Totteskogen trues av utbygging

Et av Norges mest brukte og enklest tilgjengelige frikjøringsområder kan bli fylt med skredgjerder.

Sist oppdatert: 21. august 2019 kl 13.47
TOTTESKOGEN: Et av Norges mest brukte skogskjøringsområder, Totteskogen i Hemsedal, trues av utbygging. Arkivfoto: Kalle Hägglund
TOTTESKOGEN: Et av Norges mest brukte skogskjøringsområder, Totteskogen i Hemsedal, trues av utbygging. Arkivfoto: Kalle Hägglund
Lesetid: 2 minutter

Det planlegges en storstilt utbygging av området under Totteskogen i Hemsedal. Dette er området på skikjørers høyre for 8-seters stolheisen Hollvin Express – et område som er svært lett tilgjengelig med mye fin skogskjøring. Men for at den planlagte utbyggingen skal godkjennes i kommunens reguleringsplan må området sikres mot snøskred, noe som i praksis betyr opparbeidelse av støttebein (små skredgjerder) og planting av skog i Totteksogen.

Les mer om frikjøringsmulighetene i Hemsedal her!

PLAN: Dette området berøres av utbyggingsplanene. Illustrasjon fra Skred AS
PLAN: Dette området berøres av utbyggingsplanene. Illustrasjon fra Skred AS

Dette har satt sinnene i kok blant frikjørere i Hemsedal, som har startet denne underskriftskampanjen for å stoppe utbyggingen. De skriver:

«Løsningen som planforslaget anbefaler vil umuliggjøre alle former for frikjøring i den aktuelle fjellsiden. Totteskogen er et svært populært, fantastisk moro og heisnært frikjøringsområde med uerstattelig verdi for Hemsedal som skidestinasjon. Det er frikjøringsområdene i Hemsedal som gjør oss unike i forhold til andre skidestinasjoner. Bygges denne fjellsiden ned, vil vi aldri få mulighet til å omgjøre inngrepene. Hemsedal må i fremtiden også verne om sine heisnære frikjøringsområder. Nye reguleringsplaner må alltid vurdere hvilken konsekvens reguleringen kan ha for frikjøring i Hemsedal.»

Utbyggerne, Totten Utvikling AS i samarbeid med Skistar, mener på sin side at tiltakene vil gjøre skikjøringen i Hemsedal bedre, og skriver dette i Planbeskrivelsen:

– Både langrennstilbudet og alpintilbudet blir forbedret gjennom utbygging av planen fordi det blir permanent sammenheng i alpintilbudet fra sentrum til skisenteret uten bruk av kjøretøy.

Selve skredsikringen beskrives slik:

– For å kunne bygge i hele område FT1, FT2, K1 og K2 må det gjøres noen tiltak i utløsningsområdet oppe i lia. Skred AS har vurdert at planting av skog, samt etablering av støttebein vil gi tilstrekkelig sikkerhet for tenkt utbygging.

Les hele skredsikringsrapporten her.

STØTTEBEN: Slike støtter er ment å brukes for å skredsikringsarbeidet i Totteskogen. Illustrasjon fra Planbeskrivelsen.
STØTTEBEN: Slike støtter er ment å brukes for å skredsikringsarbeidet i Totteskogen. Illustrasjon fra Planbeskrivelsen.
Publisert 21. august 2019 kl 10.38
Sist oppdatert 21. august 2019 kl 13.47

Relaterte artikler

mann foran skisenter og tråkkemaskin
Satser på å kjøre skiheisene 17. mai - og helgen etter

Solheisen holder åpent

THE 90s: Thomas, George og David tidsriktig antrukket på toppen Lille Matterhon april 1998. Foto: Kenneth Erlandsen
Et lykkelig samlivsbrudd

Et lykkelig samlivsbrudd

APPELSINPAUSE: Are Tallaksrud og Torkel Karoliussen rakk fem turer på 700 høydemeter i løpet av dagen. Foto: Are Tallaksrud
Mens lavlandet tiner, finner Torkel og Are godsakene

Pudder i Hemsedal: – Det var en 10/10 dag

TERRENGFELLE: I det heisnære offpisteområdet Djeveldalen i Hemsedal har det på to år skjedd to dødsulykker. Dette bildet er tatt etter skredene som krevde ett liv nyttårsaften 2022. Foto: Markus Landrø/NVE
Dødsulykken i Hemsedal

Derfor skiltes ikke Djeveldalen

6-SETER: Første åpningsdag for Lodge Express-heisen i Hemsedal er fredag 15. desember. Foto: Skistar
Åpning av den nye 6-seteren

– Flyten blir bedre

POWSURF I SOLHEISEN: Torkel Karoliussen koser seg med nysnø i Hemsedal. Foto: Are Tallaksrud
14 centimeter nysnø

Powsurf i Solheisen

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen