Urner Haute Route mellom Andermatt og Engelberg er full av turer over vakre isbreer, nedkjøringer på urørte nordsider og overnattinger på idylliske fjellhytter. Vi fikk med oss alt – pluss kalde utedoer og en skremmende stor skredfare.
TIDLIG PÅ’N: Alpinstart dag 4 på vei opp mot Sustenhorn. Alle foto: Fredrik Schenholm
Lesetid: 7 minutter
Urner Haute Route
5 dager og 4 netter fra Realp/Andermatt til Engelberg. Dag 1: Fra Realp, 1000 høydemeter opp til Albert Heim Hütte 2542 moh. Dag 2: Albert Heim Hütte via Lochberg, nedover mot dammen Göscheneralpsee og inn i dalen opp til Chelenalphütte 2350 moh. 1300 høydemeter oppover og 1200 høydemeter nedover. Dag 3: En skikkelig tur opp til Sustenhorn 3503 moh, via Sustenlimi. Lang brekjøring; mer enn 1600 høydemtere nedover til Hotel Steingletscher, 1865 moh. Dag 4: Over Obertal mot Fünffingers.cken til Uratstock. Så ned til Chli Sustli og videre opp til Sustlihütte, 2257 moh. 1300 høydemeter oppover, og 900 meter nedover. Dag 5: Kun 700 meter oppover den siste dagen; til Grassen, 2946 moh, som ligger ved siden av Engelberg-toppen Titlis. Så kjempefin kjøring på 1800 meter ned til Engelberg, 1050 moh.
– Jeg tipper at sjansen for at vi kan få gjennomført turen er 70/30. Daniel Loutrel er fjellguide, og skal ta oss med på Urner Haute Route. Nå er han på telefon – og har dårlige nyheter. Vi skal fly nedover om to dager, og begynne på turen dagen derpå, men vinteren 2016/17 i Alpene har vært rar: Først kom det nesten ingen snø, før det plutselig begynte å lave ned i mars, samtidig som temperaturen gikk opp. Nå er det stor skredfare i området; fire på skalaen til fem. – Men det er bare å komme ned. Det snør og vi klarer alltid å finne på noe kult. Hvis været er dårlig og snøen ikke får satt seg, får vi kjøre heis i Andermatt. Det er også gøy! sier Daniel Loutrel. Skikjørernes Haute Route, pleier den å bli kalt; den fem dager lange turen mellom Andermatt og Engelberg, og det er ikke bare et markedsføringstriks. Turen er 12 mil lang, litt kortere og mer kompakt enn turen mellom Zermatt og Chamonix, men har omtrent like mange vertikale stigninger og nedkjøringer. – Ikke tråkk rundt med støvlene på når dere kommer inn i hytta. De skal av i vindfanget, sier Daniel Loutrel. – Og så tar dere på et par Crocs. Det er god hytteskikk.
Det er tre dager etter den kjipe telefonsamtalen, og vi er endelig på plass i Alpene. Skredfaren er skrudd ned til tre, og hittil har turen gått strålende. Vi er nettopp ferdige med dag én, opp fra Realp, et lite sted på rundt 1000 høydemeter, 13 minutter med tog vestover fra Andermatt. Hytta til Schweizer Alpen-Club, med navnet Albert-Heim Hütte, er av stein og ligger og balanserer på en fjellhylle, 2500 meter over havet. Av de fire hyttene langs Urner Haute Route har den høyest plassering. De eldste delene ble bygget i 1918, og standarden er enkel; den har to utedoer, der avløpet forsvinner rett ut i det fri under bygningen. Hytta mangler dusj, soverommene i andre etasje er spartanske og termometeret der inne viser 12 grader. Det er lavt under tak og lufta er fuktig, unntatt i det største rommet, der mat og drikke blir servert og der en peis står og dirrer. Utsikten fra de små vinduene mot høye granittspir, bidrar likevel til at det hele føles veldig fint. I morgen går turen nordover, mot 3074 meter høye Lochberg, via Winterlücke- passasjen.
Roman Felberger er sjef på Albert-Heim Hütte og serverer med hjelp av kokken og assistenten Denise Kathriner en god middag. Etterpå er det Freeride World Tour live fra Alaska og vi sitter i det ene hjørnet av det rommet, der det er internetdekning, og ser på Reine Barkered – i det blå lyset fra telefonen – som nesten blir tatt av et skred, midt i sitt renn. Vi og to briter er de eneste gjestene, og til tross for kulda sovner vi både fort og godt.
Dag to ringer alarmen klokka 04.50. Det er stjerneklart over utedoen. Vi spiser frokost; kaffe, te, yoghurt, müsli, brød ost og syltetøy og kvikner til. Daniel Loutrel lurer på hvordan snøen vil oppføre seg litt lenger opp i høyden. Turen til Lochberg er «bare» 700 høydemeter, men skal til tider være ganske bratt, over 30 grader, i dalen mellom Winterstock og Lochberg. Vi begynner å gå, sekkene er tunge, det er så vidt alle tingene man trenger for en femdagerstur får plass i en skredsekk på 35 liter. Stegjern, skarejern, feller, laken, solbriller, ekstra goggles og hansker, lue, isøks og så videre. Det er hardt å bære på alt selv, men også befriende, da alt du egentlig ikke trenger er sortert vekk. Mens vi begynner på turen oppover forteller Daniel Loutrel om noen av rennene vi ser, som kan kjøres, blant annet Winterstock-couloiren. Når vi er fremme ved passasjen ved Winterlücke er det bare en klatring igjen, med skiene på sekken og stegjern på føttene til vi er oppe på Lochberg. Den siste biten er skikkelig luftig, og ganske skremmende – her vil du absolutt ikke falle.
Fra toppen av Lochberg er det 1200 fallhøydemeter og rundt 30 graders helning ned mot dammen Göscheneralpsee. Snøen holder seg på plass, og vi sveiper nedover, med de store sveitsiske Alpene, med mektige topper som Dammastock og Sustenhorn rett i nærheten, og tenker at det det kanskje kan bli en episk tur likevel.
Urner Haute Route er ikke noe nytt påfunn. Lokalbefolkningen har brukt den i mange år, sommer som vinter. For skikjørere har den fått en opptur de siste årene, i takt med at utstyret for toppturer er blitt både lettere og mer robust, samtidig som den generelle trenden innenfor frikjøring har gått mot flere toppturer. I mars 2015 spilte Salomon Freeski TV inn en episode fra Urner Haute Route, en 14 minutter lang film som ga et lite ekko inn i frikjøringsverdenen og foret tanker som: Det der ser ut som skikkelig fin skikjøring, ingen marsjering på flate isbreer. Bare bratt og bra kjøring!
Å gjennomføre en flere dager lang tur mellom to skisteder i Alpene er også en slags garanti for urørt snø. En friere følese. Litt mindre bekvemt kanskje, men også mye tettere på naturen. Ja, Alpene har bra infrastruktur og du er ikke så isolert som du tror, hvis det skulle skje noe, men likevel: Det er en helt annen følelse å stå på toppen av 3503 høye Sustenhorn, midt i Urner, enn å gå opp de drøye 200 meterne som skiller toppheisene i Engelberg fra fjelltoppen Titlis på 3238 meter over havet. Skikjøringen fra de forskjellige startpunktene er også forskjellig. Fra Titlis kommer du ned til en av Sveits populære frikjøringssteder der mange andre skikjørere er like hypp på nysnø som deg. Fra toppen av Sustenhorn har du kanskje selskap av noen tynne skimo-sveitsere, noen joviale tyskere med truger, og kanskje en håndfull andre skiskjørere som ikke engang skal den samme veien ned som din gruppe.
Den fjerde dagen står vi – nettopp – på toppen av Sustenhorn, i tynn luft, ved det store korset. Det har vært ville, vanskelige og fantastiske turdager. På grunn av snøen kom vi oss aldri til Chelenalphütte den andre dagen, men tok en omvei via Gasthaus Göscheneralp, og videre til Bergseeschijen der vi kjørte under Hoch Horfellistock, ned mot Voralphütte, der vi overnattet. I dag har vi, etter turens andre alpinstart med hodelykter i mørket, gått nærmere 1400 høydemeter. Utsikten fra Sustenhorn er forførende, ryggen som Dammastock ligger på er mektig, og rett nord skimter baksiden av Engelbergs Titlis. Vi har også måtte innse at vi ikke kommer til å nå frem til Engelberg – planen var å bruke fire dager og tre netter på turen, og det skjemaet var for optimistisk. På grunn av snøen kunne vi ikke ta snarveien vi hadde planlagt, men den energiske fjellguiden vår depper ikke for det. – Men hei – kom ned igjen neste vinter, så tar vi turen på nytt. Salomon Freeski tok heller ikke turen på ordentlig. Hvis dere kommer tilbake neste år tipper jeg at sjansen til å få gjennomført hele turen vil være 30/70.
URNER HAUTE ROUTE Urner Haute Route er, i standardvarianten, en tur på fem dager, mellom Realp (Andermatt) og Engelberg i Sveits, der du bor på fjellhytter underveis. Når: Mars-april er best i forhold til snø og vær. Hvorfor: Gå opp sørsidene, kjør ned nordsidene. Vakker natur, bra skikjøring. Mitt i Urner-Alpene, sentralt i Sveits, mellom Andermatt og Engelberg. Hvordan: Å ta turen sammen med en guide anbefales; her er det mye bratt terreng, skredfare og breer som kan være vanskelige å håndtere på egen hånd. For hvem: Den som vil ta skituren til neste nivå, som ikke er redd for å bo ukomfortabelt, som liker storslått natur, fysiske utfordringer og skikkelig bra skikjøring i Alpene. Og mer: Frisk luft, brunfarge (husk solkrem) og minner for livet. Heis: Ta noen dager i Engelberg eller Andermatt etterpå, det er aldri så gøy å kjøre heis som etter en fem dager lang tur på egne bein. Starten og slutten på Urner Haute Route byr på noen av de beste offpist-stedene i de sveitsiske Alpene. Kart: Hvis du skal dekke hele turen i skala 1:25 000 trenger du to kart; Landeskarte der Schweiz nr 1231 Urseren (Dammastock-Realp-Andermatt) og nr 1211 Meiental (Tilis-Sustenpass-Wassen). Hvis du bare trenger oversikt kan du se hele turen i skala 1:50 000 på Skitourenkarte nr 255 Sustenpass (Gauli-Titlis-Andermatt), der også ski- og brettløyper er markert. Hvordan komme seg dit: Fly: Oslo–Zürich 2.20 t., Oslo–Milano 4.20 t. Tog: Zürich–Andermatt 2.20 T., Milano–Andermatt 3.40 . Bil: Zürich–Andermatt 1.40 t (107 km), Milano–Andermatt 2.40 (186 km9. Turistinformasjon: www.Andermatt.ch. www.engelberg.ch Fjellguider: www.andermatt-guides.ch,www.engelbergmountainguide.ch/en Hytter: Albert-Heimhütte - albertheimhuette.ch, Chelenalphütte - chelenalp.ch, Steinalp Lodge - sustenpass.ch, Sustlihütte - sustlihuette.ch
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.