FØRER: Jérémie Heitz har blitt tindevegleder, men han har absolutt ikke gitt opp skikjøring fra store fjell i kjempefart. Nå skal han tilbake til Himalaya. Her er han på vei opp på Matterhorn. Foto: Jonathan Griffith
Lesetid: 7 minutter
– For å kvalifisere måtte jeg lage ei liste over nedkjøringer jeg har gjort. Hehe.
En liten (170 cm) sveitser tar en slurk av ølglasset finansiert av hovedsponsoren sin, ikke et øl- eller sukkerdrikkmerke, gliser bredt og forteller om La Liste 3.
Altså det som ble en slags papiroppfølger til filmene La Liste 1 og 2. Sjelden har vi som liker å se hissig skikjøring på film sett noe råere enn La Liste 1 og 2. I enern fra 2016 kjører Jérémie Heitz ned et knippe styggbratte fjell i Alpene på måter ingen hadde sett før. I det som tradisjonelt har vært ekstremkjøring med korte hoppsvinger på hardt føre satte han på enorm hastighet, kjørte på dyp og myk vintersnø og ble en pionér i kunsten å kjøre store, bratte og farlige linjer i kjempefart.
I toeren fra 2021 - La liste; Everything or Nothing - gjør han det samme på 6000 meter høye fjell i Himalaya. Og prøver det samme i tilsvarende høyde i Peru, men opplever i stedet rassbeillføre (Vågå-dialekt for (knall)hardt føre, journ anm.) og en fotograf som nesten slår seg i hjel. Som om ikke den første filmen var dramatisk nok, liksom.
VERDENS RASKESTE: Ikke mange frikjørere klarer å kjøre krevende linjer like fort som Jérémie Heitz. Foto: Mason Mashon
KOMPISER: Jérémie og Sam Anthamatten på vei til topps på nok ei stor og bratt linje i Himalaya. Bildet er fra filmen La Liste 2 - Everything or Nothing. Foto: Jeremy Bernard
HJEMMEBANE: Her kjører det vesle fartsfantomet på 170 centimeter pudder hjemme i Les Marecottes i Sveits. Foto: Dom Daher
Men hva er La Liste 3?
– Etter Everything or Nothing var tiden moden for en pause. Jeg søkte på fjellguideutdanning i Sveits, og måtte lage ei liste over ting jeg har gjort i fjellet - hehe - i søknaden. Jeg trente klatring som pokker, kom inn, og fullførte fjellguide-utdanningen i vår. Det var kult.
– Trente klatring ja, du hadde kanskje kontroll på skikjøringa som måtte til for å komme inn?
– Ja, jeg kjørte ekstra sakte på opptaket, så det gikk greit.
– Skal du legge opp som skiproff og bli fjellguide nå da?
– Nei, søren heller! Nå bærer det tilbake til Himalaya for å kjøre fort fra nye 6000-metere.
På vegne av alle oss som foretrekker å se andre kjøre fort på ski i farlig terreng enn å gjøre det sjøl er det en temmelig fet nyhet.
– Jeg er egentlig ikke så opptatt av høyden på fjellene. Nesten motsatt egentlig, for jeg trenger ofte mer tid enn andre på akklimatiseringen, og vil gjerne unngå de største høydene. Det viktige er at selve skilinjene er store og kan kjøres ordentlig. Det må gå fort, sier Heitz.
PUDDERTUR I CANADA: Jérémie Heitz pumper pudder i Canada. Foto: Mason Mashon
HIMALAYA: Nok ei linje kjøres i stor fart på god snø i Himalaya. Foto: Jeremy Bernard
FOTOSVING: Jérémie Heitz kjører i Grand Chavalard i Valais i Sveits. Foto: Mika Merikanto
190 centimeter
På oppdrag for sponsoren er den vesle, sveitsiske fartsmaskina på plass i baren på det svenske og legendariske hotellet Skier´s Lodge i Engelberg.
Skisesongen er ikke helt i gang ennå, men Jérémie er klar. Sittende på en barkrakk blir han utsatt for følgende revolverintervju av Fri Flyts lett nervøse utsendte (som må stå):
– Hvor lange ski kjører du på?
– 190. Kanskje 185 hvis det jeg må ned ei sykt trang renne.
De som har lest denne artikkelen skikkelig klarer nå å regne ut forskjellen mellom Jérémies kroppslengde og skiene hans, og dermed tolke både det ene og andre ut fra det.
– Hva med støvler? Hva slags skisko-spons har du?
– Ingen spons, det har jeg aldri hatt. Jeg må bruke de skistøvlene jeg selv vil - riktig skisko er sykt viktig. Heldigvis er det sånn at jeg stort sett får tilsendt det jeg vil når jeg ringer og spør. I La Liste 1 bruker jeg Salomon Ghost. Det er en helt vanlig kjørestøvel med bare to spenner, som funka veldig bra. Alle linjene i den filmen gikk jeg opp med Look P18-binding og CAST-systemet.
– Det må ha vært et jækla slit?
– Absolutt! Men på den tiden fantes det ingen reelle alternativer når det skulle kjøres fort.
– Hva med i oppfølgeren?
– I Everything or Nothing kjører jeg med Lange XT 130, med gåfunksjon og tech-inserts. Men da Lange byttet plasttype i den skoa, og den skiftet fra grønn til blå farge, skar det seg. Den ble sikkert lettere, men dårlig å kjøre med.
– Okei. Men nå har du jo Dynafit-sko på beina?
– Ja, jeg fikk et par Hoji Free som funker fint. Låsesystemet som Eric Hjorleifson har designet er skikkelig bra. Men skoa er ute av produksjon, og det er ganske fortvilt. Heldigvis har jeg fått tak i en del ekstra par som ligger i garasjen. Hoji (Eric Hjorleifson, journ. anm.) og jeg er i gang med å designe en ny støvel nå, og det er skikkelig kult.
– Ojsann, det er spennende! Kan du avsløre mer?
– Ikke så mye egentlig, men vi skal lage en helvetes bra kjørestøvel med Hoji Lock, altså Hoji sitt system for å bytte mellom gå- og kjøremodus. Det blir nok ganske bra altså!
I etterkant av dette intervjuet fikk Fri Flyt bekrefta støvelplanene fra Dynafit, men det er i skrivende stund ikke klart når denne skoa, som tydeligvis er godkjent av en mildt sagt kresen fyr, blir å få kjøpt.
ALPENE: Det går mildt sagt unna med Jérémie Heitz i Alpenes største fjell i den første La Liste-filmen. Foto: Tero Repo
MICA HELI: Det går ikke bare i topptur for Heitz. Her er han på helikopterbasert brattkjøring i verdens beste snø i Mica i Canada. Foto: Mason Mashon
LA LISTE: Fra filmen La Liste, hvor kjøringa til Jérémie Heitz satte en helt ny standard for hva som kan gjøres med ski på beina i bratt snø. Foto: Tero Repo
Om Candide
– Så over til noe litt annet viktig, nemlig jibbing. Hva er det råeste jibbetrikset du kan?
På dette tidspunktet i barkrakkintervjuet på Skier´s Lodge begynner først Jérémie å le ganske høyt, før han tar en ekstra lang slurk av glasset. Han harker litt før han avslører svaret på dette sentrale spørsmålet - og ikke minst når han landa trikset:
– Dobbel backflip. Jeg gjorde det sammen med Candide Thovex i fjor.
– Kult. Det er kanskje ikke så mange 34 år gamle tindevegledere som gjør dobbel backflip i selskap med verdenshistoriens beste frikjører, så det må du fortelle mer om.
– Det er greit, men først: Jeg er ikke enig i premisset for spørsmålet ditt. Ja, Candide er helt hinsides god, men tidenes beste frikjører er bestefaren min.
– Ok - jeg tør ikke krangle på det.
– Lurt! Jeg besøkte Candide hjemme i La Clusaz i fjor, og vi herja rundt i frikjøringsområdet Balme. Candide er jo voksen, nygift og i ferd med å bli pappa, men han er minst like gira på skikjøring nå som før. I Balme er det hits overalt, og da han pekte ut et hopp og erklærte at her skulle det sendes dobbel backflip hadde jeg liksom ikke noe valg. Heldigvis gikk det bra!
Drømmedag på Stetinden
Revolverintervjuet nærmer seg slutten i takt med at svenskene som driver hotellet i Engelberg legger opp til økt utagering rundt oss. Dermed blir det bare anledning til ett viktig spørsmål til, før mannen med den litt malplasserte sponsorcapsen med okser på må få slippe unna.
– Det står i kontrakten at jeg er nødt til å ha på capsen på arrangementer som dette, og da gjelder det å ikke tulle den bort. Det er liksom ikke meningen at andre enn vi som får disse hodeplaggene gratis skal ha de på seg.
– Skjønner. Vi føler med deg. Så siste spørsmål: Har du vært i Norge?
– Jada, men ikke på ski. Kjæresten min og jeg var på roadtrip i fjor sommer. Vi kjørte opp gjennom Finland og ned gjennom Norge. Vi var på Stetinden, og det var sykt fint. Jeg gikk opp alene om kvelden og fløy speedrider ned, og dagen etter klatret kjæresten min og jeg opp på vanlig måte. Herlighet for et nydelig område!
– Du må kanskje komme tilbake om vinteren?
– Jada, men først må jeg tilbake til større fjell i Himalaya og kjøre fort.
Jérémie Heitz (34)
Fra Les Marecottes i Sveits
Kjent fra filmene La Liste 1 og La Liste 2: Everything or Nothing, men har også kjørt fort på ski i en drøss andre filmer
Har kjørt fire sesonger i Freeride World Tour, og blitt nummer 2 og 3 sammenlagt
Er utdannet tindevegleder, som er en beskyttet tittel i Alpene
Vis mer
Hva synes du om denne saken?
Denne saken er skrevet av
Tore Meirik
Journalist
Tore Meirik er journalist, utstyrstester og (mye) mer på tur enn de fleste – med ski, klatretau og elvekajakk. Han er sentral i Fri Flyt når det gjelder alt fra skitesting til dekning av snøskred og reisereportasjer fra inn- og utland. Med bosted i Oppdal er skisenteret og Sunndalsfjella hans hjemmebane.
Har du et tips Tore kan være interessert i? Send han en e-post:
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.