsette ned mot Kjeltjerne.
– Det er ikke bratt, og det er ikke skredfarlig terreng. Det er mange som liker å ta en tur dit med tilreisende turister og grupper med voksne og barn. Det er litt lavterskel frikjøringsområde.
Han er selv kritisk til at det bygges hytter så nært skoggrensa, på 1000 meter over havet. Høyeste punktet i det planlagte hytteområdet ligger på 1070 moh.
– Der må du være ekstra forsiktig. Frem til nå har enigheten og konsensusen vært at det i dalbunnen fra skisenteret og videre østover mot sentrum er utbygging med hytter og hotell og leilighetsbygg. Der skal kjerneområdet være. Men dette er en forlengelse av Skigaarden i samme område som de nye hyttene.
På generelt grunnlag mener han dette nå føyer seg inn i rekken av utbygginger i området.
– Det føyer seg inn i rekken av inngrep i naturen, som gjør at det blir tilrettelagt og mindre av den frie naturen. I så måte er ikke det så bra. Man må være forsiktig med det, og jeg maner til å være restriktiv.
– Men må bare godta at dette gås gjennom godkjente prosesser. Noe utbygging må det også være, alt kan ikke bare stoppe helt opp. Men den kritiske røsten dempes av små forhold. Mange kan for eksempel bundet til å si noe.
– Dette er planer som lokale grunneiere har. Det er ikke nye planer, disse har vært jobbet med i mange år. Kjelhovda er ikke regulert til alpintformål, det ligger utenfor alpinanlegget. Vi fra skisenteret sin side har ingen innvendinger til at grunneierne får utviklet område, sier Smith-Erichsen til Fri Flyt.
Det er arealplanlegger Ellen Haakonsen Karr som nå arbeider med saken i Hemsedal kommune. Hun har registrert engasjementet blant frikjørere, og håper de nå også vil komme med innspill i saken.
Hun sier hun har forhørt seg om området er et viktig frikjøringsområde, uten å få konkrete svar.
– Når et område er satt av til byggeområde for fritidsboliger i kommuneplanen, så har man med det sagt at her er det hytteutbygging som skal være formålet. Da vil det være hovedformålet. Jeg har likevel forhørt meg noe om frikjøringsinteresser i området. Jeg tenker slik at om området er viktig for dette, og det enkelt kan hensyntas uten at det går ut over planen for øvrig, så bør vi se på det, sier Haakonsen Karr, som mener folk bør engasjere seg i kommuneplanprosessen.
– Hvor mye tas det hensyn til skikjøring i byggeprosesser?
– Det er mange forskjellige interesser som skal ivaretas i planarbeid. Friluftsliv er et av punktene vi må ivareta i reguleringsplanen, sammen med mange andre, for eksempel kulturminner og naturmangfold.
Hun oppfordrer de som engasjerer seg til å komme med innspill.
– Det er alltid en fordel å få innspill tidlig i en prosess, da er det lettere å hensynta dem om vi mener det som kommer inn er viktig.
Saken skal altså først gjøres ferdig av kommunen, før den behandles politisk i løpet av november. Deretter vil den ut på en seks uker lang høringsrunde. Den kan altså bli ferdigbehandlet i løpet av vinteren.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Billigst
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.