Øystein Aasheim etter tre fall i FWQ: – For lite frikjøring
Øystein Aasheim har vært fem uker i Alpene for å kjøre Freeride World Qualifier. Det endte dessverre med tre fall og en 14. plass. – På ingen måte bortkastet, sier Aasheim.
FALT: Øystein Aasheim var svært uheldig på Alpe-turen, og falt i tre av fire konkurranser. Foto: Christian Nerdrum
Lesetid: 5 minutter
For litt over fem uker siden reiste Øystein Aasheim (Tessand IL, klubben han kjører for red.anm) fra Vågå til Lenzerheide i Sveits for å kjøre 3- og 4-stjernersrenn i Freeride World Qualifier.
Men konkurransene gikk uvanlig dårlig for den hardtsatsende frikjøreren.
– Men jeg føler egentlig jeg har fått bra med svar for skikjøringen sin del. Jeg fikk kun kjørt ski tre dager i uka i januar og februar, og har funnet ut at det ikke funker hvis du skal satse i konkurranser, sier Aasheim.
Natt til lørdag kom han hjem fra det fem uker lange oppholdet i utlandet, og er nå i karantene hjemme.
Aasheim fikk med seg fire renn på oppholdet. To 4* renn i Engadin, som begge endte med fall. I tillegg til et 3* og 4* renn i Nendaz, hvor han falt i førstnevnte. Det siste rennet oppsummerer han selv på følgende måte:
– Jeg falt ikke. Men jeg knakk en stav i toppen og kjørte over stein og var jævlig dårlig. Det var synd, for den var livestreamet også. Kjedelig å kjøre dårlig når alle ser på. Alt i alt gikk det jævlig dårlig, men det var viktig med tanke på neste sesong.
Når Øystein stiller til start, får han dermed poeng som gjør at han ikke trenger å kjøre 1* og 2* til neste år. Dermed er veien kortere helt til toppen neste sesong.
– Så det er på ingen måte en bortkastet tur. Hadde jeg ikke reist, hadde jeg stått på startstreken i rankingsystemet. Da måtte jeg kjørt 2* og startet på nytt. Da hadde hele denne sesongen gått i vasken, og da hadde forrige sesong vært forgjeves også. Absolutt verdt turen for neste sesong, sier Aasheim på telefon etter hjemreisen.
– Har det tatt for mye fokus vekk fra frikjøringen?
– På skiformen hjalp det mye med alpint, men det har vært for lite frikjøring. Det er en kombinasjon med at jeg ble i Norge store deler av vinteren og ikke fikk kjørt ski hver dag. Så trente jeg en del alpint i helgene. Sett i ettertid burde jeg trent mindre alpint og mer frikjøring. Samtidig burde jeg kjørt ski hver dag, og da hadde et par dager med alpint vært helt OK. Det har vært en rar sesong. Men så klart, det er det for alle, sier Aasheim.
– Skal du satse i konkurranser må du kjøre mer. Det var ganske heftig når jeg kom ned. Det var skikjøring hver dag, og på 2500 meters høyde. Jeg merket det godt.
Spent på reaksjonen
– Det er ikke ofte man ser deg falle i konkurranser. Kan du si litt hva som skjedde?
– Jeg tryna mye i år, og det har ikke vært den «all or nothing» -tryning. Det er bare på dritt. Enkle landinger som burde vært landet, og saltoer som burde vært stompet. Jeg har nok konkludert med at det har vært lite skikjøring generelt og for lite frikjøring på det som har vært. Hvis jeg skal si hvordan sesongen burde vært, hadde det vært samme mengde alpint men tre dager med frikjøring i tillegg minst. Tre skidager i uka er ikke nok.
– Hva gjør det med selvtilliten?
– Jeg har tenkt en del på det. Helt fra hjertestansen, uten å snakke om det hele tiden, har det gått oppover. Pila har pekt rett oppover. Det kjennes godt nesten, for nå er det litt motstand igjen. Det er litt lenge siden det har vært det. Det høres kanskje rart ut.
– Nå er det litt trøbbel og motstand, så jeg gleder meg litt til preseason og neste sesong hvordan jeg reagerer på det, mentalt og fysisk. Det er klart det er kjipt når det skjer, men jeg har liksom surfet på en bølge. Nå er det endelig litt motstand. Skikkelig. Jeg gleder meg til å se hvordan reaksjonen blir. Ting flyter ikke av seg selv. Du må jobbe for det.
– Du sier det ble mye jobbing og lite ski. Tar du grep foran neste år?
– Ja. Grunnen til at det ble sånn i år var fordi det var norsk vinter. Hadde det ikke vært korona hadde jeg bodd i Sveits, og da hadde jeg fått kjørt hver dag. Det er på grunn av situasjonen. Så ble det å reise ned å kjøre konkurranser fordi jeg måtte for poengene sin del. Så fikk jeg samtidig svar på at sesongen ikke har vært bra nok. Det er på grunn av korona, sier Aasheim.
Neste år håper Aasheim å få med seg flere nordmenn. I Alpene har han nå kjørt konkurransene alene.
– Jeg forstår godt at folk blir hjemme. Blir du tvunget på kuarantenehotell blir det en dyr helg, sier Aasheim, som peker ut Vilde Fimrete og Ellan Skogum som to han håper blir med neste år.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.