/ Folk

Verdens beste frikjører

Visste du at verdens beste frikjører deltok i forrige OL i slopestyle?

Sist oppdatert: 22. februar 2019 kl 21.44
MANNEN MED LEDERTRØYA: Italienske Markus Eder er for øyeblikket verdens beste frikjører. Foto: RedBull
MANNEN MED LEDERTRØYA: Italienske Markus Eder er for øyeblikket verdens beste frikjører. Foto: RedBull
Lesetid: 4 minutter

Vi har slått av en prat med den trivelige italieneren som leder Freeride World Tour sammenlagt, etter seier i årets første konkurranse i Japan, og andreplass i kanadiske Kicking Horse. Sist sesong ble Eder nummer to sammenlagt, etter å ha gjort noe så uvanlig som en butter 360 på selveste Bec de Rosses i Verbier. Denne sesongens satser han på enda bedre resultat.

– Hvordan føles det å lede sammenlagt?

– Ikke dårlig! Jeg føler ikke noe press egentlig, det var mer i fjor, selv om det ikke gikk like bra da. Jeg har et ganske avslappa forhold til det hele, men så vet jeg også hvor fort det kan snu, et kræsj er nok til at den gule trøya ryker. Derfor setter jeg ikke så stort press på meg selv.

Les om hvordan FWTs eneste norske deltager ser på lørdagens konkurranse i Fieberbrunn!

– Hva er planen for lørdag?

– Vel, i fjor prøvde jeg å velge linjer ut fra hva som ga mest poeng. I år satser jeg heller på å velge den linja jeg uansett ville kjørt – altså det som ser mest moro ut. I år tenker jeg ikke på poeng, men heller fokusere på å finne den morsomste linja. Og det har fungert bra så langt! Forholdene var veldig dårlig på torsdag, ekstremt variert; vindherja noen steder, ødelagt av sola andre steder, og rester av skred her og der. Det var alt du ikke vil ha. Men nå har det kommet ny og tung snø, og hele face´n har blitt jevna ut litt. Jeg tror det kan bli temmelig bra!

– Hva er målet ditt denne sesongen?

– Jeg må nok vinne sammenlagt for å være fornøyd. Det var ekstremt gøy å bli nummer to sist sesong, må prøve å slå det i år. Det var helt utrolig å lykkes med linja på Bec de Rosses i fjor, som var første gang jeg kjørte der. Det var et av karrierens høydepunkt, uten tvil.

– Hvordan føltes det å lande butter 360´en?

– Helt sinnssykt. Jeg har god kontroll på butters og gjør det mye, men i sånt terreng vet man jo aldri, det er gambling. Jeg hylte av glede da jeg kjørte mot mållinja etter å ha fått det til! Da var jeg superstoka, og nå er det bare å steppe opp!

– Hva tenker du på når du velger linje?

– Først og fremst ser jeg etter noe ingen andre tenker på, det er viktigere enn å finne bra steder for triks. På lørdag har jeg planer om en klippe jeg aldri har sett noen kjøre før, så det blir spennende. Men det er alltid vanskelig med elementer ingen har kjørt før, du veit jo ikke om det kommer til å funke. Men jeg er ganske stoka på planen for lørdag, håper det går bra!

– Du var på det italienske OL-laget i slopestyle i vinter-OL i Pyeongchang i 2018. Hvordan er slopestyleformen?

– OL var min siste slopestylekonkurranse. Det er jo helt sjukt hvordan nivået har eksplodert de siste fem årene.  Jeg kunne kanskje blitt nummer 150 nå. Er du 16 år og ikke lander en trippelcork i dag, da er det kjørt virker det som. Jeg kjører masse park, mye rails, og jeg vil holde koken, og fikk gjort noen bra triks forrige uke, men det er det liksom.

PARKROTTE: Markus Eder har vært blant verdens beste parkkjørere - og han holder fortsatt koken. Foto: RedBull
PARKROTTE: Markus Eder har vært blant verdens beste parkkjørere - og han holder fortsatt koken. Foto: RedBull

– Hvor vanskelige triks er det realistisk å få se i en FWT-konkurranse?

– Dobbelcork er mulig i en frikjøringskonkurranse, men i dette formatet, hvor vi bare får ett og fire av fem konkurranser teller i sammendraget, er det lite sannsynlig at noen vil ta så stor risiko. Men det er spots hvor det er mulig, ingen tvil om det

– Hva med Tanner, som mener tiden er inne for å begynne å kjøre mer switch i FWT?

– Klart det! I Kicking Horse hadde jeg to options, hvor den andre – altså den jeg endte med å ikke kjøre – ville involvert en del baklengs kjøring.

– Apropos Kicking Horse – den 360´en du gjorde der. Var det planlagt at den skulle bli så svær?

– Jada. Jeg skulle vært litt lenger til venstre, men jeg visste at jo større jeg gikk, jo bedre landing ville jeg få.

KOMPLETT: Markus Eder behersker det meste. Foto: RedBull
KOMPLETT: Markus Eder behersker det meste. Foto: RedBull

Sammenlagtleder Markus Eder har startnummer to i lørdagens konkurranse i Fieberbrunn.

Publisert 22. februar 2019 kl 21.44
Sist oppdatert 22. februar 2019 kl 21.44

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen