/ Geilo

– Er det lov å si den har en egen type skjønnhet?

Én tradisjonell skillelinje i samfunnet går mellom de som vil bygge ned naturen og de som vil bevare den.

Sist oppdatert: 11. mars 2022 kl 09.19
Pomaheisen på Geilo
EN HYLLEST: Dette er en hyllest til Poma. Foto: Nils Endrestøl
Lesetid: 2 minutter

Ofte er disse personifisert og karikert gjennom en ingeniør på den ene siden, som setter sin ære i å kunne konstruere en motorveibro eller en dam eller en vindmølle, og den klassiske naturverneren på den andre, som ikke vil trå på en mosedott.  

I våre dager er uansett bildet mer nyansert.  Ingeniører av i dag er skolert i å minimere inngrep. Og selv den mest oilskinkledte naturverner nyter godt av motorveier.

Allerede abonnent?  
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,

Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.

På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen