Geilo utvider sesongen - sesongkortholdere må betale
Geilo skisenter stengte egentlig for noen dager siden, men åpnet igjen torsdag og holder åpent ut helgen. Sesongkortholdere må imidlertid betale for å kjøre.
UTVIDER SESONGEN: Geilo skisenter holder åpent ut helgen. Foto: Paul Lockhart / Mustach Media
Lesetid: 5 minutter
Søndag 18. april var egentlig siste åpningsdag i Geilo skisenter, men onsdag kveld sendte de ut beskjed om at de utvider sesongen og åpnet Vestlia igjen torsdag.
Anlegget skal holdes åpent ut helgen, altså til og med 25. april. Markedssjef hos SkiGeilo, Andreas Fagernæs, forteller til Fri Flyt at det i utgangspunktet handler om en hyggelig gest til entusiastene som ønsker å kjøre litt lenger.
Egentlig har sesongarbeidere reist hjem, man har pakket ned polstringer og anlegget har i prinsippet vært steng. Tross sesongslutt har det likevel vært aktivitet i anlegget.
– Nå i forbindelse med lettelser av koronarestriksjoner har vi fått ganske mange henvendelser av snowboard, freeski og så videre, for å få kjøre litt konkurranser, siden det har vært litt tynt ellers denne sesongen. Den pågangen har faktisk vært ganske stort. De har også lagt Norgescup i freeski og NM i snowboard nå på søndag. Men én heis, to bakker og parken er det som er behovet for idretten nå, sier Fagernæs – og fortsetter:
– I forbindelse med at vi hadde en «takk for sesongen»-melding, fikk vi mange hyggelige henvendelser på at folk synes sesongen hadde vært bra, til tross for forholdene. Så var det noen som så at det fremdeles var snø og aktivitet i bakken. Da tenkte vi hvorfor ikke invitere noen gjester inn i anlegget, som kan bruke resten av bakkene i tilknytning til den heisen. Så trøkker vi, kaller inn skipatrulje og bemanner opp litt.
Sesongkortholdere må betale
Men i anlegget, som vanligvis har en kapasitet på 6000 personer, åpnet man bare opp for 200 ekstra plasser – i tillegg til idretten.
Fagernæs forteller at de har fått noen reaksjoner på det og det hadde de også regnet med, og at alle som har reagert har fått svar og at de viser forståelse for det.
– Det koster litt å tråkke løyper, kalle inn bemanning og skipatrulje, som man ikke behøver når idretten er der. Det er en merkostnad. I og med at det bare er 200 plasser ønsker vi også at det skulle være litt eksklusivt, og at vi ikke ble utsolgt på dagen fordi det var inkludert i sesongkortet. Da hadde vi kanskje skapt mer misnøye med at flere ikke fikk tilgang, så det var egentlig en tanke bak, forteller han – og legger til:
– De fleste har egentlig reagert positivt på det. Det er ofte ikke så enkelt som folk tror. De takker for tilbakemeldingen og synes det er en plausibel forklaring. Det er det vi har tenkt hele veien også.
Denne sesongen fikk de heller ikke noe rabatt. Fagernæs forklarer:
– Det er en uforutsett situasjon som påfører oss store tap. Da ble vel det bransjestandarden. Til denne sesongen tenkte vi hva kan vi gjøre for å gjenopprette trivsel og tillit, da lanserte vi denne koronagarantien på sesongkortett, hvor du får tilbakebetalt de ubenyttede skidagene, dersom vi måtte stenge ned grunnet korona i år.
– Vi har holdt alt åpent helt til slutten av sesongen, også når det har vært 35 gjester i et anlegg som tar 6000. Da har det vært fem spisesteder og alle heiser og bakker åpne, på en hverdag.
Han forteller at denne sesongen har vært krevende, og at den gjør et dypt innhugg i økonomien.
– Sesongen har innebåret enorme tap for oss. Vi går mange millioner i minus. Vi har ikke fått noe kompensasjon heller. Ikke kompensasjonen for tapte inntekter og heller ikke for pålagt vedlikehold fra Statens jernbanetilsyn. Hvis noen tror at vi forsøker å tjene penger så gjør vi ikke det, vi taper penger, men vi forsøker å holde mest mulig åpent.
– Er dere rustet for det tapet?
– Det er jo solide eiere vi har med oss, som også har tatt et bevisst valg på å forsøke å skape gode alpinopplevelser på Geilo ved å holde mest mulig åpent. Vi har budsjettert med at vi skulle gå i minus, men vi har gått mer i minus enn det vi hadde budsjettert med, forteller han – og fortsetter:
– Vi hadde budsjettert ganske riktig frem til påske, men da de ekstra tiltakene kom, hvor vi måtte gå fra stor avstand både inne og ute, til å stenge alkoholservering og basere oss på takeaway, da forsvant også en del av gjestegrunnlaget i påsken. Det er der vi har bommet mest med tanke på budsjettet.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.