Eikedalen: Ny heis til Vestlandets mest lekne skiterreng
Stolheisen i Eikedalen er i ferd med å avvikles, men fredag åpna ny t-krokheis. Dermed er det igjen tilgang til det lekne skiterrenget øverst i anlegget like ved Bergen.
NY HEIS HIT: Eikedalen har noe av Vestlandets mest lekne frikjøringsterreng, men stolheisen som trengs for å nå det er i ferd med å takke for seg. Fredag åpna t-krokheisen som erstatter den gamle stolheisen. Arkivfoto: Alric Ljunghager
Lesetid: 2 minutter
…men like effektivt som før er det dessverre ikke.
– Jeg er veldig positiv til løsningen for å nå toppen til Eikedalen, de har gjort en bra jobb. Men jeg skulle ønske at de prioriterte å få i gang en stolheis for å konkurrere litt med Voss og Myrkdalen. Det er jo ingen tvil om hvilket av anleggene som har det beste skiterrenget, sier Eikedalen-local og instagramkjendis Benjamin Forthun til Fri Flyt.
Han forteller om en mer omstendelig prosess for å nå Eikedalens lekne frikjøringsterreng nå enn tidligere. Med stolheisen trenger man bare ta to heiser for å komme til topps, men nå kreves tre heisturer og en god del skråkjøring mellom heisene.
– Med stolheis var det to kjappe heisturer uten kjøring mellom, men nå må du gjøre unna to ganske lange og litt kjedelige skråkjøringer for å komme til neste heis. Så det er litt mer styr, sier Forthun.
Han var på plass da heisen åpna fredag 18. februar, med strålende pudderføre og en time med god sikt innimellom tåka.
– Etter null snø i starten på vinteren begynte det å snø for et par uker siden, og nå er forholdene helt konge!
Den nye heisen, med navnet Toppheisen, var ferdig og godkjent i januar, men snøvær og vind i fjellet har stoppa åpning før denne uka.
Påstigning på heisen er på 670 moh, og avstigningen på 880 moh. Det er ganske nøyaktig 38 høydemeter lavere enn den gamle stolheisen. Den nye heisen er 660 meter lang, med kapasitet på 722 personer i timen.
– Ettersom Stolheisen ikke vil være i drift til vinter, må en først ta Tvillingtrekkene opp, deretter Fjellheisen for å komme til den nye heisen. Toppheisen vil gi tilgang til de samme løypene og frikjøringsområdene vi ville ha hatt med Stolheisen i drift, sier daglig leder Fredrik Tønjum.
– Hva er status for stolheisen?
– Det er usikkert om Stolheisen kommer i drift igjen, men vi venter med endelig avgjørelse til etter sesongen 2021/2022.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.