GUTTEN I RØYKEN: Fri Flyt journalist Fredrik Ouren Jostad testet Danmarks største skianlegg. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Lesetid: 5 minutter
Bare en kjapp sykkeltur utenfor sentrum av Danmarks hovedstad, på toppen av et kraftverk i Københavns industriområde, finner man den 450 meter lange skibakken som disponerer hele fire heiser.
Med skibaggen på slep fra Oslo til «Køben» kan Fri Flyt bekrefte at man får svært rare blikk på metroen og bussene som kjører gjennom byen.
Skisenteret har tresifrede millionunderskudd. Etter kraftig nedbemanning skal mer spissing av tilbudet endre fargen på regnskapstallene.
Det 123 meter høye forbrenningsanlegget åpnet våren 2017, og brukes til å forbrenne kommunalt avfall som til gjengjeld gir strøm og varme til store deler av befolkningen i København.
Allerede to år senere ble 27.000 av kvadratmeterne brukt til å bygge en skibakke dekket i plast, men hvordan fungerer det egentlig?
Slik opplevde vi Copenhill
«Det er deilig å være norsk i Danmark», sier reklamen som er spesielt rettet mot oss nordmenn. Også møtet med plastikkanlegget Copenhill, ble en hyggelig affære.
For å oppsummere mye: Man får bedre fart enn man først tror!
Særlig hvis man gjør slik som Copenhill anbefaler - at man drar skiene over en svamp med silikon for bedre friksjon. Dette skal i tillegg gi bedre beskyttelse på skiens såle.
Se filmen fra da Robert Ruud og Johan Berg forsvarte Norges ære under Scandinavian Team Battle i CopenHill, København.
Uansett, skriver Copenhill på sine nettsider at de ikke anbefaler besøkende å ta med de flotteste skiene de har.
Hvis man skal sammenligne med noe slags vinterforhold, er det helt klart som å stå på glattisen uten stålkanter. Før man lærer seg hvordan man skal legge opp svingene, vil man antagelig føle seg som Bambi på glattisen.
For at du skal stille mer forberedt en oss har vi laget en kort liste om hva du bør tenke på før du besøker Copenhill:
Bruk tid på å bli kjent med underlaget, det glir bedre og kan være vanskeligere å stå på enn man tror.
Ikke ta de nyeste skiene du har, i tillegg til plastikkunderlaget ligger det steiner i heistraseen.
Kle deg etter forholdene, stilongs er absolutt ikke nødvendig i 20 grader celsius. Klærne kan også bli grønne dersom man faller.
Book time på forhånd dersom du har mulighet, og sett av litt ekstra penger til heiskort mtp. dagens kronekurs.
Se opp for dansker i bakken! Alpinvettreglene er enda dårligere der nede.
Skal du kjøre svinger som en ekte alpinist, bør du ha skarpe kanter, underlaget er veldig glatt.
Er du en ekte jibber eller snowboarder som skal kjøre rails og snurre litt rundt, er sløvere kanter å foretrekke.
Fokuser på å ha godt trykk på ytterskien når du svinger.
Ved siden av skianlegget ligger verdens høyeste kunstige klatrevegg på 85 meter. Så det er fullt mulig å kombinere ski eller snowboardkjøring med klatring.
– Tror det er fremtiden
Fra før av har Danmark noen små skisentre rundt omkring i landet, blant annet Hedeland skicenter som i vinter kunne åpne for første gang på fem år. Disse anleggene åpner derimot kun hvis det er nok snø - noe det sjeldent er i Danmark.
I Copenhill kan man derimot kjøre ski året rundt, og etter at vi har kjørt på ski i 20 varmegrader i noen timer møter vi en av de ansatte for en prat om anlegget.
– Det var flere ulike tanker om hva man skulle gjøre med denne bakken. Noen ønsket en park på taket, en lekeplass eller et utkikkspunkt. Men plutselig fikk noen idéen om å bygge en skibakke, og heldigvis var det den idéen som vant.
Det sier salgsansvarlig for Copenhill Viggo Beck Josefsen, som tidligere har reist verden rundt og levd livet som skiboms.
Selv om han innrømmer til oss at han heller ville kjørt på snø enn plast, ser han på anlegget som en bra ting for utviklingen av det danske skimiljøet og et godt alternativ for den som vil oppleve ski selv i et av verdens flateste land.
– Vi har en del unge kjørere som er interessert i ski som kommer hit og trener, så anlegget har hatt en stor innvirkning på skimiljøet i Danmark. Det har vært noen gode skikjørere før dette anlegget åpnet også, men de har som regel bodd mye i alpene, Norge eller Sverige.
Til tross for å være et unikt tilbud for danskene, forteller Josefsen at store deler av inntektene ikke kommer fra ivrige skikjørere, men av turister som går tur i trappen ved siden av bakken og handler på kaféen.
– Vi tjener mer penger på turisme enn det vi gjør på skikjørere. Allikevel prøver vi å skape et godt tilbud for skikjørerne.
I motsetning til SNØ bruker ikke anlegget i København store kostnader på å kjøle ned bakken. Noe Josefsen ser på som en god bærekraftig løsning. Da stiller vi selvfølgelig spørsmålet:
– Tror du slike skianlegg er fremtiden?
– Jeg håper jo ikke det, men jeg tror det er fremtiden.
– Hvordan ser du for deg fremtiden til Copenhill?
– Forhåpentligvis vil enda flere skikjørere få opp øynene for anlegget, og Danmark vil fostre opp flere skikjørere.
Hva synes du om denne saken?
Denne saken er skrevet av
Fredrik Ouren Jostad
Journalist
Fredrik er redaksjonens ivrigste jibber og har konkurrert nasjonalt og internasjonalt i Slopestyle og Big Air. Han er godt kjent i freeski- og snowboardmiljøet og har vært en del av Fri Flyt siden han flyttet til Oslo for å studere journalistikk høsten 2022.
De siste årene har han også gått til kjøp av bredere planker for å kaste seg litt ut i pudderen. Utenfor skibakken, skriver han saker og redigerer videoer av alle slags sommer- og vinteraktiviteter.
Har du tips til en sak du tror Fredrik kan være interessert i? Send han en e-post:
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.