Det vil bli en massiv utvikling for Bjorli skisenter fremover. Allerede til vinteren vil det være et nytt velkomstsenter på plass og en ny og modernisert restaurantdrift.
NYE EIERE OG DAGLIG LEDER: Marcus Barman er styreleder i Bjorli skisenter AS og styremedlem i Bjorli Utvikling AS. Anne Cathrine Enstad er ny daglig leder i Bjorli skisenter AS.
Lesetid: 7 minutter
1.juli tok Bjorli Utvikling AS sammen med en del andre aksjonærer over Bjorli Skisenter. Dermed har de hatt kun en liten måned som nye eiere av skisenteret, men de har store planer.
Marcus Barman er styremedlem i Bjorli Utvikling AS og medeier samt styreleder i Bjorli Skisenter AS og han forteller entusiastisk til Fri Flyt om planene for det nye skianlegget:
– Vi venter på å få godkjent noen reguleringsplaner og har som plan å bygge ut området rundt Bjorlitoppen med heis og traseer, sier Barman.
Dette området har ikke noen traseer enda, og Barman forteller om at det er et ufattelig fint frikjøringsområde på baksida:
– De som har kjørt på baksida av Bjorlitoppen vet hva jeg snakker om.
De nye traseene vil gå på framsida av Bjorlitoppen, og det vil også bli nye traseer til venstre for de eksisterende traseene.
Barman sier at dette er lengre frem i tid:
– Vi må få godkjent reguleringsplanene på rundt 11 000 mål, og så må vi begynne bygging av nye heiser og traseer. Dette vil ta noen år.
I tillegg forteller Barman at de vil bevare skogskjøringa:
– Det trengs litt uttynning av sko, men vi vil bevare den fine skogskjøringa. I tillegg vil vi også bevare større områder for frikjøring.
– Hva har dere på plass til årets sesong?
– Vi har et flunkende nytt velkomstsenter med egen skishop og skiutleie. I tillegg har vi modernisert og effektivisert restaurantdriften. Vi har også lagd nye skikorttilbud som vil gi spesielt familier anledning til å kjøpe mer pakkebaserte tilbud.
Barman forteller om at de hadde lite data på de som har kjøpt heiskort tidligere så de la ut en FB-post der de ba folk skrive seg opp på en mailingliste:
– Vi fikk inn over 1000 stk på mailingliste i løpet av et par dager, så det er virkelig interesse for Bjorli, sier Barman.
I tillegg har de engasjert Endre Løvaas som konsulent:
– Endre er den som har dratt i gang prosessene og driver digitaliseringsprosessen videre samt mye annet, sier Barman.
Det har resultert i et nytt parktilbud:
– Etter hans forslag vil vi gjøre om på parktilbudet allerede fra vinteren av. Den flyttes ut av dagens «Andersløypa» og over til «Bjorlikrusen». Der vil vi gjøre den tilgjengelig for alle nivåer i randsonen av dagens løype, tilpasset for både store og små, og så vil den avsluttes med «blå-park» og elementer for de viderekommende, forteller Barman.
De har også nå ansatt en ny daglig leder, Anne Cathrine Enstad. Hun er fra Bjorli, og har en bred arbeidserfaring fra reiselivet blant annet som reiselivssjef i Lesja kommune, hotellsjef på Bjorligard hotell og som NK på Voss Vind.
De siste to årene har hun jobbet i Bjorli event og prosjektleder for bærekraftig reisemål destinasjon Rauma, men nå begynner hun altså 100 % som daglig leder i Bjorli skisenter:
– Jeg har alltid engasjert meg i det som skjer på Bjorli, og være med å skape noe - både for fastboende, men også for tilreisende.
– Bjorli og skisenteret fortjener et mer moderne og «up to date» anlegg, så det som skjer nå er ikke annet bra for hele bygda, sier Enstad.
Hun er også engasjert i Norges skiforbund som styremedlem og komitémedlem i FIS, noe som vil komme godt med i jobben som daglig leder på Bjorli skisenter:
– Også elsker jeg å stå på ski.
– Hva ser du mest frem til mot åpningen i vinter?
– Møte gjesten, snakke med dem, få feedback på anlegget. Kunne vise til endringer som skal gjøre det bedre for gjesten, både med prising og tilrettelegging.
Sette stab, og bygge en ny kultur som skal bli «nye Bjorli Skisenter» utad. Skape en god opplevelse, både for besøkende og de ansatte, forteller Enstad.
– Hva er dine ønsker for utvikling av Bjorli skisenter og ikke minst Bjorli som skidestinasjon i fremtiden?
– Bjorli var på tur opp for 20 år siden, og så stoppet det opp og gikk litt i revers. Nå er det en ny giv, det jobbes på en helt annen måte enn hva det har vært gjort på mange år. Det er flere involverte parter og det jobbes profesjonelt.
Enstad poengterer at det må skapes et bredere tilbud på Bjorli, både sommer og vinter:
– Bjorli må skape nye tilbud til de 1400 private hyttene, og de fastboende. Vi må skape infrastruktur, ikke vei, vann og kloakk - men et totalt aktivitetstilbud, sommer og vinter. Vi har allerede i dag et godt utviklet langrennstilbud på Bjorli, men på lik linje med alpint så må det hele tiden utvikles og utbygges, og det blir stilt stadig større krav fra brukerne. Og det blir flere og flere brukere av langrennsløypene.
– Og det må skapes helårsarbeidsplasser, sier Enstad.
– Vi ligger «midt i landet», med vei og jernbane rett forbi - du skal kunne reise hit grønt. Med eventuelt investorer og gjennomføring av de totale utbyggingsplanene, så blir det nye heiser og bakker, og varme senger.
– I dag har vi ikke et godt nok variert tilbud på varme senger, ei heller nok senger for et større arrangement. Bjorli er en snøsikker destinasjon, vi har fortsatt et tørt innlandsklima, og tørr, fin og masse snø.
– Har Bjorli et større potensiale som skidestinasjon?
– Ja, absolutt. Det første vi må gjøre, er å utnytte volumet på det vi har i dag. Det er en uutnyttet bruk av kapasitet slik det er pr i dag. Anlegget må moderniseres, og det må skapes aktivitet annet enn bare å stå på ski, sier Enstad.
– Vi må bli det naturlige valget nord for Kvitfjell - vi skal inn på topp 10 listen.
– Bjorli må på kartet igjen over de mest attraktive anleggene - og da har vi en jobb å gjøre.
– Er det mye som skal på plass før vinteren, og i så fall hva er det dere forbereder mest av nå?
– Ny prisstruktur og omorganisering over til kun nettsalg av heiskort. Dette er det største og viktigste tiltaket i høst, som kunden legger merke til. Nytt servicebygg skal settes opp, og skiutleie og sportsbutikk flyttes hit. Personalrom, skipatrulje, møterom med mer skal bytte hus og det skal bygges om.
– Serveringsstedene skal flyttes om på og bygges og justeres. Det skal oppgraderes i barneområdet. Ny park/skileik-område - til en mer brukervennlig park. Det skal tynnes skog for frikjøring. Ny hjemmeside. Opp og gå mer i sosiale medier. Og enda litt til, forteller Enstad.
Marcus Barman forteller at hovedmålgruppen vil være familier, men samtidig vil det tilrettelegges slik at frikjørere får mye område å boltre seg på:
– Det er 1400 hytter på Bjorli med mange barn. Vi ønsker å lokke hele familien til bakken med gunstige pakketilbud på heiskort. Samtidig ønsker vi også at frikjørere tar turen, og det vil bli tilgjengeliggjort en del nye områder med den nye planlagte heisen på Bjorlitoppen, sier Barman.
– I tillegg er det ganske mange som bor i Møre og Romsdal, Trøndelag og Gudbrandsdalen, og Bjorli er et ganske snøsikkert sted.
Vi er ofte det skisenteret som åpner først i november og stenger sist i mai, forteller Barman.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.