Skistar og destinasjonssjef i Hemsedal, Andreas Smith-Erichsen, er positiv til planene om hyttebygging i Kjelhovda, og sier det ikke vil ramme videreutvikling av Hemsedal skisenter.
POSITIV: Skistar har ingenting imot hyttebyggingen inntil skisenteret. Her er destinasjonssjef Andreas Smith-Erichsen. Foto: Skistar
Lesetid: 2 minutter
Fredag ettermiddag ble det kjent at det er planlagt en større hytteutbygging på det populære frikjøringsområdet Kjelhovda i Hemsedal. Området beskrives som en lavterskel frikjøringstilbud, særlig brukt av familier.
Skistar og destinasjonssjef i Hemsedal, Andreas Smith-Erichsen er derimot ikke negativt til utbyggingen, som han mener er uproblematisk for skianlegget.
– Dette er planer som lokale grunneiere har. Det er ikke nye planer, disse har vært jobbet med i mange år. Kjelhovda er ikke regulert til alpintformål, det ligger utenfor alpinanlegget. Vi fra skisenteret sin side har ingen innvendinger til at grunneierne får utviklet område, sier Smith-Erichsen til Fri Flyt.
Han sier dette ikke påvirke skianleggets utvikling på noen måte.
– Vi er opptatt av skikjøringen, men det er en gang sånn at det vil være utviklingen rundt skisenteret. Det er et område som vi fra vår side som er fornuftig og støtter bygder og grunneierne. Det er et område vi finner det naturlig å utvikle for dette. Det vil ikke være til hinder for videre utvikling av skisenteret.
Han sier grunneierne er de som har avgitt mest grunn til skisenteret oppgjennom årene.
– Det er alpinvennlige grunneiere, og som skisenteret og dets bruker er veldig avhengige av, og som vi samarbeider godt med. Dette er «good guys». De har bidratt mye til å sørge for at alpinanlegget har kunnet utvikle seg. Dette er ikke kyniske utbyggere, dette er forsiktige gutter som vil utvikle Kjelhovda.
Planene er nå til behandling i kommunen, før den skal tas opp politisk i løpet av november. Flere er kritiske til utbyggingen, særlig fordi den er over 1000 meter over havet, og ved skoggrensa. Deler av utbyggingen er også inntil skisenteret sin eiendom.
I frikjøringsområdet er det mulig å enten kjøre inn til Tinden-heisen igjen, men flere velger også å kjøre videre ned med Kjeltjerne. Det er altså dette området som trues av utbyggingen.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.