/ Alpene

– Skal du leie bil i Alpene, er elbil enklest

Robert og Heidi Aaring har kjørt elbil til Alpene og mellom tre skianlegg. Konklusjonen er at det er uproblematisk å ta elbil på alpeferie.

Sist oppdatert: 22. februar 2021 kl 10.13
LADER: Robert Aaring lader elbil i skianlegget Champéry. Foto: Elias Lundh
LADER: Robert Aaring lader elbil i skianlegget Champéry. Foto: Elias Lundh
Lesetid: 2 minutter

Nå er kanskje ikke ferie i Alpene det første de fleste tenker på, men like før koronakrisen inntraff (faktisk så tett innpå at de havnet i karantene etterpå), reiste Robert Aaring og Heidi Aaring til Sveits for å kjøre ski i Engelberg, Andermatt og Champéry.

Hele reisen ble gjennomført i elbil, som Aaring er klar på var uproblematisk.

– Det er egentlig ganske enkelt. Nesten enklere å kjøre vanlig bil når du kjører fra skisted til skisted som har tilrettelagt. Vi endte opp med å ikke besøke en eneste ladestasjon på turen mellom skianleggene. Vi kjørte bare fra skianlegg til skianlegg, og bilen var ferdigladet. Parkeringsplassene tar inngangspenger for alle, så lader du gratis, sier Aaring.

Alpene elbil
PÅ TUR: Heidi Aaring og Robert Aaring. Foto: Elias Lundh

Bilen han kjørte har en rekkevidde på 484 kilometer, men den ble redusert til rett over 300 kilometer med skiboks og på autobahn. Aaring forteller at de ofte kjørte 200-250 kilometer mellom hver gang de ladet. Filmen nedenfor er også laget i samarbeid med Roberts daværende bilsponsor.

– Så ladet vi enten i skianlegget, eller plugget inn på hotellet. Med litt planlegging, hvis du skal leie bil i Alpene, er elbil enklest. Den blir på en måte bare en del av oppholdet.

Mellom Engelberg og Andermatt er det omtrent 77 kilometer. Med fulladet bil bør det altså være en distanse som er uproblematisk. Turen ble altså gjennomført rett før koronakrisen inntraff Europa. Aaring er nå tilbake i Norge, og opplevde de skumle skredforholdene i Nord-Trøndelag på nært hold før helga.

Robert Aaring
FRA FILMEN: Se hele filmen nedenfor. Foto: Elias Lundh

Filmen nedenfor heter The convenient truth, og handler ikke overraskende om turen, hvor han besøker skianlegg som forsøker å ha et bærekraftig avtrykk. Blant annet med Andermatt som har kuttet ut plastbestikk, plastflasker og produserer egen strøm fra vindmøller og vannkraft.

– Det er ingen grunn til at ikke flere skianlegg skal følge etter, sier Aaring.

Apropos elbiler. Da Polestar 2 ble lansert ble kundene lovet kjøring tur/retur Oslo-Hemsedal. Den ble kuttet til Norefjell. Hør også Fri Flyts podcast, hvor Aaring forteller om de upraktiske sidene med bil.

Filmen er forøvrig laget av Elias Lundh, og det er både Heldi og Robert Aaring som er med i filmen.

Se filmen fra Robert Aaring her:

Publisert 22. februar 2021 kl 10.13
Sist oppdatert 22. februar 2021 kl 10.13

Relaterte artikler

SEPTEMBER: Leo Kroitzsch fikk en tidlig forsmak på vinteren i Alpene. Foto: Vetle Fossan
På ski med «Boris»

Vetle fikk tidenes sesongstart

Rando i alpene

Vinter-rommet

gutt som hopper på ski i skog pg pudder
Sjeldent pudderføre i Alpene

En smak av gamle dager i Østerrike

OMSTRIDT: Det vakte sterke reaksjoner da det ble brukt gravemaskin på en krympende isbre i Sveits for å lage skiløype. Nå viser det seg at arrangøren har gravd utenfor det tillatte området. Foto: Sébastien Anex/ 20minutes.ch
Arrangør innrømmer feil

Gravde utenfor tillatt område

SORIA MORIA: Som eit lysande slott ligg Kröntenhütte unde store fjell. Turen opp til hytta er bratt, vi er framme først i kveldinga.
Hytte til hytte i Sveits

– Får DNT til å bleikne

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen