/ Hafjell

Heiskortsamarbeid avgjøres denne uka

Hafjell-eier Alpinco melder at heiskortsamarbeidet mellom Hafjell, Kvitfjell, Skeikampen, Sjusjøen og Gålå er avviklet – men det stemmer ikke.

Sist oppdatert: 21. august 2017 kl 11.28
HEISKORTSAMARBEIDET LEVER: …selv om Alpinco & Hafjell (bildet) melder det motsatte. Denne uka skal det avgjøres om heiskortsamarbeidet i Gudbrandsdalen lever videre.
HEISKORTSAMARBEIDET LEVER: …selv om Alpinco & Hafjell (bildet) melder det motsatte. Denne uka skal det avgjøres om heiskortsamarbeidet i Gudbrandsdalen lever videre.
Lesetid: 2 minutter

Likevel har to av skisentrene Fri Flyt har snakket med vidt forskjellige forklaringer på hvorfor det meldes at den felles sesongkortløsningen som har eksistert siden 90-tallet har fått et aldri så lite skudd for baugen.

Avklares denne uka

– Ett av de samarbeidende anleggene har sagt opp avtalen, men nå har diskusjonen om å gjenoppta tråden dukket opp likevel. Derfor skal vi møtes og få en avklaring på dette i slutten av denne uka. Vi burde nok fjernet teksten i prislista på nettsidene våre, sier daglig leder i Hafjell, Odd Stensrud.

Slik ble situasjonen formulert på Hafjell.no:

«Samarbeidet i forbindelse med Lillehammer Ski Resorts (LSR) er dessverre avviklet grunnet manglede avtale med våre samarbeidende skianlegg. Neste sesongs heiskort vil derfor kun være gyldige i Hafjell og Kvitfjell, og kan ikke brukes på Skeikampen, Sjusjøen og Gålå.»

– Skyldes forskjellige heiskortsystemer

Stensrud avslører ikke hvilket anlegg som ønsket seg ut av samarbeidet. Fri Flyt har snakket med driftssjef Rune Slåsletten på Skeikampen, som bekrefter at de fem skisentrene skal møtes denne uka, og at sesongkort-samarbeidet forhåpentligvis fortsetter.

– Dette er ikke hundre prosent avklart, vi skal avgjøre dette i slutten av uka, sier Slåsletten.

– Hva er årsaken til at Hafjell melder at samarbeidet er avsluttet?

– Teknisk. Hafjell og Kvitfjell bruker Keycard-systemet til Axess, men vi andre anleggene bruker Skidata. Vi må rett og slett finne et Keycard som kommuniserer med begge systemene, og det skal være mulig, i hvert fall fra Skidata.

– Handler ikke om inntektsfordeling

Både Stensrud i Hafjell og Slåsletten på Skeikampen avkrefter at vanskeligheter med fordeling av inntekter er årsaken til at de er på etterskudd med det felles sesongkortet.

– Det har selvsagt vært noen diskusjoner om fordeling siden vi starta opp en gang på 90-tallet, men dette er ikke tema nå, sier Stensrud.

Slåsletten bekrefter dette:

– Fordelingsnøkkelen er godt etablert, så dette handler ikke om inntektsfordeling, sier han.

Sesongkortprisen i Hafjell og Kvitfjell blir 4650 kroner hvis man kjøper før 16. oktober. Etter denne datoen blir det 700 kroner dyrere. De andre anleggene har foreløpig ikke publisert sine sesongkortpriser. Forrige sesong kostet Trollpasset 5150 kroner.

Publisert 21. august 2017 kl 11.28
Sist oppdatert 21. august 2017 kl 11.28

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen