Forsvarer økt sesongkortpris i Hemsedal - selv om Solheisen er ute
Skistar-destinasjonene Hemsedal og Trysil har Norges dyreste sesongkort, og Hemsedals sesongkortinnehavere må klare seg uten Solheisen for første gang på mange år.
STØRST I NORGE: Sesongkortet i Hemsedal og Trysil er over sju prosent dyrere sammenlignet med forrige sesong, og Norges klart dyreste sesongkort. Destinasjonssjef i Hemsedal forsvarer prisen med kvaliteten på skikjøringa. Foto: Kalle Hägglund
Lesetid: 3 minutter
– Litt av problemet er at Solheisens inntekt – noe forenklet – har vært basert på heiskortomsetningen i Skistar Hemsedal. Siden Solheisen er en forsvinnende liten del av totalen, blir inntjeningen svært lav. Dette har vært tøft for Solheisen som har måttet redusere åpningstidene ytterligere, og dermed blir det enda mindre penger. For å utvikle produktet må Solheisen å øke eget inntektsgrunnlag, og styre virksomheten selv. Dermed har vi blitt enige om denne løsningen, som gjelder for tre år. Det er ikke usannsynlig at vi gjenopptar samarbeidet senere, sier destinasjonssjef i Skistar Hemsedal, Martin Letzter.
Solheisen ligger utenfor Hemsedal skisenter, men har vært med i sesongkortet til Hemsedal i mange år – men altså ikke kommende vinter. I facebookgruppa Vi som ikke vil til St. Johann har dette vakt sterke reaksjoner.
DESTINASJONSSJEF: Martin Letzter i Skistar Hemsedal. Foto: Skistar
Selv om Solheisen ikke er med lenger, har sesongkortprisen i Hemsedal økt med over sju prosent fra i fjor - og mer enn det dobbelte av den generelle prisøkningen i Norge.
– Det er en økning, men jeg mener prisen fortsatt er relativt beskjeden med tanke på at Skandinavias fem største alpinanlegg er med i kortet. Ser man i stedet på dagskortsprisene ligger de fleste norske anlegg få kroner lavere, og jeg mener du som gjest får mye mer skikjøring for pengene i Hemsedal og Trysil. Utgiftene våre øker også i takt med bygging av nye heiser, nedfarter og investeringer i snøproduksjon. Sammenlignet med for eksempel medlemskort på treningssenter, får kunden mye mer igjen for sesongkort i Hemsedal, selv om skisenteret har betydelig større utgifter. Sammenligner vi internasjonalt er vi billigere enn de fleste steder i Alpene. Jeg forstår at folk mener skikjøring blir dyrere, men jeg mener de får veldig mye igjen for sesongkortprisen, sier Letzter – som for øvrig ikke vil avsløre hvor stor del av omsetningen som utgjøres av sesongkort.
Turistsjef i Hemsedal, Richard Taraldsen, har fått med seg at mange reagerer på heiskortprisene i bygda, og han medgir at temaet er betent.
– Men jeg håper Skistar og Solheisen har kommet fram til en løsning som gagner mange. Det er ikke masse folk i Solheisen, og slett ikke sikkert at modellen de siste årene har vært optimalt for dem. Men Solheisen er viktig både for hyttefolk og lokale sier han.
–Mange reagerer på heiskortprisene i Hemsedal. Hva tenker du om det?
– Vi legger oss ikke bort i hvordan aktørene priser sine varer – verken ølprisen på afterski eller heiskortprisen til Skistar. Men det er et faktum at både antall besøkende og omsetningen i Hemsedal øker, og da er det vanskelig å slå fast at prisene er feil.
Dagskort og sesongkort i et knippe norske skisentre, kommende sesongs priser med forrige sesongs priser i parentes. Eventuelle rabattordninger er ikke inkludert i oversikten, men de fleste tilbyr en eller annen form for rabatt ved tidlig kjøp. Dagskortprisene i Hemsedal og Trysil varierer etter hvilke dager man velger å kjøpe.
Flere av sesongkortene inkluderer også andre skisentre, eller har varianter hvis andre skisentre kan inkluderes.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.