Tonje Kvivik sykler 1675 kilometer gjennom Europa, helt alene. En del uforutsette utfordringer har oppstått, likevel er hun optimistisk når siste halvdel gjenstår.
LANGT: Tonje skal sykle over 1600 km på 10 dager. Foto. Privat.
Lesetid: 5 minutter
Hun har mistet ferger, tatt omveier, nesten blitt løpt ned av rådyrlignende skapninger, havnet midt i en åker, gått tom for strøm i giret, overnattet hos nysgjerrige og skeptiske Airbnb-verter og så vidt rukket innom en lokal pizzasjappe, da absolutt alt annet i mils omkrets var søndagsstengt.
Men hun har også lært hvordan kroppen takler å sitte timevis på sykkelsetet, hvordan hun kan pushe seg selv hele tiden og hvor mye motivasjon som finnes inni eget hodet.
– Hver gang jeg møter noen, er det de samme spørsmålene som stilles.
Tonje Kvivik (28) refererer til samtalene hun har hatt med folk underveis. De går som oftest sånn her:
– Hvor kommer du fra?
– Norge
– Hvor skal du?
– Frankrike.
– Oj.
Og denne responsen er nokså forståelig. Tonje sykler nemlig mellom 150 og 200 kilometer om dagen for å rekke frem til Arc'teryx Academy i Chamonix. Hun har omtrent tolv timer aktiv sykling i døgnet og slik skal hun holde på i ti dager.
Og ja, du leste riktig. Arc'teryx. Tonje har gått fra The North Face spons til Arc'teryx spons.
– Vi kom til et tidspunkt hvor det føltes riktig å utforske nye ting. Som gruppe har vi gjort, og fått til så utrolig mye. Det er derfor veldig spennende å se hva vi kan få til nå, også som enkeltpersoner, ikke som en tre for en pakkedeal.
– Dere er fortsatt sammen?
– Vi har ikke slått opp. Det blir nok aldri noen breakup.
Tonje Kvivik (27) bor i Canada og lever livet som skiproff. Nylig var hun i Norge for å lage film i norske fjell. Fri Flyt var med kristiansandjenta på innspilling.
For tiden befinner Tonje seg midt i Tyskland. Akkurat i det området der det er mest vanlig å cruise med fire hjul i 140 km/t – på en firefelts autobahn. Tonje har halvparten så mange hjul, og en gjennomsnittsfart på 18 km/t gjennom Europa.
Det høres ut som om hun har planlagt dette i lang tid. Men da må vi tro om igjen. Hun kom på ideen for kun to uker siden. Hun visste at hun ville sykle mye i sommer. Likevel var det overraskende overfor henne selv at hun syntes dette var en god ide. Deretter var det enda mer overraskende – også for henne selv, da hun faktisk gikk ombord på danskebåten i hjembyen Kristiansand – med blikket rettet mot Chamonix.
Tonje har heller ingen satelittdrevet GPS. Hun har plottet inn Hirtshals-Chamonix på Google Maps. Det interessante er at når man gjør dette så kommer det opp flere oransje varseltrekanter. Disse trekantene signaliserer farlige elementer langs veien.
Noen eksempler på det som kommer opp er at denne ruten inkluderer en fergeovergang, private veier og krysser flere landegrenser. Som en liten notifikasjon helt nederst står det i tillegg at man må være forsiktig, fordi veibeskrivelser for sykkel kanskje ikke alltid gjenspeiler virkelige forhold.
Dette har Tonje erfart.
MAPS: Sett på avstand er det en nokså rett linje fra danskebåten til Chamonix. Realiteten er nok litt annerleders. Foto: Skjermbilde GoogleMaps..
ADVARSEL: Ikke bare bare å komme seg gjennom GoogleMaps sine utfordringer. Foto: Skjermbilde GoogleMaps.
– Til andre som vil gjøre det samme, så vil jeg kanskje anbefale å studere rutevalget litt nøyere enn det jeg har gjort.
– Har det blitt noen bomveier?
– Hehe, ja. Jeg innså blant annet alt for sent at det ikke går noen ferge klokka ett på natta. Da tok Google Maps meg gjennom en gigantisk åker, som absolutt ikke var ment for sykkel.
– Noen andre kjipe ting som har skjedd underveis?
– Jeg gikk tom for strøm i giret nokså tidlig. Dette var kanskje noe jeg burde forutsett, men det gjorde jeg ikke. Det ble derfor et par timer med kun ett gir. Her lærte jeg viktigheten av å kunne gire, for å si det sånn.
– Hvordan løste det seg, da?
– Jeg kjøpte meg en pizza, festet den bakpå sykkelen og håpte den ikke skulle falle av. Deretter syklet jeg uten giring til nattens Airbnb, spiste pizzaen og ladet opp girsystem og eget system over natten.
Til tross for noen vanskeligheter har det meste gått overraskende greit synes Tonje. Hun har nå syklet godt over halvparten av den estimerte distansen på 1675 km.
– Hvordan har motivasjonen vært underveis?
– Den har vært god! Jeg tror den har vært såpass god fordi jeg selv synes at dette er ekstremt crazy. Det er nesten morsomt at jeg gjør det her. Litt urealistisk på en måte. Det er derfor enda mer spennende å begi seg ut på det.
– Hvordan takler kroppen denne belastningen over så mange dager?
– Faktisk veldig bra. Men det skal sies at jeg har skrudd av hodet en del, det har jeg. Ved at jeg skrur av hodet kommer jeg inn i flytsonen. Den samme flytsonen jeg kommer inn i når jeg gjør skole, jobb og kjører på ski. Det er nok bra at jeg har denne egenskapen, mens jeg tråkker meg gjennom folketomme landeveier.
– Ikke sliten i det hele tatt?
– Med en gang jeg slutter å sykle merker jeg at kroppen er veldig sliten. Det hele handler om å finne en balanse der jeg pusher meg selv nok, men ikke for mye.
Kristiansand-Chamonix er nokså utfordrende i seg selv. I tillegg sykler Tonje helt alene.
– Det har vært noen skumle situasjoner, det har det.
– Hva slags?
– For eksempel en nedlagt militærbase midt i Tysklands ødemark. Der var det ikke særlig hyggelig å være alene. Da var jeg ganske redd faktisk.
Nå gjenstår resten av Tyskland og hele Sveits, før Tonje kan krysse grensen til Frankrike og rulle videre mot Chamonix.
– Nå får jo mange vite om at jeg gjør dette her. Nå må jeg nesten klare det, haha!
– Det er god trening for vinteren det her?
– Jeg håper å være godt opptrent mot neste sesong, ja!
Tonje Kvivik vant pris for årets frikjører under «skifilmenes Oscar», iF3 Festival.
Hva synes du om denne saken?
Denne saken er skrevet av
Gjendine Eidslott
Journalist
Gjendine Eidslott har jobbet som journalist i Fri Flyt siden 2022. Hun har vært oppsiktsvekkende mange døgn blant spisse topper – både med og uten ski på bena. Gjendine er også interessert i klatring, sykling og andre former for friluftsliv. Har du en sak du tror Gjendine kan være interessert i? Send henne gjerne en e-post:
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.