Pudder i Polen

Zakopane, sør i Polen, er kanskje ikke verdenskjent for fjell og alpine vintermuligheter – men vi var gira på et alternativ til Alpene.

Sist oppdatert: 15. februar 2020 kl 21.35
Polen Zakopane ski
POLEN: Fin frikjøring i nokså eksotiske Zakopane. Foto: Kjetil Volent
Lesetid: 4 minutter

Det vi ikke visste var at det er polsk vinterferie i februar og at Zakopane er Polens (uoffisielle) vinter-hovedstad. Derfor var det veldig mange polske tilreisende familier, noe som lagde mye kø over alt...

Zakopane ligger omringet av små og store fjell, og det fins mange skianlegg noen minutter unna med taxi. Dessverre er det ofte veldig mye tåke, så det største anlegget (Kasprowy Wierch) er ofte stengt. Det hadde ikke snødd siden jul, så grunnlaget var forholdsvis dårlig. Men til vår store glede, begynte det å snø noen dager før vi kom! Dermed fikk vi fersk pudder - på dårlig underlag.

Dag 1:

Den første dagen var det så mye tåke og dårlig vær at Kasprowy Wierch (gondolen) ikke var åpen. Vi rådførte oss blant de lokale skiheltene som anbefalte Heranda. Dette anlegget skulle ha en svart løype, noe som lovet bra. Det viser seg at svart løype i Polen er det samme som blå løype i alle andre land. Ikke veldig utfordrende med andre ord. Det positive var at alle kjørte i bakken, så vi fikk 4 timer non-stop pudderkjøring for oss selv!

Dag 2:

Bluebird!!! Å yeah folks, tåka var borte, vinden hadde løyet, sol og blå himmel i alle retninger. Vi spiste tidlig frokost, heiv oss i en taxi opp til gondolen. Nå skulle vi opp å pumpe pudder på Kasprowy Wierch! Vi ble møtt av en endeløs kø. Etter mye om og men, fant vi ut at man kunne kjøpe ekspress-billett, slik at vi fikk en sikret time-slot. Hørtes ut som en god plan, men det viste seg at de som stod i den vanlige køen kom 45 minutter før oss likevel…

Uansett, de fleste skulle til topps for å nyte utsikten og de (lokale) som hadde med seg ski sto mest i preppa løyper. Det ga oss pudder-kåte nordmenn uante muligheter! Med 20 til 40 centimeter nysnø mer eller mindre over alt, fikk vi mange gode run! Det skal sant sies at det må en del traversering til for å komme til de gode stedene, men det betaler seg! Ønsker man å ta på feller er det enda flere muligheter.

Verdt å merke seg er at når man kjøper heiskort, betaler man for tur/ retur med gondolen og fri bruk av de to stolheisene på toppen. Dette koster rundt 300 kroner (og cirka 100 for ekspressbillett). Dessverre var kun den ene stolheisen åpen, slik at vi kun fikk kjørt vestsiden av fjellet. Kjøringa her er over tregrensa. Vi valgte å droppe returen på gondolen, og heller kjøre østsiden ned. Her er et område med utrolig fin og åpen skog, og opp mot en meter med ubesudlet pudder!

Dag 3:

Bluebird igjen!! Du trodde kanskje vi hadde lært fra dagen før, slik at vi kjøpte kort til gondolen på forhånd? Neida, vi gikk i samme felle, og var ikke på toppen før i 12-tida.

Det hadde fryst på litt og en god del av snøen var oppkjørt (av oss selv fra dagen før). Men det var ikke noen problem å finne god snø, så vi gjorde som i går; pumpa pudder i solskinn!

Dessverre ble ikke heisen på østsiden åpen denne dagen heller, men igjen ga det oss en veldig fin slutt på dagen, men knallbra kjøring i skogen som siste tur.

Vi hadde hørt at skianlegget lå i en nasjonalpark og at det i utgangspunktet ikke var lov å kjøre utenfor løypene. Det var tusenvis av spor utenfor løypene og veldig vanskelig å finne informasjon, så vi tenkte ikke så mye over det. Men den siste turen ble vi faktisk stoppet av en slags skogvokter som ville gi oss bot. Heldigvis slapp vi unna med skrekken. 

Oppsummering:

Alt i alt en morsom og billig tur. Vi var ganske heldig med været da det snødde mye før fjellet åpnet (Kasprowy Wierch). Det er få gode alternativer hvis fjellet er stengt (for de som ønsker litt utfordringer og ikke har med småunger). Derfor kan det være lurt å ha en back-up plan i et annet land, men mindre man benytter tiden på billig mat og drikke....

Happy skiing! 

PS! For de som ikke ønsker å fly, kan man ta toget. Ruten fra Trondheim går via Åre, Stockhom, København, Hamburg, Krakow og vipps så er man i Zakopane. Det tar «bare» litt over 50 timer.

Zakopane

Reisen: Det er lett å komme seg til Polen. De fleste selskaper flyr direkte til Krakow og det koster under tusenlappen tur/ retur. Så må man legge til noen kroner for å få med ski. Fra Krakow går det både buss og tog til Zakopane. Dette tar omtrent 2,5 timer og koster under hundre kroner per vei. Noen av oss valgte leiebil, det var greit, men man må regne med en del kø. 

Opphold: Hotell i Zakopane er billig. Vi endte opp på fem-stjernes spahotell og betalte 400 kroner per person per natt i dobbeltrom. Den inkluderte fri tilgang til basseng, jacuzzi og badstuer i forskjellige varianter.

Mat: Mat og drikke er også billig! Vi spiste kun på restauranter med lokal mat og høy score på Tripadvisor. Det kostet litt ekstra, men bruker man rundt 150,- på middag blir man både stappmett og lystig til sinns. 

Gjestfrihet: Her må man ikke forvente mye. Av en eller annen grunn virket de fleste i service-næringen veldig sure og lite villige til å yte service...

Publisert 15. februar 2020 kl 21.35
Sist oppdatert 15. februar 2020 kl 21.35

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen