34 gode grunner til å kjøre 10.000 høydemeter i et skianlegg
Drit i kaffepause, drit i lunsj, drit i kalde tær og alt det der: Her er 34 gode (og mindre gode) grunner og triks for å kjøre 10 000 høydemeter i ditt lokale anlegg – på én dag.
10.000: Her finner du 34 gode grunner til hvorfor du skal kjøre 10.000 (!) høydemeter i ditt lokalanlegg. Foto: Vegard Breie
Lesetid: 9 minutter
1 Lojalitet. Det er mange deler av et prosjekt man kan være god på. Komme opp med ideen, planlegge, gjennomføre, fullføre, etterarbeid, gravøl.
Jeg skal gjerne si at akkurat denne ideen var det ikke jeg som kom med. Hvorfor kjøre 10 000 høydemeter på en dag i skiheis?
Vel, det startet fordi kamerat og skitestkollega Espen Rogne introduserte det som plan i februar 2020 (rett før pandemien). Jeg synes det var det dummeste jeg hadde hørt.
Men så tenkte jeg meg om.
2 Illojalitet. I første omgang sa jeg ja til å bli med, litt for å se kameraten min lide, litt for å støtte ham i prosjektet. Men så ble jeg nysgjerrig på hva som krevdes. Var det lett? Var det vanskelig?
Så kom pandemien. Og dette lille prosjektet ble en av mange ting som ikke lot seg gjennomføre. Men dessverre var kimen sådd. Så vinteren 2021 ringte jeg Espen (som ikke kunne komme seg fri fra jobb) og spurte om det var greit at jeg gjennomførte uten ham.
3 Nysgjerrighet, del 1. Hvor mye er 10 000 høydemeter egentlig? Kanskje jeg har kjørt det før på en dag uten å tenke over det? (Svar: Trolig ikke. Du kjører nok ikke 10 000 høydemeter på en dag uten å gå inn for det)
4 Alpene mot Norge. Har du en heis som løfter deg 1200 høydemeter, trenger du ganske få turer for å komme til 10k høydemeter. Men om du f.eks sokner til Wyller i Oslo, trenger du 34 turer, om du kun kjører Wyller. Så det er på ett vis mer utfordrende å gjøre det i ditt lokale anlegg.
5 Et forsvar for heis. Heis er ikke et mål i seg selv, men et middel for å ha det artig. Så når noen jeg prøvde å rekruttere til prosjektet trodde at jeg hadde tenkt å gå opp (lik disse randofolka som skal sette Everesting-rekord), måtte jeg nesten le, siden det var så langt fra noe jeg kunnet finne på å si ja til.
6 Nysgjerrighet, del 2: På jobb og fritid kjører jeg endel heis. Men ofte gir man seg etter en halv eller trekvart dag eller man tar en ganske god lunsj. Hva skjer om man bare ikke stopper? Og ikke tar pause? Er det en regnbue der i enden av traséen? Er det bare monotont?
7 Tidspress. Alle prosjekt med en viss grad av tidspress har sin egen logikk. Wyller har generøse åpningstider, så å rekke det på en dag der er ikke noe stress. Men hva om ditt lokale skisenter er Svarteberg (Ål), med sin argbratte t-krok og åpningstid fra 10-16? Da skal du få mørne og kjempe mot klokka.
8 Fordi 10 000 er et høvelig tall. Det går an å kjøre enormt mye mer høydemeter på en dag i Skimore Oslo/Wyller, siden de ofte har åpent 13 timer om dagen. Men etter 10 000, where do you go from there?
9 Velg en høvelig ski. Mitt motto for dagen var ‘normal is good enough’, fanget opp fra en tidligere hopplandslagstrener med tung finsk aksent. Kjør på det utstyret (sko og ski) du er kjent med. Om du er vant med å kjøre med sløve kanter, kjør på sløve kanter på 10k-dagen også. Siden jeg er skitestgeneral hadde jeg med en del ski i bilen, men valgte å ikke bytte underveis. Kjørte på Black Diamind Impulse 98, for de som er interessert. En ski uten overraskelser, ganske morsom, ikke så kvass.
10 Velg en høvelig dag, del 1. Det er mange ting som kan tvinge deg inn og hjem på en skidag. En av disse er kulde og kalde tær. Så jeg valgte å kjøre prosjektet en dag i mars med noe sol, da jeg skjønte at jeg ville kunne kjøre hele dagen uten å forfryse føttene eller ta pause.
11 Ta med litt ekstra: Hadde med ekstra goggles, votter og sokker i tilfelle noe ble vått eller kjeitt. Valgte å ikke bruke ressursene.
12 Bruk heisturen. Kaffe? Snickers? Sende melding hjem? Heisturen er din venn. Skal du kjøre 10 000 høydemeter på en dag, er den beste planen å ikke stoppe og ikke ta pause.
13 Nysgjerrighet, del 3. Nettopp der lå litt av motivasjonen. Mye av mine skidager er så vanepreget, og en av vanene er å gi seg i tide. Både for å spare kropp og sjel og unngå skader. Men hva skjer om man bare ikke går hjem, og ikke tar pauser? Kommer man til et annet sted? Eller bare til en dypere sirkel i helvete?
14 Velg et prosjekt innenfor noe du kan. Jeg kjører ganske ofte lange dager i heis ifm skitesten her i magasinet. Men da går det vekk endel tid å bytte ski, skrive ned observasjoner, skru på bindinger og svare på spørsmål fra randoms i heisen. Og i skitesten gjelder det å kjøre så mye du kan når du er ute, men med ganske lik intensitet gjennom dagen, slik at skiene du kjører før og etter lunsj får samme grunnlag. Så jeg satset på å gjennomføre min 10 000-meter etter at skitesten var godt i gang for sesongen.
15 Velg en høvelig dag, del 2. Dårlig sikt er drepen for skiglede + du bruker mye ekstra krefter. Her traff jeg. Sol er najs.
16 Velg en dag uten mye vind. Her traff jeg ... middels. Lokalt i Wyller kan det ofte bli motvind i øvre halvdel. Tidvis på starten av dagen kunne jeg stå oppreist i det første henget og føle at farten ikke økte.
17 Velg en dag uten kø. Sier seg selv. Du kan bruke tid på ski og i heis – ikke i kø. Både fordi du sparer tid og fordi du slipper å vurdere å snike.
18 Drit i dårlig research. Jeg kom kl 0950 en onsdag, klar for gønne på i kordfløyel uten kø. Men ... Akkurat denne dagen hadde 1) Skimore Oslo ikke preppa alle traseer, så noen hadde igjenfrosne spor fra daegn før og 2) det hadde vært morgenkjøring 07-10, noe som var fast hver onsdag men som jeg komplett hadde glemt.
19 Drit i å finjustere oppsettet underveis. Enkelte skikjørere jeg kjenner elsker å fikle med støvlene både i heiskøen og på toppen på hver tur. Sånt noe tar minutter fra hver tur, noe du ikke har tid til.
20 Ta en testtur i forkant og ta tiden per høydemeter inkl heis. Jeg visste at jeg ganske lett kunne klare 5-6 turer i timen i Wyller om jeg kjørte nonstop. Wyller Express er 295 høydemeter, så på skjemaet lå jeg altså an til cirka 1500-1800 høydemeter i timen.
21 Ikke gjør kjøringa for kjedelig. Med noe motvind i starten og endel middels vanskelig traseer, kunne jeg lett kjøre utrolig kjedelig fra topp til bunn. Men... da har du ingen motivasjon til å sette deg på heisen for 21. gang. Så du må finne deg noen hopp og noen heng og gi litt gass.
22 Spar krefter i overganger og ved stoppsvinger. Ting som tar uforholdsmessig mye krefter når du kjører heis: Tryn, kompresjoner du ikke timer godt og harde stoppsvinger. Så hold deg på beina og kjør billig i kompresjonen etter målhenget og bare skrens easy inn mot heisen.
23 Velg gjerne et anlegg med god mat. For deg som ikke har et lokalt anlegg, men føler du kan velge fritt, kan jeg anbefale Wyller. Banh mi-en (kyllingbaguetten) du får der er kvalitet. Fikk en kompis som kom innom fra langrennstur til å kjøpe den, og spiste den på heisen. Ps. Når de spør om du vil ha chili på, si ja.
24 Se på det som hyllest til Ådne Søndrål, skøytesprinteren som i sin tid prøvde å gå 10 000 meter ved å vekselvis sprinte en runde (= kjøre ski) og stå og skli passivt en runde (= kjøre heis).
25 Ja, det blir noe kjedelig. Ja, det var kjedelig der rundt tur 20, når du kanskje innser at det trolig kommer til å gå, men at det fortsatt er langt igjen.
26 Vær åpen for selskap underveis. Uten Espen hadde jeg tenkt å gå på dette aleine, uten venner, og jeg valgte bevisst bort podcast og musikk på heisturene. Her skulle det slites, her skulle kjedsomheten med kjedsomhet fordrives. Men så dukket verdens triveligste fotograf Thomas Kleiven opp av tilfeldighet og holdt meg selskap i 18-20 runder. Takk til deg Thomas, mulig jeg hadde blitt innlagt om du ikke kom.
27 Lag interne delmål. Delmål kan seff være antall turer eller høydemeter – men ha noen mål med kjøringa også. For min del prøvde jeg i løpet av dagen å få til fem ulike grabs på straight air på en sidehit før siste henget.
28 Ha et system for å telle. Her valgte jeg vekk sportsklokke (i tråd med både ‘normal is good enough’ og konseptet om å utforske kjedsomheten). Det var en miss.
29 Variasjon. Mange skidager glir sammen i minnet siden de ofte er så like. Vil du kjøre en dag i ditt anlegg, men gjøre noe ekstra, så dagen kanskje brenner seg fast? Prøv 10 000-meteren.
30 Ingen kommer til å klappe for deg når du ferdig, heller ikke deg selv. Det er jo en slags prestasjon, men en ganske middels en. Gleden ligger jo i å holde på.
31 Ta noen ekstra turer. Bare for å bevise for deg selv at det går, og litt i tilfelle du har telt feil eller antall oppgitte høydemeter ikke er helt presist.
32 Det er en pris å betale. Det er alltid det. For meg gikk det greit med lår og føtter, men var litt stiv i nakken et par-tre dager etterpå. Litt som om når man tar et skikkelig hardt fall. (I dette tilfellet skylder jeg på sporene fra dagen før). Så det koster litt med 10 000, og du får avdekket på hvilke felt du ikke er godt nok rustet som skikjører.
33 Ville jeg gjort det igjen? Ja, men kanskje på et sted med bregrenset åpningstid (det vil si mer ytre motivasjon – kamp mot klokka). I Wyller tok det 5timer 40 min.
34 Om du lurer å på prøve: Hvorfor ikke? Det er bare å ikke dra hjem. Bare gå på heisen igjen. Og si ja til chili.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.