Ideen var å redusere forbruket fra en profesjonell skikjører til en gjennomsnittsperson. Filmprosjektet har blitt vist på friflyt.no, og vil også vises under Film Tour i Oslo 16. oktober.
– For meg har prosjektet vært en øyeåpner. Du kan få til både god og mye skikjøring med å gjøre det på denne måten. Jeg fikk like mye kul kjøring denne sesongen som jeg gjorde sesongen før, forteller Schirmer.
Schirmer bekrefter at han i prosjektperioden, som varte fra 10. Desember i fjor til april i år, ikke har tatt fly, brukt snøscooter på filmoppdrag eller helikopter. Like før prosjektet startet var han dog en tur i Canada. Tidligere sesonger har han vanligvis vært mobil, og reist dit snøen er. Nå startet han med skikjøring i Norge, før han kjørte bil til Alpene for å være der i to måneder. Deretter dro han tilbake til Norge, og kjørte blant annet i Hemsedal. Han tok med andre ord en «sløyfe» i Europa.
– Vanligvis har jeg reist til Japan når det har vært dårlige sesonger her hjemme. Du kan jo selvsagt ikke være så mobil når du gjør et prosjekt som det her.
– Hva har vært utfordrende for skikjøringa?
– Det aller mest effektive du kan gjøre når du filmer er å bruke snøscooter. Du vil jo hele tiden kjøre på grensa, og når du bruker flere timer på å gå opp en linje er det klart at det blir mer utfordrende.
Schirmer sier han vil ta med tankegangen fra prosjektet videre i skikarrieren. Særlig har det gitt en bevisstgjøring for fremtiden.
–Tanken min var at det er lett å være klimavennlig. Det er jo bare å ikke gjøre noen ting. Men du må levere kul og helst kulere skikjøring enn du gjorde før.
Under Fri Flyt Film Tour i Oslo blir det derfor en avstemning med klipp fra foregående sesong, og den kraftig klimagass-reduserte sesongen. Meningen er at det skal kåres en «vinner» basert på skikjøringen som leveres.
Film Tour starter forøvrig 30. september i Stavanger.