TOPPSTASJONEN: – Det blir god komfort med vindboble og den blir rask og smidig med 3000 personer i timen, sier destinasjonssjef i SkiStar Hemsedal Andreas Smith-Erichsen. Foto: SkiStar
Lesetid: 2 minutter
– Heiser blir gamle og både Holdeskarheisen og Olaheisen var i ferd med å gå ut på dato. For å holde liv i de måtte vi brukt veldig mye penger for å få de til å leve videre på en ordentlig måte. Da er det alltid en vurdering om man skal bytte ut ut, sier destinasjonssjefen i Hemsedal, Andreas Smith-Erichsen.
Lodge Express blir en ny 6-seters stolheis som starter ved SkiStar Lodge Hemsedal og bytter ut den gamle Holdeskarheisen fra 90-tallet. Den nye heisen er blant annet utstyrt med vindbeskyttelse, har en kapasitet på 3.000 personer i timen og er 1.733 meter lang. I parken bytter de ut den gamle stolheisen Olaheisen med en ny skålheis som får samme navnet. Dette skal gjøre parkkjøringen mer effektiv i de nye parkene.
– Du vil kunne ta på deg skia og gli rett inn i den nye stolheisen. Parkeringsplassene blir mye mer sentrale enn det de var på grunn av at kapasiteten øker, sier Smith-Erichsen.
Utbyggingen av de nye heisene er godt i gang. Sesongstart er planlagt til 17. november, mens de to nye heisene vil stå klare til bruk 15. desember.
Hallingdals stolthet har Østlandets mest alpine terreng, et stabilt vinterklima og noen av de tøffeste nedkjøringene du kan finne med utgangspunkt i norske skiheiser.
– Drivstasjonen er oppe, toppstasjonen er oppe, og når uka er omme er linja 80% ferdig. Det er også kulvert-bygging for å få biler inn til sentrallageret på Holvin, så det er ikke bare heiser som bygges, sier destinasjonssjefen.
Utviklingen av skisenteret er en løpende prosess og vil endre hvordan anlegget navigeres fremover. Parkeringen oppe ved Hollvin Express blir ikke lenger sentrum av anlegget.
– Vi trenger å fornye oss og utvikle den alpine attraksjonen. Kjøremønsteret til gjestene forandrer seg. Vi har fått flere senger i nedre del, så vi trenger å styrke kapasiteten i nedre del av anlegget, fortsetter destinasjonssjefen.
Fri Flyt sine skitester hjelper deg til å velge riktig ski. Vi har gjennom 20 år testet ski, og i denne databasen finner du alle skiene testet fra 2013 og frem til i dag.
Tidligere har SkiStar fått kritikk fra flere i lokalbefolkningen for et annet utbyggingsprosjekt i frikjøringsparadiset Gummiskogen.
De er bekymret for at kommersialiseringen av naturområdet vil ødelegge sjelen til Gummiskogen og overkjøre bygda med trengsel og turisme.
Grunneiere og investorer har i samarbeid med SkiStar et ønske om å bygge ut Hemsedal Skisenter. Det bekymrer deler av lokalbefolkningen.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.