Når Tonje Kvivik er på skitur har hun stort sett med seg to par frikjøringski på hver side av snøscooteren – et par med alpinbindinger, og et par med kjøreorienterte toppturbindinger.
FRA CANADA: Tonje Kvivik forteller at hun alltid har med seg to par ski på fjellet. Foto: Privat
Lesetid: 3 minutter
Etter flere sesonger i Canada, er det lite som minner om norsk skikjøring igjen i skifilmstjerne Tonje Kvivik. Ifølge hun selv brukes stort sett snøscooter for å komme seg til topps – hvor hun har med seg et par ski på hver side av snøscooteren.
– Jeg har begynt å bli litt i diva når jeg er på fjellet, sier Tonje Kvivik fra Kristiansand til Fri Flyt.
Og særlig det siste året har mildt sagt vært spektakulært for Kvivik. For omlag tre år siden flyttet hun til Canada og ble med i skifilmgjengen The Blondes. Derfra har pilene bare pekt en vei, og i år ble det altså toppet med eget segment i Matchsticks Productions-filmen «Huck Yeah!».
Men i fjellet hevder hun altså at «diva»-taktene kommer frem.
– Fordi jeg tar med meg to par ski. En på hver side av snøscooteren som regel for å være helt sikker.
Ifølge Kvivik bruker hun alltid Bent Chetler med 120mm midtbredde i 184cm lengde. Der velger hun enten å bruke med Shift-binding, hvis de skal gå fra der de har kjørt scooter, eller en med vanlig alpinbinding.
For etter flere år som canadier, er det stort sett motorisert ferdsel som tar Kvivik og vennene til fjells.
– Nå som vi filmer med MSP er det mest snøscooter. Det gjør det utrolig mye enklere å komme til soner enn det hadde gjort hvis vi skulle gjort det på beina. Så det er egentlig mest snøscooter. Hvis ikke er det er så mye bakke- og alpinanlegg som overhodet mulig.
– I fjor var jeg i skianlegg kanskje 10 dager, og i backcountry alle andre dager.
– Da er det snøscooter? Eller går du mye topptur?
– Vi gikk topptur også, men vi bruker som regel snøscooter som framkomstmiddel til soner til der vi vil stå på ski. Så går vi derfra.
– Heliskiing da? Har det blitt noe av det?
– Vi var faktisk på heliskiing i fjor, omtrent 6-7 timer nord fra Whistler. Det var veldig kult, og en helt annen opplevelse. Snøscooter blir jo kalt for fattigmanns heliskiing.
– Snøscooter i Norge er jo heftig debattert og lite brukt. Hvordan holdning har dere til det i Canada?
– Når jeg forteller de om snøscooter-politikken i Norge, så blir de helt forbauset. De kunne aldri tenkt seg å slutte med dette. De har helt motsatt syn enn det vi har Norge. Det er utrolig populært. Du ser snøscootere hver eneste dag.
– Men blir det ikke fryktelig bråkete?
– Det er absolutt en ting som faktisk også folk i Canada. Det er kjipt at det alltid er bråkete når du er ute i fjellet. Det kommer litt an på hvor du går. Spesielt her kan det være mange på parkeringsplassen, men i fjellene er det ingen. Det er ikke så bråkete, med mindre du går i typiske snøscooter-soner.
Kvivik kan du altså se i den nye filmen «Huck Yeah». Resten av praten av med Kvivk hører du også i Fri Flyts podcast nedenfor:
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.