I dette intervjuet forteller Schirmer om hvordan prosessen var og hvorfor han landet på sitt valg.
– Det har vært en glede å jobbe med Norrøna i 12 år. Det er vemodig å forlate vennene og folka der, sier Schirmer til Fri Flyt på telefon fra Chamonix.
Schirmer har – som de som følger ham på YouTube vet – hatt veldig produktive opphold i Chamonix både før og etter jul. I de siste videoene kan du nå se ham i Black Crows-klær, samme merke han bruker på ski.
– Jeg valgte Black Crows-klær, fordi av alle merkene jeg var i forhandling med, var det de som hadde de feteste produktene og mest tro på mine prosjekt og den retningen jeg vil gå de neste årene, sier Schirmer.
– Kan du si noe om hvilken retning det er?
– Jeg har lyst til å ekspandere medieproduksjonen og lage flere og bedre filmer. Jeg vil bidra mer til skikulturen. Det vil de også – og de har lyst til å gjøre det med meg, sier Schirmer.
– En slags anbudsprosess
– Kan du si noe om hvordan slike forhandlinger foregår, sett fra ditt ståsted?
– Som skikjører tilbyr jeg markedsføringstjenester for merker. Man har gjerne en kontrakt der man man lager medieproduksjoner over en periode. Mine kontrakter kan vare alt fra én dag på et lite prosjekt til tre år på en større ambassadørkontrakt.
Våren 2023 var tiden inne for at Schirmer skulle reforhandle sin kleskontrakt.
– Når en sånn stor kontrakt er over, er det en slags anbudsprosess: Jeg lager en oversikt over det jeg har levert de siste årene og sier noe om hva jeg har lyst til å gjøre de kommende årene. Så byr merker på det. Ofte er det mange merker som er interessert, sier Schirmer.
Dermed må han ha noen kriterier.
– Så ser jeg på merket: Har de bra produkter? Er det produkter jeg har lyst til å bruke? Kan jeg ta del av produktutviklingen? Alt det håndfaste i det de gjør.
Men det er mer enn selve produktet som betyr noe.
– Jeg ser også på hva slags uttrykk merket har. Som skikjører blir man jo en del av merkets kommunikasjon. For at samarbeidet skal fungere, må det være en type kommunikasjon man kan stå inne for og som er gøy å jobbe med.
– Kan du sammenligne Norrøna og Black Crows litt der?
– Norrøna er mest fokusert på naturen – å være ute i friluft, og ikke så mye kulturen rundt. Mens Black Crows har mer fokus på skikultur. Norrønas motto er «Welcome to nature», mens Black Crows har «The pursuit of pleasure». Begge deler er fine, men Black Crows har en litt annen tilnærming, sier Schirmer.
Nikolai Schirmer er fyren som dro til Alaska for å gjøre topptursesong (!) da han var 21 år –etter å ha bygd opp igjen jordskjelvraserte hus på Haiti.
Vokser og vokser på YouTube
Så langt en ganske standard forhandling. Men det er en ting som er litt spesielt i denne typen forhandlinger. Schirmer har økt og økt antall avspillinger på YouTube. Dermed har også hans markedsverdi økt mellom hver kontrakt – uten at han selv kan forutsi veksten.
Her bruker Niko sjøl en litt utvidet kjøpe-øl-metafor – bare å henge med i svingene:
– Volumet av tjenester jeg tilbyr er jo litt interessant, for der har jeg på en måte litt lite kontroll. Når du går i butikken og skal kjøpe øl, så bestemmer du sjøl om vil kjøpe én eller seks øl. Men jeg er jo en butikk som bare selger seks øl, sier Schirmer.
Altså: Skal du samarbeidet med Schirmer på klær, må du betale for hele volumet av tjenester.
Schirmer fortsetter:
– Kontraktene er basert på det volumet jeg har levert de foregående årene. Og så går det tre år, og da er det ikke sikkert at det merket som var med på å betale for det forrige volumet, vil være med på å betale for det nye volumet.
Eller – med øl-metaforen:
– Tre år senere er jeg en butikk som bare selger 12 øl. Fordi volumet på mine tjenester vokser – eller krymper, da, men de har som regel bare vokst – og når mitt volum vokser, når jeg for eksempel har 5,5 millioner visninger på YouTube, så har jeg ikke lyst til å gå ned til 3 millioner neste år. Den trafikken har en verdi.
Henger du med på øl-metaforen? Schirmer fortsetter:
– Du hadde lyst på én øl for tre år siden. Men nå, tre år senere, er det bare to sixpacker i den samme butikken. Har du lyst på to sixpack? Du er ikke sikker. Den situasjonen var Norrøna i. Men det var veldig mange andre merker som hadde lyst til å kjøre på, de hadde lyst på sixpacks. Men det hadde altså ikke Norrøna.
– Så Norrøna var ikke med til toppen i budrunden?
– Nei.
Stordriftsfordeler
– Black Crows var heller ikke de som bød mest, men gitt parameterne mine– produkter, branding rundt merket – valgte jeg det.
– Er det stordriftsfordeler med ski og klær fra samme merke?
– Ja, haha. En mindre tag å forholde seg til!
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.